۰۷ خرداد ۱۳۹۴ - ۱۱:۵۷

تخصیص 120 میلیون تومان اعتبار به مرمت قلعه هرمز

معاون میراث فرهنگی اداره میراث فرهنگی،صنایع دستی و گردشگری استان هرمزگان از اختصاص 120 میلیون تومان اعتبار برای مرمت قلعه پرتغالی های جزیره هرمز در سال جاری خبر داد.
نویسنده: حسنا شمس آرا
کد خبر: ۵۳۲۹۶
تخصیص 120 میلیون تومان اعتبار به مرمت قلعه هرمز

عباس نوروزی، معاون میراث فرهنگی،صنایع دستی و گردشگری استان هرمزگان در گفتگو با خبرنگار مانا اظهار داشت:به منظور ادامه پروژه استحکام بخشی و حفاظت اولیه بخش هایی از قلعه پرتغالی های جزیره هرمز، مبلغ 120 میلیون تومان اعتبار تخصیص یافته است.
وی گفت: بر اساس برنامه ریزیهای انجام شده ظرف سه ماه آینده عملیات استحکام بخشی و حفاظت اولیه در قلعه پرتغالی ها توسط کارشناسان مرمت و حفاظت آغاز خواهد شد.
نوروزی با اشاره به اینکه عملیات مرمت و بهسازی قلعه پرتغالی های جزیره هرمز از سال 87 توسط گروه پیمانکار در حال انجام است، خاطرنشان کرد: به همین منظورهر ساله اعتبار از محل اعتبارات استانی به پروژه مرمت و بهسازی قلعه پرتغالی های جزیره هرمز اختصاص می یابد.
معاون میراث فرهنگی اداره میراث فرهنگی،صنایع دستی و گردشگری استان هرمزگان،خاطرنشان کرد: نصب تابلوهای راهنما و نورپردازی از دیگر اقداماتی است که طی سالهای گذشته در قلعه پرتغالی های هرمز صورت گرفته است.
وی عنوان کرد: قلعه پرتغالی ها که در ضلع شمالی جزیره هرمز و درساحل دریا قرار دارد، مهم‌ترین قلعه باقی‌مانده از روزگار تسلط پرتغالیها برسواحل و جزایر خلیج فارس است.
وی با بیان اینکه این قلعه به فرمان آلفونسو آلبوکرک دریانورد پرتغالی در سال ۱۵۰۷ میلادی، در محلی موسوم به «مورنا» احداث شد، خاطرنشان کرد: قلعه به شکل چند ضلعی نامنظم و ساختمان آن بسیار محکم است و دیوارهایی به قطر 3.5 متر با چند برج به ارتفاع ۱۲ متر دارد.
به گفته این مقام مسئول در استان هرمزگان ، تأسیسات قلعه شامل انبارهای تسلیحات، آب انبار (برکه) و اتاق‌هایی باسقف هلالی است.
نوروزی یادآور شد: در زمان شاه عباس که استعمار پرتغالی‌ها درایران خاتمه داده شد، این قلعه به دست امام قلی خان از سرداران شاه عباس فتح شد.
وی تاکید کرد: علاوه بر قلعه پرتغالی ها در جزایر قشم و هرمز، آثار و بقایای قلعه‌های پرتغالی ها در شهرهای میناب و جاسک نیز دیده می شود.
معاون میراث فرهنگی اداره میراث فرهنگی،صنایع دستی و گردشگری استان هرمزگان در ادامه سخنان خود به وجود آثار تاریخی متعدد در جزیره هرمز اشاره کرد و گفت: جزیره هرمز به عنوان بخشی جداناپذیر از تاریخ خلیج فارس همواره مطرح بوده است.
وی یادآور شد: با توجه به تعدد آثار تاریخی موجود در هرمز و ارزشمندی آنها، حفاظت از این آثار همواره مورد توجه اداره کل میراث فرهنگی،صنایع دستی و گردشگری استان بوده است.
این مقام مسئول در استان هرمزگان افزود: تمام آثار تاریخی موجود در هرمز تحت حفاظت و نیروهای یگان حفاظت اداره کل میراث فرهنگی،صنایع دستی و گردشگری در آنجا مستقر هستند.
وی خاطرنشان کرد: هر ساله اعتباری به منظور مرمت اضطراری و حفاظت آثار تاریخی جزیره هرمز از محل اعتبارات استانی تخصیص می یابد.

ارسال نظرات
آخرین اخبار