۱۲ اسفند ۱۳۹۳ - ۱۴:۱۵

وضعیت زیست محیطی تالاب انزلی بغرنج است

مدیر کل مدیریت سواحل و تالاب های ساحلی سازمان حفاظت محیط زیست گفت: احیای تالاب بین المللی انزلی نیازمند همکاری های فرابخشی است.
نویسنده: حسنا شمس آرا
کد خبر: ۵۲۲۴۷
وضعیت زیست محیطی تالاب انزلی بغرنج استجمال زاده فلاح در گفتگو با خبرنگار مانا اظهار داشت: احیای تالاب انزلی به اعتبارات بسیار کلانی نیاز دارد که تامین آن فقط به عهده سازمان حفاظت محیط زیست نیست.
وی با اشاره به اینکه هم اکنون وضعیت زیست محیطی تالاب انزلی بغرنج است، تاکید کرد: هر چند بخش زیادی از اعتبارات تخصیص یافته سال جاری به بحث احیای تالاب های کشور به تالاب انزلی اختصاص یافته است اما باز هم این میزان اعتبار جوابگوی هزینه های لازم برای احیای این تالاب نیست.
فلاح خاطرنشان کرد: احیای تالاب انزلی نیازمند توسعه همکاری های فرا بخشی بین وزارت خانه های مختلف دولت است.
وی اذعان داشت: وزارت نیرو و وزارت جهاد کشاورزی از جمله وزارتخانه هایی هستند که می توانند در احیای تالاب انزلی نقش بسیار مهمی ایفا کنند.
این مقام مسئول در سازمان حفاظت محیط زیست یادآور شد: یکی از مهمترین اقدامات در راستای احیای تالاب انزلی، جلوگیری از ورود پسماندها و فاضلاب ها به این تالاب است، که تحقق آن نیازمند ساخت تصفیه خانه توسط وزارت نیرو در نزدیکی تالاب است.
وی همچنین بر لزوم کنترل مرتع داری ها بالادست تالاب برای جلوگیری از ورود آلودگی ها به تالاب بین المللی انزلی اشاره کرد.
مدیر کل مدیریت سواحل و تالاب های ساحلی سازمان حفاظت محیط زیست خاطرنشان کرد: همانگونه که قبلاً نیز اعلام شده بود، به منظور اجرایی شدن طرح های حفاظت تالاب بین المللی انزلی امسال از محل اعتبارات ملی مبلغ 100 میلیارد ریال اختصاص یافته است.
وی گفت: همچنین حدود 80 میلیارد ریال نیز از محل اعتبارات استانی در راستای حفاظت تالاب بین المللی انزلی در سال جاری اختصاص یافته است.
 فلاح یادآور شد: هر چند در صورت تهیه طرح های احیای تالاب انزلی بر اساس مصوبه انجام شده طی پنج سال آینده باید مبلغ 130 میلیارد تومان اعتبار به این تالاب اختصاص یابد، اما بازهم تنها اختصاص بودجه از سوی سازمان حفاظت محیط زیست برای احیای این تالاب کافی نخواهد بود.
فلاح خاطرنشان کرد: البته برخی اقدامات در راستای احیای این تالاب به اعتبارات قابل توجهی نیاز ندارد و می توان به راحتی نسبت به انجام آنها اقدام کرد.
این مقام مسئول در سازمان حفاظت محیط زیست گفت: از آن جمله می توان به نصب تله های رسوبگیر و آشغالگیر در قسمت های ورودی رودخانه به تالاب اقدام کرد.
وی یادآور شد:هم اکنون اداره کل حفاظت محیط زیست استان گیلان در حال انجام برنامه ریزیهای دقیق در راستای احیای تالاب انزلی است.
ارسال نظرات
آخرین اخبار