۱۰ اسفند ۱۳۹۳ - ۱۳:۲۲

حفاظت از محیط زیست دریایی قشم در ایام نوروز

اداره حفاظت محیط زیست سازمان منطقه آزاد قشم نقش نظارتی خود را بر عملکرد تعاونی های قایقداران قشم در طول نوروز به عنوان بخشی از ستاد تسهیلات سفرهای نوروزی جزیره، اعمال خواهد کرد.
نویسنده: حسنا شمس آرا
کد خبر: ۵۲۱۴۱
حفاظت از محیط زیست دریایی قشم در ایام نوروزکارشناس ارشد محیط زیست دریایی سازمان منطقه آزاد قشم در گفتگو با خبرنگار مانا خاطرنشان کرد: به منظور حفاظت از محیط زیست دریایی آبهای اطراف جزیره قشم در ایام نوروز، اقدامات موثری انجام خواهد شد.
محسن رضایی، گفت: در این راستا هر ساله اداره کل حفاظت محیط زیست سازمان منطقه آزاد قشم به عنوان یکی از اعضای ستاد تسهیلات سفرهای نوروزی جزیره فعالیت می کند.
وی اظهار داشت: با توجه به ورود چشمگیر گردشگران نوروزی به جزیره قشم، احتمال آلودگی آبهای ساحلی و نیز آسیب رسیدن به گونه های با ارزش زیست محیطی آبهای اطراف جزیره قشم بسیار بالا می رود.
رضایی جنگل های حرا را یکی از مهمترین گونه های دریایی قشم عنوان کرد و گفت: از آنجا که جنگل های حرای قشم یکی از بکرترین ذخیرگاه های زیست کره در جهان محسوب می شود به منظور جلوگیری از هر گونه آسیبی توسط شناورهای تفریحی، مسیر تردد این شناورها تعیین شده است.
این کارشناس ارشد محیط زیست دریایی سازمان منطقه آزاد قشم تاکید کرد: در ایام نوروز نظارت بر رفت و آمد صحیح این شناورهای تفریحی در جنگل های حرا افزایش بیشتری خواهد یافت.
وی یادآور شد: البته به منظور حفاظت از جنگل های حرا، برای ناخداهای شناورهای تفریحی فعال در جنگل های حرا به صورت مداوم کلاس های آموزشی برگزار می شود.
رضایی با اشاره به اینکه این کلاس های آموزشی هر ساله مورد استقبال قایقداران و جامعه محلی قرار می گیرد،خاطر نشان کرد: تا قبل از شروع تعطیلات نوروز و ورود مسافران، یک دوره کلاس آموزشی دیگر برای آنها برگزار می شود.
کارشناس ارشد محیط زیست دریایی اداره کل محیط زیست سازمان منطقه آزاد قشم اظهار داشت: با این اقدامات بیش از پیش شاهد حفاظت از جنگل های دریایی حرا در کنار حجم انبوه گردشگران خواهیم بود.
وی یکی دیگر از گونه هایی ارزشمند جزیره قشم را دلفین ها عنوان کرد و گفت: دلفین هایی که در اطراف جزیره هنگام واقع شده اند به شدت در معرض آسیب حضور گردشگران قرار دارند.
وی گفت: با برگزاری کلاس های توجیهی برای قایقداران به آنها تذکرات و آموزشهای لازم برای چگونگی حفاظت از دلفین ها داده خواهد شد.
رضایی اظهار داشت: قایقداران باید با فاصله مناسبی از دلفین ها حرکت کنند تا هیچگونه تماسی بین دلفین و پره های قایق اتفاق نیافتد.
وی در ادامه سخنان خود گفت: ستاد تسهیلات نوروزی سفرهای قشم همه ساله از تاریخ پانزدهم اسفندماه به طور رسمی فعالیت های خود را برای استقبال از گردشگران نوروزی آغاز می کند.
وی تاکید کرد: در این میان اداره کل حفاظت محیط زیست سازمان منطقه آزاد قشم به منظور حفاظت از آثار طبیعی جزیره که هم اکنون به عنوان سایت های مهم گردشگری کشور مطرح هستند، اقدامات لازم را همانگونه که توضیح داده شد، انجام خواهد داد.
کارشناس ارشد محیط زیست دریایی اداره حفاظت محیط زیست سازمان منطقه آزاد قشم اظهار داشت: البته در این میان جامعه محلی و تعاونی قایقداران فعال در جزیره نقش بسیار مهمی در حفاظت آثار طبیعی – ملی ایفا می کنند.
رضایی خاطرنشان کرد: اداره حفاظت محیط زیست سازمان منطقه آزاد قشم نقش نظارتی خود را بر عملکرد تعاونی های قایقداران قشم در طول نوروز به عنوان بخشی از ستاد تسهیلات سفرهای نوروزی جزیره، اعمال خواهد کرد.
ارسال نظرات
آخرین اخبار