۰۶ بهمن ۱۳۹۳ - ۱۱:۲۰

صنعت دریایی در رکود به سر می برد

صنایع دریایی در شرایط خوبی به سر نمی برد و عملا این صنعت در رکود محض قرار دارد.
نویسنده: نرگس احسان دار
کد خبر: ۵۰۰۸۹
صنعت دریایی در رکود به سر می برد
مدیرعامل شركت شناورسازان كارون ضمن بیان این مطلب به خبرنگار مانا گفت: صنایع دریایی مانند سایر صنایع کشور در وضعیت خوبی به سر نمی برد و مانند سایر صنایع ایران تنها در شعار به آن توجه می شود اما در عمل هیچ اتفاقی نمی افتد. صنعت دریایی در رکود محض قرار دارد.
وی بی توجهی مسئولان به صنایع دریایی را بی توجهی به تولید دانست و تصریح کرد: متاسفانه هیچ حمایتی از تولیدکننده صورت نمی گیرد. دولت باید به تولید کننده کمک کند با شعار هیچ کاری نمی توان کرد. 
مهندس محمود راستكار ادامه داد : نبود نقدینگی ، نبود اطمینان خاطرو نداشتن دید تولید در میان مسئولین کشور مشکل امروز صنایع دریایی است .
راستکار گفت: انتظار ما از مسئولین این است که نگاهشان نگاه تولیدی باشد. در شعار همه اذعان می کنند که مشکل ما در تولید است اما زمانیکه حامل های انرژی گران شد قرار بود 30 درصد یارانه به تولید داده شود درحالیکه یک ریال هم پرداخت نشد.توقع این است که مسئولین حداقل یک بار حرف خود را در خصوص تولید عملیاتی کنند.
مدیرعامل شركت شناورسازان كارون در ادامه افزود: به عنوان یک تولید کننده در حالیکه می توانستم سالیانه 10 تا 15 شناور بسازم به دلیل مشکلات موجود طی پنج سال گذشته تنها یک شناور ساخته ام و یک شناور دیگر هم نیمه کاره در دست ساخت دارم.
وی با اشاره به کمک های وجوه اداره شده  سازمان بنادر و دریانوردی به صنعت ساخت کشتی گفت: اگر حمایت های سازمان بنادر و دریانوردی نبود صنعت دریایی خیلی پیش از اینها از بین می رفت.
وی سپس به ضرورت ایجاد بانک دریایی اشاره کرد و گفت: تولید کننده به دلیل مشکلات تولید به سیستم بانکی بدهکار است و چون بدهکار است نمی تواند وام بگیرد. همچنین بر اساس قانون توسعه و حمایت ازصنایع دریایی سیستم بانکی  باید شناور در حال ساخت را به عنوان وثیقه بپذیرد اما بانک این قضیه را نمی پذیرد و بیش ازمبلغی که به عنوان وام پرداخت می کند وثیقه ملکی، پولی و ضامن معتبر طلب می کند. قطعا ایجاد بانک دریایی تخصصی می تواند موثر باشد.
وی با بیان کارآمد نبودن شورایعالی صنایع دریایی گفت: متاسفانه برای صندوق توسعه صنایع دریایی هم هیچ بودجه ای پیش بینی نشده است. بر اساس قانون توسعه و حمایت از صنایع دریایی مجلس باید در سال یک میلیارد دلار به صندوق توسعه صنایع دریایی اختصاص می داد اما هیچگاه این اتفاق رخ نداد.
وی با اشاره به توانمندی صنعتگران داخلی در ساخت برخی ازشناورها گفت: ما باید بر اساس داشته هایمان صحبت کنیم و در ساخت شناورهایی که مزیت و توانایی داریم مانند شناورهای خدماتی، مسافربری، لندینگ کرافت که در ایران هم مورد نیاز است وارد شویم اما ساخت همین نوع از شناورها هم باید به متخصصین امر سپرده شود.
این تولید کننده شناور گفت: با توجه به اینکه کلیه شناورها باید به تایید موسسات رده بندی برسند شناورها نمی توانند بدون کیفیت ساخته شوند زیرا اگر شناوری بر اساس استاندارد ساخته نشود در اولین بندر خارجی با مشکل مواجه می شوند. از نظر زمان هم اگر تامین اعتبار به موقع صورت گیرد قطعا تولید کننده داخلی هم می تواند شناور را به موقع تحویل دهند.
ارسال نظرات
آخرین اخبار