۰۱ مرداد ۱۳۹۳ - ۱۰:۱۶

اختصاص بودجه برای کنترل رودخانه های مرزی

افزون بر هزار میلیارد تومان بودجه در مجلس شورای اسلامی برای کنترل رودخانه های مرزی در نظر گرفته شده اما هنوز اقدام اساسی در بخش عمرانی این حوزه در کشور انجام نشده است.
نویسنده: حميد کیاسی
کد خبر: ۴۸۷۴۲
اختصاص بودجه برای کنترل رودخانه های مرزی

به گزارش خبرنگار مانا؛نماینده مردم سراوان، سیب سوران و مهرستان در مجلس شورای اسلامی در کارگروه آب استان سیستان و بلوچستان گفت: نبود مدیریت و نظارت در هزینه کرد منابع و انجام فعالیتهای لازم برای کنترل آبهای مرزی، دو مشکل عمده در هدر رفت و خروج آب از کشور است.
هدایت الله میرمرادزهی  گفت: اگر بتوانیم با نظارت و مدیریت اصولی نزولات آسمانی و ریزش های جوی را به درستی کنترل و ذخیره کنیم در زمان بی آبی می توان از آن در بخش های آشامیدنی و کشاورزی و شیلات بهره گرفت.
وی اظهار کرد: متاسفانه هنوز میلیاردها متر مکعب آب از کشور خارج می شود که تا کنون نتوانسته ایم از هدر رفت آنها جلوگیری کنیم.
میرمرادزهی گفت: با توجه به اینکه برای توسعه بخش شیلات استان نیازمند مدیریت آب هستیم اما بیشتر این آبها به خارج از کشور میرود.
عضو کمیسیون کشاورزی، آب و منابع طبیعی مجلس شورای اسلامی ادامه داد: افزون بر هزار میلیارد تومان بودجه در مجلس برای بستن رودخانه های مرزی در نظر گرفته شده اما هنوز اقدام اساسی در بخش عمرانی این حوزه در کشور انجام نشده است.
وی افزود: هنوز مصرف آب در ایران روی 36 درصد است یعنی از 100 لیتر آب تنها 36 درصد آن به مصرف کشاورزی می رسد بقیه آن تبخیر یا در مسیر راه هدر می رود.
نماینده مردم سراوان، سیب سوران و مهرستان در مجلس شورای اسلامی گفت: با مدیریت صحیح و اجرای پروژه های آبیاری نوین از جمله اجرای سامانه آبیاری تحت فشار و قطره ای به جای آبیاری سنتی و غرقابی که هنوز هم در مناطق کم آب کشور استفاده می شود می توان از هدر رفت میزان زیادی آب جلوگیری کرد.
وی اضافه کرد: در سیستان و بلوچستان سدهای ماشکید علیا و پیشین ساخته شده اما متاسفانه هنوز کانال انتقال آب از آبهای ذخیره شده در پشت این سدها به زمین های کشاورزی ایجاد نشده است.
میرمرادزهی از کاهش زیاد آب های موجود در سفره های زیرزمینی ابراز نگرانی کرد و گفت: به نسبت مصرف، ورودی آب به سفره های زیرزمینی در کشور کم است و شور شدن و خشکی بعضی از این سفره ها خود گواه این موضوع است بر این اساس تقویت این منابع آبی باید مورد توجه جدی مسوولان قرار گیرد.

ارسال نظرات
آخرین اخبار