۱۹ ارديبهشت ۱۳۹۳ - ۰۸:۴۵

توقیف کشتی حامل لاک پشتِ چین

نیروی دریایی فیلیپین با توقیف یک فروند کشتی چینی حامل 400 لاک پشت های دریایی و آزاد کردن این لاک پشت ها، پکن را خشمگین کرد.
نویسنده: لیلا بیرانوند
کد خبر: ۴۲۶۵۳
توقیف کشتی حامل لاک پشتِ چینبه گزارش مانا وزارت امور خارجه فیلیپین توقف کشتی چینی را نمایش قدرت حاکمیت این کشور در مورد منطقه جامع اقتصادی در آب های غربی فیلیپین عنوان کرد.
این کشتی 15 تنی چینی 11 خدمه داشت و حدود 400 لاک پشت زنده را حمل می کرد.
خدمه این کشتی به همراه چندین ماهیگیر فیلیپینی دیگر که به جرم حمل لاک پشت دستگیر شده بودند برای رسیدگی به وضعیت حقوقی خود به ˈپوئترو پرینکساˈ مرکز استان پالاوان انتقال داده شدند.
چین در واکنش به توقف کشتی این کشور در آب های شوآل که چین آن را صخره های «بان یوی» می نامد از مانیل خواست از انجام اقدامات تحریک آمیز خودداری کند.
سفارت چین در مانیل تاکنون نسبت به این اقدام موضع گیری نکرده و واکنشی از خود نشان نداده است.
علاوه بر توقیف کشتی چینی توسط پلیس دریایی فیلیپین، برخوردهایی بین کشتی های چینی و ویتنام نیز گزارش شده است.
درگیری های اخیر در آب های دریای چین جنوبی یک هفته بعد از دیدار باراک اوباما رییس جمهوری آمریکا از فیلیپین و امضای توافق نامه نظامی با این کشور رخ داده است.
چین در واکنش به امضا توافق نامه نظامی واشنگتن و مانیل اعلام کرد : این اقدام باعث جرات فیلیپین و انجام اقداماتی می شود که چالش ها بر سر برخی مناطق دریای چین جنوبی را پیچیده تر می کند.
چین، فیلیپین، مالزی، برونئی، ویتنام و تایوان همگی مدعی مالکیت بخش هایی از دریای جنوب چین هستند . چین مدعی بزرگترین بخش از جمله جزایر اسپارتلی و پاراسل در این دریاست.
ارسال نظرات
آخرین اخبار