۱۵ ارديبهشت ۱۳۹۳ - ۱۱:۲۴

گسترش همکاری های دفاعی ایران و چین

در دیدار وزرای دفاع ایران و چین بر گسترش همکاری های نظامی و امنیتی درخصوص افراط گرایی ، تروریسم ، مواد مخدر و دزدی دریایی تاکید شد.
نویسنده: لیلا بیرانوند
کد خبر: ۴۲۶۱۰
گسترش همکاری های دفاعی ایران و چینبه گزارش مانا به نقل ازواحد مرکزی خبر، سردار سرتیپ پاسدار دهقان وزیر دفاع کشورمان ،امروز، مورد استقبال رسمی ارتشبد چانگ وان کوانگ قرار گرفت.
بر اساس این گزارش پس از انجام مراسم ویژه استقبال رسمی ، وزیر دفاع کشورمان و هیات همراه با وزیر دفاع چین دیدار ، و پیرامون مسائل دوجانبه ، منطقه ای و بین المللی گفتگو کردند.
در این دیدار سردار سرتیپ پاسدار دهقان ، اظهار داشت : روابط دیرینه و تاریخی دو کشور که بیش از دو هزار سال قدمت دارد ، مملو از همکاری در حوزه های فرهنگی ، اقتصادی ، سیاسی ، صنعتی است.وی از جاده ابریشم به عنوان نماد تاریخی همکاری دو کشور یاد کرد و گفت : در هزاره سوم با توجه به نقش مسائل امنیتی موجود درجهان ، نیازمند جاده ابریشم جدید با مختصات قرن 21 می باشیم.سردار دهقان خاطرنشان کرد: ملاقات روسای جمهوری دو کشور در بیشکک و سفر قریب الوقوع دکتر حسن روحانی به چین بیانگر اراده و تمایل رهبران دو کشور به توسعه و تعمیق روابط دوجانبه است.
وزیر دفاع کشورمان با اشاره به مزیت های نسبی دو کشور در حوزه های مختلف ، بر گسترش روابط ایران و چین به ویژه در زمینه همکاری های دفاعی ، نظامی و امنیتی به عنوان دو کشور مستقل تاکید کرد.
وزیر دفاع کشورمان ، تروریسم و افراط گرایی را دو چالش مهم در جهان دانست و افزود : پیشنهاد دکتر روحانی ریاست جمهوری اسلامی ایران در مجمع عمومی سازمان ملل ، مبنی بر جهانی عاری از خشونت و افراط گرایی در همین راستا ، برای رفع این چالش ها است.
وزیر دفاع کشورمان گفت : با توسعه همکاری های نظامی می توانیم نگرانی های امنیتی درخصوص افراط گرایی ، تروریسم ، مواد مخدر و دزدی دریایی را مرتفع کنیم.
وی خاورمیانه عاری از سلاح هسته ای را از اهداف راهبردی جمهوری اسلامی ایران برشمردو تصریح کرد: خلع سلاح هسته ای رژیم ماجراجو و جنگ طلب صهیونیستی خواسته همه ملت ها و کشورهای منطقه است که باید به طور جدی در دستور کار سازمان های بین المللی قرار گیرد.
سردار سرتیپ دهقان تصریح کرد : چین قدرتمند ، ضامن و حافظ صلح و امنیت جهانی و ایران قدرتمند حافظ و ضامن صلح ، ثبات و امنیت پایدار در منطقه استراتژیک خلیج فارس و خاورمیانه است.
در ادامه این دیدار ارتشبد چانگ وان کوانگ وزیر دفاع جمهوری خلق چین نیز در سخنانی با ابراز خرسندی و استقبال از سفر سردار سرتیپ دهقان به چین گفت : این سفر فرصت مغتنمی برای تحکیم همکاری های دفاعی به شمار می رود و من اطمینان دارم که بعد از این سفر ، تقویت همکاری های دفاعی را شاهد خواهیم بود.
ارتشبد چانگ وان کوانگ با ابراز علاقه مندی کشورش از توسعه همکاری درهمه زمینه ها با ایران تصریح کرد : دیدار سران دو کشور در آینده نزدیک ، افق روشن و رو به پیشرفتی را برای روابط دو کشور رقم خواهد زد.
وزیر دفاع چین از نیروهای مسلح ایران به عنوان دوست صمیمی ارتش چین یاد کرد و گفت : با توجه به اشتراک نظر ایران و چین در بسیار از مسائل مهم سیاسی ، امنیتی منطقه ای و بین المللی ، پکن ، تهران را به عنوان شریک راهبردی خود تلقی می کند.
وی در ادامه گفت : بی تردید تداوم دیدار ها و رایزنی ها در سطح مقامات عالی نظامی ، حس اعتماد و روند همکاری های دفاعی دو کشور را تقویت خواهد کرد.
ارتشبد چانگ وان کوانگ با تقبیح معیارهای دوگانه که از سوی برخی کشورها اعمال می شود بر مبارزه قاطع با تروریسم و افراطی گری تاکید کرد.
برچسب ها: ایران و چین
ارسال نظرات
آخرین اخبار