به گزارش گروه بینالملل مانا، رباتها برای اهداف بسیاری در صنعت دریایی استفاده میشوند، از تمیز کردن و تعمیر و نگهداری گرفته تا کشتیهای کاملاً مستقل بدون سرنشین، بدون کاپیتان و بدون خدمه. مکسلیمر SEA-KIT یک نمونه عالی از یک کشتی کاملاً رباتیک است. این کشتی میتواند به صورت مستقل سفر کند و چندین قایق، پهپاد کوچک و زیردریایی را همراهی کند و از آنها برای انجام کارهای مختلف استفاده کند. Maxlimer نشان میدهد که تا چه اندازه پتانسیل فنّاوری رباتیک در کشتیرانی وجود دارد و چگونه بسیاری از سازمانهای دریایی به آن اقبال خوش نشان دادهاند.
کاربرد کلیدی استفاده از رباتها اجرای موقعیتهایی است که برای سلامتی انسان خطرناک هستند. به عنوان مثال، اداره دریایی ایالات متحده یا MARAD با SEA-KIT برای ساخت کشتیهای رباتیک برای پالایش نفت شریک شده است. کار در پالایشگاههای نفت برای کارگرانی که مرتباً در معرض مواد شیمیایی، دودهای سمی، خطر آتشسوزی یا انفجار هستند بسیار خطرناک است.
پیشبینی تعمیر و نگهداری کشتیها یکی دیگر از مسائل مهم است. حفظ عملکرد یک کشتی، تعمیر و نگهداری و تمیز کردن منظم را میطلبد. تعداد زیادی از قطعات و تجهیزات نیز نیاز به سرویس یا تعویض دارند تا کشتی در شرایط خوبی بماند. نظارت بر عملکرد تمام واحدهای کشتی، چه رباتیک و چه غیررباتیک بسیار مهم است.
رباتهایی برای تمیز کردن و نگهداری بدنه کشتی
مشکل آلودگی بدنه کشتی موضوع بسیار قابل توجهی است. آلودگی بیش از حد تأثیر کلیدی بر مصرف سوخت و در نتیجه بر میزان انتشار گازهای مضر دارد. تمیز کردن به موقع بدنه کشتی میتواند هزینه سوخت را تا ۱۲ درصد کاهش دهد.
رباتها برای تمیز کردن و نگهداری بدنه کشتی که میتواند کاری بسیار خطرناک، چالش برانگیز و خستهکننده باشد به کار میروند. به طور سنتی، غواصان کار خود را در حالی انجام میدهند که کشتی در بندر پهلو گرفته یا لنگر انداخته است.
HullBUG نمونهای از یک ربات تمیز کننده بدنه زیرِآب است. این ربات ۳۰-۴۰ کیلوگرمی برای تمیز کردن سطح به کف قایق متصل میشود و یک گرداب فشار منفی ایجاد میکند و با استفاده از ترکیبی از برسهای چرخان و جتهای آب در سطح قایق حرکت میکند تا رسوبات را تمیز کند.
بنابراین، میتوان برای حفظ ظرفیت کاری کشتیها بدون کار طولانی مدت خطرناک برای انسان، تمیز کردن پیشگیرانه انجام داد.
رباتها جایگزین بازرسان کشتی
آزمایش کشتیهای عظیمی مانند پاناماکس یا بزرگتر به دلیل مساحت سطح کشتی، مواد و رنگ مورد استفاده دشوار است. یافتن تَرَک، خوردگی و سایر عوارض جدی میتواند دشوار باشد، به خصوص در زیر آب، جایی که هوا تاریک و ابری است. این بدان معنی است که بازرسان باید زمان زیادی را برای هر متر از کشتی صرف کنند.
تیمی از دانشجویان ETH زوریخ و ZHdK با Alstom Inspection Robotics همکاری کردند تا یک ربات بازرسی کشتی سبک وزن و همهکاره بسازند. نمونه اولیه ربات بازرس کشتی یا SIR دارای چهار چرخ مغناطیسی با فاصله بین دو محور است که به آن اجازه میدهد تا در انتهای کشتی حتی اطراف پرتوها و سایر موانع حرکت کند. SIR تنها رباتی نیست که برای این منظور ساخته شده است.
MINOAS (سیستم بازرسی دریایی با کمک رباتیک) و INCAAS (قابلیتهای بازرسی برای بهبود ایمنی کشتی) دو پروژه اروپایی با ماهیت مشابه هستند. Bluefin Robotics در حال کار بر روی یک ربات زیرِ آب HUAV برای نیروی دریایی ایالات متحده است. SmartBot همچنین روی یک ربات ROBOSHIP کار میکند که میتواند مخازن آب توازن را بازرسی کند و در زیرِ آب تعمیر و نگهداری را انجام دهد.
رباتهای آتشنشان در کشتیها
ربات آتشنشان SAFFiR که توسط آزمایشگاه تحقیقات دریایی با همکاری مؤسسه فنّاوری ویرجینیا و سایر دانشگاههای ایالات متحده ساخته شده است، یک ربات انسان نما است که قادر به شناسایی و خاموش کردن آتش در کشتی است و با استفاده از فنّاوری پیشرفته در کنار آتشنشانان انسانی کار میکند.
رباتهای آتشنشان در کشتیها در صورت آتشسوزی در کشتی، قادر به انجام کارهایی مانند چرخاندن دریچهها، جمعآوری و کشیدن شیلنگهای آتشنشانی و جستجوی بازماندگان هستند و میتوانند تا دمای ۵۰۰ درجه سانتیگراد را تحمل کنند. همچنین دارای فنّاوری حسگر چندوجهی برای ناوبری پیشرفته است که به آن امکان میدهد بر موانع غلبه کند و صاف بماند، حتی زمانی که دریا در حال چرخش و کج شدن است. رباتها میتوانند به حرکات و دستورات پاسخ دهند و بستۀ حسگر آن شامل دوربین و حسگر گاز است. یک دوربین مادون قرمز و UV نیز کمک میکند تا از میان دود ببیند و منبع گرمای اضافی را تشخیص دهد.
رباتهای ضد دزدی دریایی
ReconRobotics یک ربات دمبلشکل کوچک است که میتواند برای بازرسیهای محتاطانه به عرشه اصلی قایق نفوذ کند. چرخهای مغناطیسی به آن اجازه میدهند تا از روی عرشه کشتی به کنار کشتی بخزد و مانور دهد. دوربینها به اپراتورها این امکان را میدهند که به لطف حسگرهای مادون قرمز، آنچه را که در زمان واقعی اتفاق میفتد، حتی در شب ببینند. همه اینها توسط یک دستگاه از راه دور کنترل میشود.
رباتسازی در صنعت دریایی میتواند به کارآیی و ایمنی بیشتر در کشتی کمک کند، مشروط بر اینکه بر فرصتهای شغلی در صنعتی که در حال حاضر در چندین بخش از جهان تیره و تار است، تأثیر نگذارد. رباتیک پیشرفته در حال حاضر بر عملیات دریایی تأثیر میگذارد؛ از مزایای زیست محیطی ارائه شده توسط تمیز کردن منظم بدنه تا آبهای امنتر که از طریق اقدامات ضد دزدی دریایی به دست میآید. این فقط نشان میدهد که رباتها واقعاً صنعت دریایی را تغییر میدهند. تعادل سالم بین رباتیک سازی و تلاشهای دریانوردان، کلید بهبود کیفیت و ایمنی عملیات کشتی به نفع صنعت دریایی است.