روز جهانی کار و کارگر گرامی باد

      
۰۶ اسفند ۱۴۰۱ - ۱۱:۵۷

ضرورت همکاری‌های فرابخشی در اجرای برنامه‌های مدیریت تالاب

معاون محیط زیست دریایی و تالاب‌های سازمان حفاظت محیط زیست، گفت: عدم اجرای اقدامات اولویت‌دار برنامه‌های مدیریت تالاب‌ها که در حیطه وظایف و مسئولیت‌های سایر دستگاه‌ها است یکی از مهمترین مشکلات بر سر راه احیای تالاب‌ها محسوب می‌شود.
کد خبر: ۹۵۱۳۳

ضرورت همکاری‌های فرابخشی در اجرای برنامه‌های مدیریت تالاب

مجتبی ذوالجودی در گفتگو با خبرنگار مانا با اشاره به اینکه عدم اجرای اقدامات اولویت‌دار برنامه‌های مدیریت تالاب‌ها که در حیطه وظایف و مسئولیت‌های سایر دستگاه‌ها است یکی از مهمترین مشکلات بر سر راه احیای تالاب‌ها محسوب می‌شود، گفت: این معضل از جمله مشکلات مشترک بین اکثر وزارتخانه‌های کشور است.

معاون محیط زیست دریایی و تالاب‌های سازمان حفاظت محیط زیست، ادامه داد: آموزش و آگاهی‌افزایی در خصوص اهمیت تالاب‌ها و برنامه‌های مدیریت جامع در سطح مدیران و کارشناسان سایر دستگاه‌ها، تصویب و ابلاغ برنامه در ستاد ملی هماهنگی و مدیریت تالاب‌ها به عنوان راهکار از سوی محیط زیست به وزارتخانه‌های ذی‌ربط پیشنهاد شده است.

وی در ادامه تخریب و از دست رفتن تالاب‌ها به دلیل عوامل طبیعی مثل تغییر اقلیم، خشکسالی و عوامل انسانی مثل انواع توسعه‌های عمرانی، خدماتی، صنعتی و معدنی در حوضه تأثیرگذار تالاب‌ها را از جمله عوامل تهدید تالاب‌ها و برنامه‌های حفاظت و احیا عنوان کرد.

به گفته وی، انجام مطالعات ارزیابی اثرات استراتژیک، همچنین لزوم همکاری سایر دستگاه‌ها در انجام برنامه‌های حفاظت و احیای تالاب‌ها در صورتی‌که توسعه منجر به تخریب و از دست رفتن تالاب‌ها شده است به عنوان راهکار به وزارتخانه‌ها ابلاغ شده است.

وی بهره‌برداری خردمندانه از تالاب‌ها با ترویج معیشت‌های سازگار با تالاب را معضل مهم زیست محیطی دیگر اعلام کرد و بیان داشت: مشارکت و تعامل بین بخشی و حمایت ارگان‌ها در اجرای معیشت‌های سازگار با تالابی مثل گردشگری جامعه محور و یا کشاورزی پایدار به عنوان راهکار پیشنهاد ارائه شده است.

ارسال نظرات
آخرین اخبار