۱۲ آبان ۱۳۹۷ - ۱۱:۱۰

بلژیک؛ هدف صادرات میگوی پرورشی ایران در اروپا

بلژیک؛ هدف صادرات میگوی پرورشی ایران در اروپا
رئیس اتحادیه و تولید و تجارت آبزیان ایران گفت: به منظور توسعه بازارهای صادراتی برای میگوی پرورشی، امسال بیشترین تمرکز بر روی کشورهای شمال اروپا از جمله بلژیک صورت گرفته است.
کد خبر: ۸۲۱۹۷
علی اکبر خدایی در گفتگو با خبرنگار مانا اظهار داشت: بر اساس آخرین آمار اخذ شده از صادرات آبزیان در سال جاری، طی چهار ماهه نخست امسال صادرات از نظر وزنی با 14 درصد افزایش و از نظر ارزشی با هفت درصد افزایش همراه بوده است.
رئیس اتحادیه و تولید و تجارت آبزیان ادامه داد: سال گذشته در همین مدت 32 هزار و 800 تن انواع آبزیان به ارزش 100 هزار و 450 دلار انجام گرفته بود که امسال این رقم با صادرات 37 هزار و 641 تن به ارزش 108 هزار دلار رسیده است.
وی خاطرنشان ساخت: بر اساس آخرین آمار ذکر شده، انواع ماهیان زینتی 22 تن به ارزش 215 هزار دلار، قزال آلا 800 تن، میگوی پرورشی دو هزار و 600 تن، پورد ماهی، 100 تن، غذای آبزیان دو هزار تن و 25 هزار تن انواع ماهیان دریایی صادر شده است.
وی اذعان داشت: این محصولات به کشور‌های هنگ کنگ، عراق، تایلند، کویت، ویتنام، امارات و سریلانکا صادر شده اند.
رئیس اتحادیه تولید و تجارت آبزیان ایران، بیان داشت: صادرات به کشور‌های چین، لبنان، تونس، روسیه و جنوب شرق آسیا نیز انجام می‌گیرد.
به گفته این فعال بخش خصوصی در امر تولید و صادرات آبزیان، مهمترین مسئله در خصوص صادرات به بخش بانکی و برگشت پول مربوط می‌شود که متاسفانه به دلیل اعمال تحریم ها، مشکلاتی در این خصوص وجود دارد.
وی در ادامه گفته‌های خود در خصوص بازار صادرات میگو در سال جاری گفت: امسال از طریق اتحادیه تولید و تجارت آبزیان ایران در تلاش هستیم تا بازار صادرات میگوی پرورشی به اروپا در بیش از پیش تقویت کنیم، هر چند در این راستا مشکلاتی در زمینه برگشت ارز به دلیل تحریم‌ها وجود دارد.
این مقام مسئول در اتحادیه پرورش دهندگان میگوی ایران، یادآور شد: امسال بیشترین تمرکز روی کشور‌های شمال اروپا از جمله بلژیک برای صادرات میگو صورت گرفته است.
به گفته وی، چین، امارات، کشور‌های عربی حاشیه خلیج فارس، لبنان، تونس، روسیه و کشور‌های جنوب شرق آسیا از دیگر بازار‌های اصلی در زمینه صادرات میگوی پرورشی محسوب می‌شوند.
وی در ادامه گفته‌های خود در خصوص نقش افزایش نرخ ارز بر صنعت میگوی کشور اذعان داشت: به طور قطع می‌توان گفت: با افزایش نرخ ارز شاهد رونق فعالیت‌های صادراتی خواهیم بود که همین امر باعث تشویق هر چه بیشتر پرورش دهندگان برای تولید میگو با هدف صادرات خواهد بود.
رئیس اتحادیه تولید و تجارت آبزیان با اشاره به اینکه پیش بینی می‌شود تولیدی میگوی امسال به 40 هزار تن برسد، اظهار داشت: پیش بینی می‌شود با توجه به افزایش قیمت بازار داخلی در سال جاری، بخش زیادی از میگوی تولید امسال صادر شود.
خدایی در خصوص پیش بینی تولید میگوی پرورشی در سال آینده نیز گفت: با توجه به نوسانات قیمت ارز از هم اکنون نمی‌توان پیش بینی دقیقی در این خصوص انجام داد.
وی با اشاره به اینکه پرورش دهندگان در مزارع استان‌های هرمزگان، بوشهر، خوزستان، گلستان و سیستان و بلوچستان به تولید میگوی پرورشی اشتغال دارند، اظهار امیدواری کرد: با افزایش تعداد سرمایه گذاران بخش خصوصی و افزایش مزارع زیر کشت، شاهد افزایش تولید چشمگیر میگوی پرورشی در سال آینده باشیم.
ارسال نظرات
آخرین اخبار