به گزارش خبرنگار مانا ولی الله افخمی راد صبح امروز در همایش حمل و نقل صادراتی؛ فرصت ها و چالش ها با بیان این مطلب افزود: در سال 2004 میلادی توان عملیاتی بنادر ایران پنج میلیون و 163 هزار TEU بود در حالی که همین رقم در امارات 21میلیون TEU و در چین به 182 میلیون TEU می رسد.
وی ادامه داد : امارات که کشوری با شرایط جغرافیایی متفاوت نسبت به ایران است، چهار برابر ظرفیت عملیاتی ایران را در بنادر خود جای داده است.
وی با بیان اینکه هزینه های بندری در بنادر جنوبی ایران نیز قابل مقایسه با بنادر دنیا نیست، ادامه داد: در بندر شهید رجایی به ازای هر کانتینر، هزینه بندری به 43 دلار می رسد در حالی که این هزینه در راس الخیمه و فجیره 13 دلار و در بندر سلاله عمان هفت دلار است.
معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت گفت: در مورد زمانی که کالا در بنادر ایران تخلیه و بارگیری می شود، آمار ها نشان می دهد شاخص زمان توقف کشتی کنار اسکله و مدت زمان تخلیه و بارگیری در ایران بسیار بالا بوده و در حالی در بندر عباس به چهار روز و 9 ساعت و 45 دقیقه می رسد، در 6 کشور مورد مطالعه این ماندگاری به ده ساعت می رسد که طبیعی است با این میانگین زمانی هزینه ها در ایران بالا می رود.
افخمی راد با بیان اینکه هزینه بندری در بندرعباس از متوسط هزینه های بندری در کشورهای مورد مطالعه 250 درصد به صورت میانگین بیشتر است افزود: چنانچه بندرعباس را با تایوان، مالزی و امارات مقایسه کنیم، بررسی ها نشان می دهد زمان انتظار برای یک کشتی در تایوان 9 دقیقه، در مالزی 18 دقیقه، در امارات چهار دقیقه و در بندرعباس هم چهار دقیقه است در حالی که مدت زمان تخلیه و بارگیری در تایوان بالغ بر پنج ساعت، مالزی سه ساعت، در جبل علی امارات چهار ساعت و در ایران چهار روز و 9 ساعت و 45 دقیقه است.
وی در ادامه با تشریح آخرین وضعیت هزینه های حمل و نقل صادراتی در ایران گفت: حمل و نقل در قیمت تمام شده کالاهای صادراتی نقش قابل توجهی داشته و هزینه هایی که از این بابت به عرضه کنندگان کالا در کشورهای صادراتی تحمیل می شود، در شرایط کنونی قابل قبول نیست.
معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت افزود: در حالی هزینه حمل و نقل کالاهای صادراتی در کشور بالا است که ایران در رابطه با منابع انرژی جایگاه مناسبی دارد اما هزینه های حمل و نقل صادراتی کشورهایی که از این مزیت برخوردار نیستند، بسیار کمتر از ایران است.
وی تصریح کرد: وقتی حجم تجارت یک کشور بالا می رود به تناسب آن قیمت تمام شده در بخش های مختلف با کاهش مواجه می شود به نحوی که نرخ حمل و نقل در سرجمع قیمت تمام شده آن کالا قابل توجیه خواهد شد.
به گفته افخمی راد، تردیدی نیست که بخش های مختلف و ذی ربط در دستگاه های اجرایی فعالیت هایی را برای کاهش نرخ حمل و نقل بار صادراتی انجام داده اند اما بهتر است نیم نگاهی هم به کشورهای رقیب ایران در بازارهای صادراتی داشته باشیم.
رئیس کل سازمان توسعه تجارت ایران خاطرنشان کرد: براساس آمارها در مورد سهم حمل و نقل در قیمت تمام شده کالاهای نیمه ترابری و خام، 18 تا 25 درصد بهای نهایی یک کالا را نرخ حمل و نقل بار صادراتی تشکیل می دهد که این رقم برای کالاهای 100 درصد خام به 30 تا 35 درصد می رسد؛ به این مفهوم که از هر یک دلار قیمت تمام شده کالاهای خام 35 سنت مربوط به حمل و نقل است در حالی که در کشورهای صنعتی این رقم حداکثر 18 سنت بوده و به ازای هر یک دلار از بهای تمام شده یک کالا 18 سنت آن بابت حمل و نقل هزینه می شود.