۲۲ مهر ۱۴۰۳ - ۱۵:۴۷
مدیرکل بنادر و دریانوردی هرمزگان خبر داد:

آغاز خارج‌سازی مغروقه‌ها از مناطق پرخطر

مدیرکل بنادر و دریانوردی هرمزگان اقدامات صورت گرفته در دو بخش خارج‌سازی مغروقه‌ها با شناسایی و اولویت‌بندی و لایروبی مسیر‌ها با انجام مطالعات هیدورگرافی را گامی مهم در تأمین و ارتقاء دریانوردی در این استان برشمرد.
کد خبر: ۱۰۰۵۷۴

آغاز خارج‌سازی مغروقه‌ها از مناطق پرخطر

 

به گزارش خبرنگار مانا از بندرعباس، حسین عباس‌نژاد در جمع خبرنگاران با تشریح الزامات ایمنی دریانوردی در پهنه آبی این استان اظهار کرد: مهم‌ترین و حساس‌ترین موضوع در حوزه تأمین ایمنی دریانوردی در مسیر‌های دریایی انجام به موقع عملیات‌های لایروبی در مسیر‌های دریایی پس از پایش و اولویت‌بندی و مطالعات لازم است.

وی ادامه داد: اداره‌کل بنادر هرمزگان به منظور ارتقاء ایمنی دریانوردی اقدام به خارج‌سازی هفت فروند مغروقه از آب‌های استان کرده که پس از شناسایی و اولویت‌بندی مکان مغروقه‌ها و ارزیابی ریسک آنها، با هزینه‌ای بالغ بر ۴۵۰ میلیارد ریال این مهم آغاز و تا‌کنون پنج فروند آن از مناطق پرخطر خارج شده است.

مدیرکل بنادر و دریانوردی هرمزگان گفت: هیدروگرافی دوره‌ای مناطق دریایی بنادر مسافری شهید ذاکری قشم، بندر مسافری شهید حقانی، بندر هرمز، شیب دراز، کندالو، جاسک، سیریک، شهید باهنر، خلیج فارس، نخل ناخدا، لارک، لنگه و بندر شهید رجایی به طور مداوم انجام می‌گیرد.

عباس‌نژاد افزود: این اداره‌کل هم‌چنین در راستای اهتمام در ایجاد بستری امن برای دریانوردان و کشتی‌های درحال تردد به صورت دوره‌ای پس از ارزیابی، پایش و مطالعات جانبی، اقدام به هیدروگرافی در مسیر‌های حساس دریایی استان کرده است.

وی بیان کرد: مسافت دریایی یادشده با عملیات هیدروگرافی بالغ بر ۱۵ هزار کیلومتر به ارزش ۱۶۵ میلیارد ریال به صورت سالانه این مهم را انجام و نتایج در راستای تدقیق نقشه‌های دریایی کاغذی و الکترونیکی بسیار بااهمیت تلقی می‌شود.

مدیر منطقه ویژه اقتصادی بندر شهید رجایی در بخش دیگری به تأسیس بندر جدید خمیر در منطقه راهبردی خورخوران اشاره کرد و گفت: با توجه به تعدد حوادث و سوانح دریایی مانند به گل نشستن شناور‌ها در این منطقه، الزامات ایمنی با حساسیت بیشتری دنبال شده است.

این مقام مسئول انجام عملیات هیدروگرافی مسیر بین بندر خمیر و باسعیدو در قشم را با هزینه‌ای بالغ بر ۴۰ میلیارد را اقدامی مهم از بعد کاهش سوانح دانست و افزود: پس از احداث، لایروبی و بویه‌گذاری کانال دسترسی به بندر خمیر، این اداره‌کل عملیات هیدروگرافی و تعیین مسیر‌های دریایی جدید با مبدأ بندر خمیر را در دستور کار قرار داد.

عباس‌نژاد همچنین از لایروبی بنادر جنوب شرق کشور شامل بنادر شهید باهنر، شهید بهشتی و شهید کلانتری چابهار با حجم تقریبی ۳۵۰ هزار متر مکعب نام برد و افزود: لایروبی بندر شیو در غرب استان هرمزگان با هزینه‌ای بالغ بر ۲۷۶ میلیارد ریال و با حجم تقریبی ۸۰ هزار متر مکعب از دیگر اقدامات انجام شده با هدف تامین عمق مناسب انجام گرفته است.

وی، لایروبی بندر قدیم خمیر و ایجاد حوضچه آرامش در آن بندر با هزینه‌ای بالغ بر ۶۹ میلیارد ریال و حجم تقریبی ۲۸ هزار و ۸۰۰ متر‌مکعب و لایروبی بندر شهید رجایی با هزینه‌ای بالغ بر ۲۷۶ میلیارد ریال و با حجم تقریبی دو میلیون متر‌مکعب را بخش دیگری از مهم‌ترین اقدامات در راستای دستیابی به عمق مورد نیاز عنوان کرد.

ارسال نظرات
آخرین اخبار