۰۵ مهر ۱۴۰۳ - ۱۰:۳۸

افتتاح ۱۶۷ پروژه توریستی در هفته گردشگری/ تخصیص یارانه سفر با ۵۰ هزار میلیارد تومان اعتبار

در هفته گردشگری با شعار «گردشگری و صلح»، بازدید از موزه‌ها و بنا‌های تاریخی در سراسر کشور رایگان خواهد بود. این اقدامات در راستای مقابله با ایران‌هراسی و جذب گردشگران خارجی از کشور‌هایی با لغو روادید می‌باشد که نتایجی مثبت با رشد ۲۵ تا ۳۰ درصدی داشته‌است.
کد خبر: ۱۰۰۳۴۵

افتتاح ۱۶۷ پروژه توریستی در هفته گردشگری/ تخصیص یارانه سفر با ۵۰ هزار میلیارد تومان اعتبار

 

به گزارش خبرنگار مانا، علی دارابی قائم‌مقام وزیر و معاون میراث‌فرهنگی وزارت میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی با تبریک هفته گردشگری، بیان کرد: با درخواست معاونت گردشگری ششم مهرماه روز جهانی گردشگری بازدید از موزه‌ها و بنا‌های تاریخی در سراسر کشور برای مردم رایگان است.

وی به هدف‌گذاری ثبت ۱۵۰ نقطه و مکان مربوط به دفاع مقدس و انقلاب اسلامی در برنامه هفتم توسعه اشاره کرد و افزود: در پی تجاوز دشمن به خاک کشور خسارت‌های مادی و معنوی بسیاری متوجه مردم شد و امروز در حوزه میراث‌فرهنگی یکی از مهم‌ترین وظایف ما پرداختن به پیشکسوتان جنگ به‌عنوان گنجینه زنده بشری و الگو‌های مثال زدنی شجاعت، مقاومت، غیرت، بیگانه‌ستیزی در مقابله با دشمن است.

وی به بازدید صالحی امیری وزیر میراث فرهنگی و گردشگری از تمامی معاونت‌ها، شرکت‌ها و مؤسسات تابع وزارتخانه اشاره کرد و افزود: آماده کردن آیین‌نامه‌های مربوط به تکالیف برنامه هفتم توسعه یکی از کار‌های مهمی است که در ابتدای کار دولت چهاردهم انجام شده و در حال نهایی شدن است.

علی‌اصغر شالبافیان معاون گردشگری در ادامه گفت: روز جهانی گردشگری امسال ۲۷ سپتامبر برابر با ششم مهر ماه است و شعار امسال مبنی بر «گردشگری و صلح» کاملاً درست و بازگو کننده یکی از  ظرفیت‌های حوزه گردشگری است که مورد نیاز جامعه بشری امروز و منطقه است.

وی به ظرفیت‌های متنوع و چندوجهی گردشگری اشاره کرد و افزود: گردشگری هر سال یکی از اقتضائات خود را به عنوان شعار سال انتخاب و در طول سال با محوریت آن شعار ویژگی‌های آن وجه را برجسته می‌کند. اگر سال گذشته گردشگری سبز شعار سال بود و برنامه‌های سازمان گردشگری ملل متحد بر آن استوار بود، امسال گردشگری و صلح انتخاب شده است.

وی ادامه داد: سازمان گردشگری ملل متحد در بیانیه خود ویژگی‌های چند وجهی صلح را تشریح کرده است و برنامه‌های هفته گردشگری نیز بر اساس همین محور‌ها خواهد بود. به‌منظور انسجام بخشی فعالیت‌ها در سطح ملی و استانی دستورالعملی ۱۵ بندی را ابلاغ کرده‌ایم که همگی مرتبط با شعار سال مبنی بر گردشگری و صلح است.

معاون گردشگری  هم‌زیستی ادیان، تنوع اقوام، دوستی اقوام، حفظ فرهنگ‌ها، دیپلماسی صلح، موضوعات مورد اهمیت گردشگری، رویکرد دولت چهاردهم در حوزه گردشگری و ارتباط آن با وفاق ملی، ابتکارات استان‌ها در حوزه تبلیغات و ایران هراسی، مشارکت جامع علمی و دانشگاهی در ارائه طرح‌های مرتبط با موضوع شعار سال را به‌عنوان بند‌های این دستورالعمل ابلاغی برشمرد.

وی اذعان داشت: همچنین از سوی کانون جهانگردی و اتومبیلرانی، دومین دوره رالی تور گردشگری خانوادگی خزر تا خلیج فارس، ششم مهرماه همزمان با روز جهانی گردشگری در بندر انزلی به عنوان یکی از مهمترین برنامه‌های این هفته آغاز می‌شود.

وی با اشاره به اینکه در سطح استانی ۳۰۰ برنامه در دستورر کار قرار دارد افزود: در سطح ملی ۱۶۷ طرح گردشگری با حجم سرمایه‌گذاری بیش از ده هزار میلیارد تومان روز شنبه توسط وزیر افتتاح می‌شود.

معاون گردشگری ادامه داد: از نظر کمی استان‌های گیلان، یزد، خراسان رضوی، خراسان شمالی و زنجان بیشترین رویداد‌های مرتبط با گردشگری را دارند. در شهر تهران در محور‌های مختلف با همکاری شهرداری تهران در نقاط مختلف مانند اراضی عباس اباد جلوه‌های مختلف شعار سال نمود خواهدد داشت.

شالبافیان ادامه داد: رویداد‌های مرتبط با پیام صلح از جمله اقوام، ادیان، تنوع فرهنگی، میراث مشترک جهانی بین کشورها، زبان، طبیعت و خوراک در بیانیه سازمان گردشگری ملل متحد مورد توجه قرار گرفته و برنامه‌های ملی و استانی بر اساس این محور‌ها  تهیه شده است.

وی افزود: در هفته گردشگری بخش دوم پروژه «ایران‌سلام» را با حضور ۲۰ چهره تاثیرگذار خارجی و بیش از ۳۰ میلیون دنبال کننده اجرا خواهیم کرد. بازبینی و مرور عملکرد وزارتخانه و دستگاه‌ها درباره شعار سال گذشته با عنوان سرمایه‌گذاری سبز را در دستوررکار قرار داده‌ایم و روز یکشنبه ۸ مهر ماه گزارش عملکردی در این راستا ارائه خواهد شد.

معاون گردشگری ادامه داد: همچنین از مهم‌ترین و مبتکرترین فعالان بخش خصوصی و فعالانی که در مدیریت مصرف انرژی، مصرف آب استفاه از اب‌های خاکستری ابتکاراتی داشتند تقدیر می‌شود. همچنین آغاز دو طرح در حوزه سرمایه‌گزاری سبز را اعلام می‌کنیم.

شالبافیان با بیان اینکه اصناف، تشکل‌ها و بخش خصوصی در سطح ملی میزبان اصلی رویداد‌های هفته گردشگری هستند، به مشارکت پررنگ دانشگاه‌ها در استان‌ها و تهران اشاره کرد.

معاون گردشگری کشور در پاسخ به سوال یکی دیگر از خبرنگاران درباره تلاش‌ها برای جذب گردشگران خارجی از کشور‌های لغو روادید شده، افزود: یکی از الزامات توسعه گردشگری مقابله با ایران‌هراسی است. نگاه رئیس‌جمهوری توجه به موضوع مقابله با ایران‌هراسی است و در سخنرانی آقای پزشکیان در سازمان ملل و مصاحبه‌هایی که با رسانه‌ها داشته است این موضوع مورد توجه قرار گرفته است. موضوع لغو روادید موضوعی است که می‌تواند موجب تنوع بازار شود. روند جذب گردشگر از کشور‌هایی که لغو روادید شده‌اند، روند افزایشی است به گونه‌ای که با برخی از کشور‌های لغو روادید شده رشد بین ۲۵ تا ۳۰ درصدی رشد جذب گردشگران را داشته‌ایم.

معاون گردشگری وزارت میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی در بخش دیگری از صحبت‌های خود به موضوع تخصیص یارانه سفر برای خانوار‌ها پرداخت و افزود: این موضوع از سوی وزارت میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی در حال پیگیری است. این موضوع بسیار مهم است البته نیازمند اعتباری به میزان ۵۰ هزار میلیارد تومان است که امیدواریم تحقق یابد و شاهد تخصیص یارانه سفر به خانوار باشیم.

در پایان این نشست خبری، پوستر روز جهانی و هفته گردشگری با حضور قائم‌مقام وزیر و معاون میراث‌فرهنگی و معاون گردشگری وزارت میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی رونمایی شد.

 

ارسال نظرات
آخرین اخبار