۰۹ اسفند ۱۴۰۲ - ۱۴:۳۷

افزایش چهار برابری تقاضای سرمایه‌گذاری در مناطق آزاد کشور

مشاور رئیس جمهور و دبیر شورای‌عالی مناطق آزاد تجاری، صنعتی و ویژه اقتصادی گفت: امسال حجم تقاضای سرمایه گذاری در مناطق آزاد کشور در مقایسه با سال گذشته چهار برابر افزایش داشته است.
کد خبر: ۹۸۴۵۷

افزایش چهار برابری تقاضای سرمایه‌گذاری در مناطق آزاد کشور

به گزارش خبرنگار مانا، حجت‌اله عبدالملکی در حاشیه شروع عملیات اجرایی دو طرح فرهنگی، خدماتی در آبادان و خرمشهر در گفتگو با اصحاب رسانه با اشاره به برنامه جهش و سرمایه‌گذاری در مناطق آزاد کشور افزود: امسال در مجموع ۸۸۰ هزار میلیارد تومان تقاضای سرمایه‌گذاری در مناطق آزاد کشور ثبت شده است.
وی با بیان اینکه رویکرد برنامه مناطق آزاد  به سمت واگذاری زمین به صورت مشارکتی و اجتناب از زمین فروشی است گفت: براساس این رویکرد سرمایه‌گذار و بخش خصوصی با سازمان مناطق آزاد شریک می‌شود و بخشی زیادی از سرمایه بخش خصوصی درگیر هزینه تامین زمین نخواهد شد از این رو می‌تواند با آن سرمایه، اقدامات عمرانی و ساخت و ساز را با سرعت بیشتری جلو ببرد.
مشاور رییس جمهور ادامه داد: مزیت دوم این رویکرد با توجه به شراکت منطقه آزاد با بخش خصوصی این است که حداکثر همکاری، حمایت و پیگیری از طرح انجام می‌شود تا طرح‌ها به سرعت تکمیل شوند و اگر موانعی وجود داشته باشد انگیزه جدی رفع موانع طرح در سازمان وجود دارد.
عبدالملکی همچنین به مزیت دیگر رویکرد واگذاری زمین به صورت مشارکتی برای سازمان آزاد کشور از منظر اقتصادی اشاره کرد و افزود: با توجه به اهمیت ایجاد منابع درآمدی پایدار، سازمان منطقه آزاد از محل سهم شراکت می‌تواند درآمدی داشته باشد و به این گونه نیست که زمین را به صورت خام به فروش برساند و از طرح خارج شود.
وی افزود: همچنین سازمان منطقه آزاد با این روش در عمران و آبادانی منطقه سهم ویژه‌ای را دنبال می‌کند و از طریق منابع درآمدی ایجاد شده می‌تواند طرح‌های عمرانی قوی‌تری را آغاز کند.
به گفته دبیر شورای‌عالی مناطق آزاد، الگوی واگذاری زمین به صورت مشارکتی در مناطق آزاد از ابتدای امسال مورد تاکید و توجه سازمان قرار گرفته و منطقه آزاد اروند در این زمینه پیشرفت خوبی داشته است.
وی بیان کرد: تعداد طرح‌های تایید شده و به مرحله اجرا رسیده نسبت به سال گذشته ۳.۵ برابر افزایش داشته و تعداد طرح‌های بهره برداری شده تقریبا" ۲.۵ برابر سال گذشته بوده است.
عبدالملکی افزود: بخش عمده طرح‌ها در مناطق آزاد کشور در دو سال آینده به بهره برداری می‌رسندکه اعتبار آن‌ها حدود ۱۲۰ هزار میلیارد تومان است که افزایش تولید، اشتغال و صادرات را در مناطق آزاد رقم خواهد زد.
وی اظهار داشت:یکی از ماموریت‌های مناطق آزاد کشور اجرای طرح‌های عمرانی و مشارکت در آبادانی مناطق است که از نظر عمرانی تاکنون وضعیت خوبی را شاهد هستیم.
وی افزود: در حالی‌که بودجه عمومی کشور بیشتر صرف حقوق و دستمزد و جاری است، اما در مناطق آزاد بیشتر بودجه این مناطق صرف کار‌های عمرانی و زیرساختی می‌شود و رشد عمران و آبادی آن‌ها از متوسط کشوری بیشتر است.

عبدالملکی گفت: یکی از وظایف مناطق آزاد بسترسازی برای جذب سرمایه‌گذار و رفاه حال مردم است که منطقه آزاد اروند توفیق خوبی در این زمینه داشته است.
وی به اجرای و آغاز بیش از ۱۸ هزار میلیارد ریال طرح عمرانی در آبادان و خرمشهر اشاره کرد و ادامه داد: یکی از این طرح‌ها پل شهدای اروند است که ارزش اقتصادی و اجتماعی بالایی در منطقه دارد.
دبیر شورای عالی مناطق آزاد و تجاری کشور تصریح کرد: اجرای پل شهدای اروند خرمشهر ۳۷ درصدی پیشرفت فیزیکی دارد و از برنامه زمان بندی هفت درصد جلوتر است و در حدود ۱۰ هزار میلیارد ریال برای اجرای آن در نظر گرفته شد.
وی گفت: اجرای این پل علاوه بر بهره‌مند کردن مردم خرمشهر، برای عبور زائران اربعین و راهیان نور نیز مورد استفاده قرار می‌گیرد.
مشاور رییس جمهور و دبیر شورای عالی مناطق آزاد تجاری، صنعتی و ویژه اقتصادی برای شرکت در آیین‌های آغاز عملیات اجرایی چند طرح فرهنگی خدماتی و بازدید از تعدادی طرح در حال اجرا به شهر‌های بندری آبادان و خرمشهر سفر کرده است.
این دو شهر بندری در محدوده منطقه آزاد تجاری صنعتی اروند واقع شده‌اند.

ارسال نظرات
آخرین اخبار