۲۱ بهمن ۱۴۰۲ - ۱۴:۱۴

اصلاح الگوی کشت حوضه آبریز دریاچه ارومیه اجرایی می‌شود/ کاهش آلودگی رودخانه ارس با همکاری ارمنستان

در آخرین جلسه‌ای که با حضور معاون اول رئیس جمهور و وزرای جهاد کشاورزی و نیرو داشتیم، قرار شد که حذف چاه‌های غیرمجاز و اصلاح الگوی کشت حوضه آبریز دریاچه ارومیه به زودی و در اسرع وقت انجام شود و بودجه خوبی نیز برای این کار در نظر گرفته شده است.
کد خبر: ۹۸۳۳۲

اصلاح الگوی کشت حوضه آبریز دریاچه ارومیه اجرایی می‌شود/ کاهش آلودگی رودخانه ارس با همکاری ارمنستان

به گزارش خبرنگار مانا، علی سلاجقه در مراسم افتتاح هماهنگ ۶۷ پروژه محیط زیستی که امروز در محل سازمان حفاظت محیط زیست برگزار شد در خصوص علت عدم اصلاح الگوی کشت و حذف محصولات کشاورزی آب‌بر در حوضه آبریز دریاچه ارومیه در ۳۰ سال اخیر گفت: در آخرین جلسه‌ای که با حضور معاون اول رئیس جمهور و وزرای جهاد کشاورزی و نیرو داشتیم، قرار شد که حذف چاه‌های غیرمجاز و اصلاح الگوی کشت حوضه آبریز دریاچه ارومیه به زودی و در اسرع وقت انجام شود و بودجه خوبی نیز برای این کار در نظر گرفته شده است.

رئیس سازمان حفاظت محیط زیست در ادامه افزود: در راستای کاهش آلودگی رودخانه ارس، دو کشور ایران و ارمنستان ارتباطاتی داشتند، در همین دوره اول، معاونت انسانی سازمان حفاظت محیط زیست در این کارگروه متشکل از وزارت صمت، وزارت نیرو و جهاد کشاورزی و امور خارجه در کشور ارمنستان حضور یافتند که سه تفاهمنامه در آن کارگروه شکل گرفت.

وی اظهارداشت: وزارت صمت، وزارت کشور و سازمان حفاظت محیط زیست به عنوان مسئول کارگروه کل فرایند را مدیریت می‌کنند، اما از برخی دستگاه‌ها گلایه داریم، دستگاه‌هایی که وظایف مشخصی دارند و باید خود را معرفی کنند، اما بسیاری این کار را نکردند، برخی از دستگاه‌ها با مکاتباتی که انجام شد و حتی پیگیری‌های شخصی اینجانب، معرفی را انجام دادند.

به گفته سلاجقه، کشور ارمنستان به خوبی به وظایف خود عمل کرده است و در بازه زمانی یک ماهه کارگروه خود را معرفی کرد. کارگروه ما نیز شکل گرفته و نشست دوجانبه نیز انجام خواهد شد و امیدواریم که دولت ارمنستان رویکرد مناسبی داشته باشد ما از ظرفیت‌های کارشناسی کشور خود هم در زمینه صنایع و معادن و هم در زمینه‌های دیگر استفاده می‌کنیم و فکر می‌کنم این روندی که در پیش گرفته شده بسیار رو به جلو است و در یک بازه زمانی کوتاه می‌تواند مشکل آلایندگی ارس را حل کند.

وی با اشاره به اینکه امسال در سه مرحله ۲۲۶ پروژه محیط زیستی با مبلغی بیش از چهار هزار و ۹۰۰ میلیارد ریال در کشور افتتاح شد و غالباً به مرحله بهره‌برداری رسیده‌اند، افزود: با توجه به نیازی که در محیط زیست کشور به داده و اطلاعات و همچنین نیازی که به ایستگاه‌های پایش جو، آب و خاک و پایش‌های میدانی در مناطق حفاظت شده مطرح است، بسیاری از پروژه‌ها به این مقوله تعلق دارد.

رئیس سازمان حفاظت محیط زیست با تاکید بر اینکه مردم حافظان اصلی محیط زیست هستند، اظهار داشت: اتفاقاتی که در این دولت رقم خورده، بسیار مهم بوده و از رسانه‌ها می‌خواهیم این مسائل را راستی آزمایی کنند؛ قبل از انقلاب، تعداد ۵۷ منطقه حفاظت شده داشتیم که اکثراً شکارگاه سلطنتی بودند و یا به قشر خاصی تعلق داشتند، اما بعد از انقلاب ۳۰۹ منطقه حفاظت شده داریم که تقریباً پنج برابر شده و این مناطق در اختیار مردم قرار گرفته است و با حفاظت مشارکتی اوضاع حفاظت بهتر خواهد شد.

ارسال نظرات
آخرین اخبار