۱۶ بهمن ۱۴۰۲ - ۱۱:۱۸

رهاسازی ۶ میلیون قطعه بچه ماهی در منابع آبی خوزستان

مدیرکل شیلات خوزستان از رهاسازی بیش از ۶ میلیون بچه ماهی بومی در منابع آبی خوزستان در سال جاری خبر داد.
کد خبر: ۹۸۲۸۰

رهاسازی ۶ میلیون قطعه بچه ماهی در منابع آبی خوزستان

دکترمرتضی سوری در گفتگو با خبرنگار مانا افزود: این بچه ماهیان از گونه‌های بنی، کپور، برزم، عنزه، گطان، فیتوفاک، قزل آلا، سفید و شیربت که با شرایط محیطی خوزستان سازگاری دارند در تالاب ها، آبگیرها، دریاچه‌های پشت سدها و رودخانه‌های دائمی آب بند‌ها رهاسازی شدند.
وی گفت: بچه ماهیان رهاسازی شده در مراکز تولید بچه ماهی وابسته به شیلات خوزستان تولید شده است.
دکتر سوری، هدف از رهاسازی بچه ماهیان را حفظ اشتغال صیادان بومی، کمک به بهبود چرخه محیط زیست، جلوگیری از مهاجرت و بهره گیری از ظرفیت‌های آبزی پروری خوزستان بیان کرد.
مدیرکل شیلات خوزستان گفت: سالانه ۱۵ تا ۲۰ هزار تُن ماهی از منابع آبی خوزستان (تالاب‌ها و رودخانه‌ها و دریاچه‌ها) صید می‌شود که این خود در بهبود امنیت غذایی جوامع محلی و پیرامونی منابع آبی مؤثر است.    
وی گفت: میزان تولید آبزیان استان خوزستان در سال ۱۴۰۱، بیش از ۱۲۵ هزار تُن بوده که بیش از ۷۶ هزار تُن مربوط به آبزی پروری و منابع داخلی (ماهیان گرمابی، میگوی آب شور، ماهیان سردآبی) است.
مدیرکل شیلات خوزستان اظهارداشت: امسال برای اولین بار حدود ۴۰۰ هزار قطعه بچه ماهی سی‌باس که یکی از گلوگاه‌های تامین بچه‌ماهی و پرورش ماهی در قفس است در دو مرکز استان تولید شد که امید است سال آینده در اختیار پرورش دهندگان بومی خوزستان قرار گیرد.
وی با اشاره به اینکه ۳۰ درصد منابع آب‌های سطحی دائمی کشور در خوزستان جریان دارد افزود: خوزستان رتبه نخست آبزی پروری را در کشور دارد و امید است با برنامه ریزی  بتوان تولید آبزی را در استان خوزستان تا سال ۱۴۱۰ به دو برابر افزایش دهیم.  

ارسال نظرات
آخرین اخبار