۱۵ بهمن ۱۴۰۲ - ۰۸:۵۴

خوزستان قطب نخست آبزی پروری کشور / ظرفیت تولید ۵۰ هزار تُن میگو در سال

مدیرکل شیلات خوزستان گفت: خوزستان رتبه نخست آبزی پروری را در کشور کسب کرد.
کد خبر: ۹۸۲۶۸

خوزستان قطب نخست آبزی پروری کشور / ظرفیت تولید ۵۰ هزار تُن میگو در سال


دکتر مرتضی سوری در گفتگو با خبرنگار مانا افزود: خوزستان با برخورداری از عناصر و مؤلفه‌های تولید آبزیان، شرایط اقلیمی مناسب، فرهنگ پرورش و مصرف آبزیان به عنوان یکی از قطب‌های شیلاتی کشور معرفی شده است.
وی با بیان اینکه خوزستان بستر مناسبی برای تکثیر و پرورش انواع ماهیان سردآبی، گرمابی، میگو، ماهیان آب شور (دریایی)، خاویاری و سایر آبزیان است گفت: امکان پرورش ماهیان دریایی در قفس در آب‌های ساحلی، پتانسیل تولید بیش از ۵۰ هزار تُن میگوی پرورشی در اراضی مستعد و شناسایی شده استان، تکثیر موفقیت‌آمیز برخی آبزیان دریـایی ازجمله شانک، هامور، صبیتی و سی‌باس، قابلیت استفاده بهینه از اراضی طرح ۵۵۰ هزار هکتاری مقام معظم رهبری و وجود ۶ مجتمع بزرگ آبزی‌پروری از دیگر ظرفیت‌های خوزستان در زمینه صنایع شیلات است.
مدیرکل شیلات خوزستان اظهار داشت: استان خوزستان از رتبه سوم کشور درحوزه تولیدات شیلاتی، رتبه اول تولید آبزی‌پروری، رتبه چهارم صید آبزیان و رتبه دوم تولید آبزیان در منابع آب‌های داخلی برخوردار است.
دکتر سوری به تولید پنج تن ماهی سی‌باس در قفس در بحرکان هندیجان اشاره کرد و افزود: موفقیت طرح آزمایشی تولید ماهیان دریایی در قفس توسط بخش خصوصی زمینه گسترش و توسعه آبزی‌پروری در عرصه دریا را فراهم می‌کند.
مدیر کل شیلات خوزستان در ادامه افزود: شیلات خوزستان با اختصاص تسهیلات بانکی کم‌بهره با بازپرداخت بلند مدت، امهال و بخشودگی سود و جرایم بانکی، کنترل ورود آلاینده‌ها به صیدگاه‌ها و تأمین اعتبارات برای جبران خسارات از منابع آلاینده‌ها و اختصاص آن به شیلات جهت بهسازی منابع از تولید، پرورش و ارتقای بهره‌برداری از منابع آبی حمایت می‌کند.
وی بر ضرورت حفظ میزان صید در سطح فعلی، کاهش صید بی‌رویه، کمک به احیا، بازسازی و تقویت ذخایر تاکید کرد و گفت: پرورش میگو و ماهیان دریایی از طریق ایجاد یا بهبود زیرساخت‌ها با تاکید بر اقتصاد دریامحور و همچنین مدیریت صحیح پرورش ماهیان خاویاری  توسعه پرورش ماهیان گرمابی از طریق استفاده از روش‌های نوین، ایجاد تنوع گونه‌ای، بهبود کیفیت تغذیه و فرآوری آبزیان، بهره‌گیری از ظرفیت آب‌های نامتعارف (زهاب‌های کشاورزی)، توسعه پرورش ماهیان سردابی، پرورش ماهی در قفس در دریا و مخازن سد‌های استان از مهمترین برنامه‌های توسعه محور آبزی‌پروری است.
مدیرکل شیلات خوزستان ادامه داد: سرانه مصرف ماهی در خوزستان نزدیک به متوسط جهانی است به طوری که سرانه مصرف ماهی در دنیا ۲۰.۲ کیلوگرم است که این میزان در استان خوزستان ۱۸.۳ کیلوگرم است.

ارسال نظرات
آخرین اخبار