۰۳ بهمن ۱۴۰۲ - ۱۱:۲۴

پیش بینی صید ۳۴۰ هزار تُن ماهیان تون تا سال ۱۴۰۵

رئیس موسسه تحقیقات علوم شیلاتی کشور گفت: میزان صید تون ماهیان تا سال ۱۴۰۵، ۳۴۰ هزار تُن به‌صورت میانگین و تا سال ۱۴۱۰ حدود ۴۰۰ هزار تُن پیش‌بینی می‌شود.
کد خبر: ۹۸۱۶۹

پیش بینی صید ۳۴۰ هزار تُن ماهیان تون تا سال ۱۴۰۵


به گزارش خبرنگار مانا محمود بهمنی در همایش ماهیگیری مسئولانه با تأکید بر ارزش‌افزوده تون ماهیان، با اشاره به اینکه بیشترین صید تون ماهیان از آب‌های استان‌های سیستان و بلوچستان، هرمزگان، و به مقادیر کمتر در آب‌های استان‌های بوشهر و خوزستان صورت می‌گیرد، گفت: میزان صید تون ماهیان تا سال ۱۴۰۵، ۳۴۰ هزار تُن به‌صورت میانگین و تا سال ۱۴۱۰ حدود ۴۰۰ هزار تُن پیش‌بینی می‌شود.

رئیس موسسه تحقیقات علوم شیلاتی ادامه داد: هم اکنون ۹۰ درصد صید تون ماهیان در کشور ما با روش گوش‌گیر انجام می‌شود که امیدواریم با اهتمام سازمان شیلات ایران و بخش خصوصی به مرور صید‌های با بهره‌وری بالاتر جایگزین شود.

وی با اشاره به اینکه کمیسیون تون ماهیان اقیانوس هند IOTC به‌عنوان یکی  از ارکان مهم منطقه‌ای اقیانوس هند که به انضمام چهار مجموعه دیگر فرآیند صید و بهره‌برداری تون ماهیان را نظارت می‌کند دارای  اهمیت ویژه‌ای است، گفت: با توجه به نقش محوری مؤسسه تحقیقات شیلات ایران در حوزه پژوهش و تحقیقات کاربردی در حوزه شیلات، درخواست ما از سازمان شیلات این است که ریاست کمیته علمی IOTC در ایران به این مؤسسه واگذار شود.

بهمنی با اشاره به تقسیم بازار جهانی تون ماهیان به محصولات کنسروی و غیر‌کنسروی  بیان کرد: در کشور ما ۹۲ درصد تون ماهیان کنسرو می‌شوند و ضایعات این ماهیان با قیمت بسیار کم به کارخانه‌های تولید پودر ماهی فرستاده می‌شوند.

وی گفت: با هدف افزایش ارزش‌افزوده تون ماهیان به‌کارگیری راهبرد‌هایی برای کاهش ضایعات، تشویق همکاری بین تولیدکنندگان تولیدات جانبی برای جمع‌آوری تولیدات جانبی، حمایت‌های فنی و تکنولوژی از کارخانه‌هایی که هدف تولید محصولات جانبی با ارزش‌افزوده بالا دارند، تشویق سرمایه‌گذاران برای استفاده از تولیدات جانبی و محصولات با ارزش‌افزوده بالا و ایجاد ایستگاه‌های پاک‌سازی و برش ماهی باکیفیت خوب برای تمرکز محصولات جانبی باید در دستور کار قرار گیرد.

رئیس مؤسسه تحقیقات علوم شیلاتی با اشاره به این موضوع که میزان صادرات محصولات مختلف تون ماهیان از سال ۲۰۱۰ تا ۲۰۱۹ میلادی رشد قابل‌توجهی داشته است گفت: در حال حاضر ۱۳۶ کارخانه تولید کنسرو ماهی در کشور وجود دارد که بازار رسمی محصولات فرآوری شده تون ماهیان را در اختیار دارند.

ارسال نظرات
آخرین اخبار