روز جهانی کار و کارگر گرامی باد

      
۰۳ بهمن ۱۴۰۲ - ۱۰:۰۱

ساخت اولین کشتی پشتیبان زمینه‌ساز توسعه صید فراسرزمینی شد/ سرانه مصرف آبزیان به ۳۰ درصد خواهد رسید

معاون وزیر جهاد کشاورزی با اشاره به طراحی و ساخت اولین کشتی پشتیبان در سال گذشته توسط متخصصان ایرانی، گفت: وجود این کشتی پشتیبان زمینه‌ساز توسعه صید فراسرزمینی در کشور است.
کد خبر: ۹۸۱۶۸

ساخت اولین کشتی پشتیبان زمینه‌ساز توسعه صید فراسرزمینی شد/ سرانه مصرف آبزیان به ۳۰ درصد خواهد رسید


به گزارش خبرنگار مانا، سید حسین حسینی در همایش ماهیگیری مسئولانه با تأکید بر زنجیره ارزش تون ماهیان در محل هتل المپیک تهران که با حضور میهمانانی از برخی کشور‌های سازمان‌های منطقه‌ای و بین‌المللی از جمله کمیسیون تون ماهیان اقیانوس هند برگزار شد، گفت: ماهیگیری مسئولانه در قانون حفاظت آبزیان تکلیف سازمان شیلات ایران به‌عنوان ارگان حاکمیتی است؛ اگر بخواهیم فراهمی محصول تا بازار را محقق کنیم باید به سمت توسعه زنجیرۀ ارزش، تکمیل و تقویت حلقه‌های آن پیش برویم.

رئیس سازمان شیلات ایران با اشاره به اینکه شاخص قیمت‌گذاری در حوزه مصرف آبزیان، قیمت کنسرو تون ماهیان است از این‌رو شناسنامه‌دار کردن این محصول از اهمیت بالایی برخوردار است، افزود:  این زنجیرۀ ارزش باید تکمیل و به روز شود و بتوانیم علاوه بر کنسرو قابلیت‌های دیگر فرآوری را در دستور کار داشته باشیم؛ این اقدام هم به ارزان سازی و هم به فراوانی محصول و افزایش سهم سفره از آبزیان کمک خواهد کرد.

وی با اشاره به حضور نمایندگان بخش‌های فنّاوری، فرآوری، تحقیقات، پرورده گری، بهره‌برداری و تجارت در این همایش گفت: یکی از درون‌گراترین سرمایه‌گذاری‌ها با نگاه برون‌گرا در اقتصاد، سرمایه‌گذاری در صنعت شیلات است.

به گفته این مقام مسئول در وزارت جهاد کشاورزی، جایگاه ایران در IOTC  کمیسیون تون ماهیان اقیانوس هند و سهم ۱۰ درصدی ایران از صید تون ماهیان از مجموعه صید اعضای این کمیسیون، رتبه اول صید در غرب اقیانوس هند و رتبه دوم صید در کل این اقیانوس، نشان از توانمندی نیروی انسانی و تجهیز ناوگان صیادی کشور است.

حسینی با بیان این‌که وظیفه دیگر ما غیر از سیاست گذاری و برنامه‌ریزی و نظارت، فرهنگ‌سازی است، گفت: در حال حاضر زیرساخت‌ها در ۲۲۰ بندر و نقطه تلاقی در کشور بهترین و استاندارد‌ترین شرایط را دارند که امکان پشتیبانی از ناوگان مهم هزار فروندی تون ماهیان که ۴۰ درصد از صید کشور را محقق می‌کنند را فراهم کرده‌اند.

وی افزود: بدون شک کشور ایران که موفق به طراحی و ساخت اولین کشتی پشتیبان در سال گذشته توسط متخصصان ایرانی شده است می‌تواند امکانات پشتیبانی در دریا از این ناوگان را نیز خواهد داشت و مسیر را به سمت صید فرا‌سرزمینی خواهیم برد و این فنّاوری را به تمام این ناوگان نیز تعمیم خواهیم داد.

حسینی ادامه داد: اگر برنامه ما افزایش سهم پروتئین آبزیان در سفره مردم از ۱۶ درصد به ۳۰ درصد در پایان برنامه هفتم باشد، نقش‌آفرینی فعالان صنعت شیلات در امنیت غذایی حائز اهمیت خواهد بود.

رئیس سازمان شیلات ایران گفت: پشتیبانی از صید و صیادی و به روز سازی و نوسازی شناور‌ها و عبور از صید سنتی به سمت صید صنعتی، ساماندهی شناور‌های غیرمجاز، افزایش ارزش‌افزوده صید تون ماهیان و بهره‌مندی از این ماهیان باارزش در کنار صنعت کنسرو به‌صورت تازه خوری یا سایر روش‌های فرآوری، فرهنگ‌سازی در استفاده از پروتئین آبزیان با همکاری صنایع از برنامه‌های مهم سازمان شیلات است.

وی با اشاره به اینکه با توجه به دیپلماسی فعالی که با کشور‌های مختلف داریم پیشرفت مناسبی در لجستیک داشته‌ایم، تصریح کرد: حق عضویت جمهوری اسلامی ایران در IOTC بعد از ۱۶ سال پرداخت شد و پایبندی ما به IOTC به ۷۳ درصد رسید.

ارسال نظرات
آخرین اخبار