۳۰ شهريور ۱۴۰۲ - ۱۴:۰۸

اولین کشتی روسی با سوخت هسته‌ای الگویی برای صنعت کشتیرانی آینده

استفاده یک کشتی روسی از سوخت هسته‌ای برای اولین بار در جهان نشان می‌دهد از دید کارشناسان و تحلیلگران این کشتی الگویی خواهد بود تا انرژی هسته‌ای به زودی وارد چرخه سوخت‌رسانی به کشتی‌ها شود.
کد خبر: ۹۷۰۷۹

اولین کشتی روسی با سوخت هسته‌ای الگویی برای صنعت کشتیرانی آینده

به گزارش گروه بین‌الملل مانا، بر‌اساس گزارش سایت marinelink تحلیلگران، کارشناسان و متخصصان صنعت دریایی در حال بررسی بر روی کشتیِ باری روسیه Sevmorput هستند که با موتور هسته‌ای کار می‌کند و اعتقاد دارند که پیشرفت‌های فنّاوری به منظور استفاده از سوخت سبز انتخاب چنین گزینه‌هایی را الزام‌آور می‌کند.

به گفتۀ آن‌ها اگرچه ممکن است دستیابی به سوخت هسته‌ای برای کشتی‌ها  در یک پروسۀ ۱۰ ساله میسر باشد، اما این انرژی را می‌توان در کنار سوخت‌های آمونیاک، متانول و انرژی بادی در کشتی‌ها به کار گرفت.  

در ادامه این گزارش آمده است نظر‌سنجی انجمن بین‌المللی اتاق کشتیرانی در ماه می ۲۰۲۳ میلادی نشان می‌دهد استفاده از سوخت هسته‌ای با علاقه بیشتری از سوی جامعۀ دریایی از سال ۲۰۲۱ میلادی مورد توجه قرار گرفته  است؛ این انجمن پیشنهاد می‌کند از سوخت هسته‌ای در دهۀ آینده حتماً باید  در کشتی‌ها استفاده شود.

بر‌اساس گزارش marinelink انرژی هسته‌ای طی سال‌های گذشته در کشتی‌های نظامی و یخ‌شکن مورد استفاده قرار گرفته و می‌تواند در کشتی‌های تجاری نیز به کار رود.

جالب‌تر آنکه بیمه‌گران دریایی برای بیمه کردن چنین کشتی‌هایی اعلام آمادگی کرده‌اند.

سخنگوی شرکت کشتی‌سازی ایتالیایی Fincantieri در زمینۀ استفاده از انرژی هسته‌ای در کشتی‌ها گفت: تولید رآکتور‌های کوچک با تولید انبوه که قرار است در کشتی‌ها نصب شود در بسیاری از کشور‌ها در دست اقدام است و چنین سوختی باعث می‌شود کشتی‌ها  با هزینه کمتر و با راندمان بیشتر کار کنند.

وی افزود: توسعه نسل چهارم رآکتور‌های هسته‌ای مدولار مسیری را برای استفاده کشتی‌ها در آینده مهیا خواهد کرد.

وی در ادامه گفت: انرژی هسته‌ای در کربن‌زدایی نقش اساسی خواهد داشت که این نوع سوخت در تمام کشتی‌های مسافر‌بری – تجاری – فراساحل  و کشتی‌های شخصی قابل استفاده است.

«اوگو سالرنو» مدیرعامل RINA ایتالیا به خبرنگار marinelink گفت: به عنوان یکی از شرکت‌های پیشرو در صدور گواهینامه کشتی‌ها در حال مطالعه استفاده از سوخت هسته‌ای هستیم.

وی در ادامه گفت: کشتی‌های کانتینری از جمله کشتی‌هایی هستند که می‌توانند از سوخت هسته‌ای استفاده کنند.

وی یاد آور شد در حاشیه کنفرانس کشتیرانی Capital Link در لندن به خبرنگاران گفتیم ما باید افکار عمومی را برای استفاده از انرژی هسته‌ای آماده کنیم و این کار مانند آن است که از یک کوه بزرگ بالا رفته و به قله آن برسیم.

به گفته وی کشتی Sevmorput روسی که در حال حاضر به عنوان اولین کشتی هسته‌ای جهان شناخته می‌شود می‌تواند به عنوان یک الگو برای صنعت کشتیرانی مورد استفاده قرار گیرد.  

در ادامه این گزارش آمده شرکت CORE POWER که مقر آن در بریتانیا  است در پی توسعه یک نمونه اولیه رآکتور هسته‌ای برای استفاده در کشتی‌ها است.

«میکال بو» مدیر‌عامل شرکت CORE POWER نیز در پایان یاد‌آور شد: با توجه به اینکه صنعت کشتیرانی تحقیق و پژوهش را برای ورود سوخت هسته‌ای به این صنعت آغاز کرده است پیش‌ینی می‌کنم تا سال ۲۰۳۲ میلادی بخشی از سوخت پاک کشتی‌ها توسط انرژی هسته‌ای تأمین خواهد شد.

ارسال نظرات
آخرین اخبار