۱۳ شهريور ۱۴۰۲ - ۱۰:۰۲

رقابت بنادر اتحادیه اروپا برای دستیابی به سوخت سبز

بنادر اروپا به منظور دستیابی به سوخت سبز با اتخاذ استراتژی جاه‌طلبانه تلاش می‌کنند تا با حذف سوخت‌های فسیلی به خوشه‌های صنعتی انرژی پاک تبدیل شوند و به رویای اروپای سبز جامه عمل بپوشانند.
کد خبر: ۹۶۹۵۷

رقابت بنادر اتحادیه اروپا برای دستیابی به سوخت سبز

به گزارش گروه بین‌الملل مانا؛ خبرگزاری بلومبرگ در گزارشی تحلیلی تلاش‌های بنادر اروپا برای سبقت از سایر کشور‌ها برای دسترسی به سوخت سبز را  مورد بررسی قرارداده و نوشته است: اتحادیه اروپا در حال تأمین مالی بنادر برای تجهیز مراکز تولید سوخت سبز است به گونه‌ای که این اتحادیه پیش از این ۱۶ میلیارد یورو معادل ۱۷.۴ میلیارد دلار برای پروژه‌های هیدروژنی اختصاص داده و پنج میلیارد یورو قرار است در ماه نوامبر به طرح‌های کلیدی سوخت پاک اختصاص دهد.

بر‌اساس این گزارش در حال حاضر در بندر روتردام که به عنوان پایلوت اصلی انتخاب شده مقامات بندری شرکت‌های بزرگ تأمین سوخت را احداث کرده‌اند که بخشی از انرژی آن توسط نیروگاه‌های بادی فراساحلی تأمین می‌شود، همچنین برای تولید هیدروژن و سوخت متانول به منظور تحویل آن به کشتی‌های عبوری در حال تلاش هستند.

«رود کمپنر» عضو دفتر سیاسی انرژی اتحادیۀ اروپا در این زمینه گفت: اتحادیه اروپا بنادر کشور‌های مختلف را تأمین مالی خواهد کرد تا آن‌ها رویای اروپای سبز را عملی سازند و باعث ایجاد یک تغییر در سیستم سوخت سبز در سطح جهان شوند.  

تولید هیدروژن را می‌توان با استفاده از انرژی بادی توسعه داد و سپس در سراسر اروپا آن را توزیع کرد؛ به طور کلی بنادر در حال انتقال از منابع سوخت فسیلی به انرژی پاک هستند که این فعالیت در اکثر بنادر درحال پیگیری است، اما عمده‌ترین بندر در این زمینه بندر روتردام است.

وی افزود: با توجه به اینکه استراتژی RePowerEU برای دوری از سوخت فسیلی و تسریع در تغییر سوخت تدوین شده به همین جهت ۲۷ کشور اتحادیه اروپا متعهد شده‌اند که حداقل ۱۰ میلیون تُن هیدروژن تجدید‌پذیر را با استفاده از موتور‌های آب و الکترولیز تولید کرده و ۱۰ میلیون تُن دیگر را نیز وارد کنند.

به طور کلی تا سال ۲۰۳۰ میلادی بنادر اتحادیه اروپا قرار است نقش استراتژیک در توسعه بازار سوخت را بازی کنند.  

وی یادآورشد: بر‌اساس مطالعات مؤسسه Deloitte بلژیک، قرار است تا سال ۲۰۵۰ میلادی، ۴۲ درصد از کل تقاضا برای هیدروژن در اتحادیه اروپا در مناطق بندری مستقر شود تا صنایع و حمل‌و‌نقل دریایی بین‌المللی را هدایت کنند.  

انرژی هیدروژن این استعداد را دارد که جایگزین گاز طبیعی در فرآیند‌های صنعتی شود و به یک حامل انرژی مهم در بخش‌های مختلف حمل‌و‌نقل تبدیل شود.  

به گفتۀ وی در این ارتباط بندر روتردام تصمیم گرفته تا پایان این دهه حداقل ۴.۶ میلیون تُن هیدروژن تولید کند که این رقم یک چهارم از اهداف اتحادیه اروپا است.  

از سوی دیگر پروژه‌هایی که توسط دولت هلند تأمین مالی می‌شود کارخانه تولید و الکترولیز در ۲۴ هکتار از زمین‌های رودخانه ماسولاکت است.  

از سوی دیگر نیروگاه‌های بادی فرا‌ساحل  زیادی در این منطقه مستقر شده که این پروژه قرار است تا سال ۲۰۲۵ میلادی آماده بهره برداری شود.

براساس این گزارش نیکو ون دورن، مدیر توسعه کسب و کار در بندر روتردام نیز در این ارتباط گفت: تقاضای فزاینده‌ای برای هیدروژن سبز در صنایع مختلف وجود دارد به همین جهت قصد داریم به تولید  انبوه آن ادامه دهیم.

وی در پایان گفت: نیروگاه‌های تولید هیدروژن در این بنادر از طریق شبکه با استفاده از لوله با هزینه ۱.۵ میلیارد یورو به پالایشگاه‌های بندر متصل خواهد شد تا بتوانیم در بین کشور‌های اروپایی حرف اول را بزنیم.

ارسال نظرات
آخرین اخبار