۱۱ شهريور ۱۴۰۲ - ۱۳:۳۹

آغاز ساخت خط آهن شلمچه - بندر بصره

مدیرعامل شرکت راه آهن جمهوری اسلامی ایران گفت: عملیات اجرایی ساخت خط آهن شلمچه در محدوده منطقه آزاد اروند به شهر بندری بصره با حضور محمد مخبر معاون اول رئیس جمهور و محمد شیاع السودانی نخست وزیر عراق امروز (شنبه) آغاز می‌شود.
کد خبر: ۹۶۹۳۰

آغاز ساخت خط آهن شلمچه - بندر بصره

به گزارش خبرنگار مانا، میعاد صالحی در گفتگو با خبرنگاران رسانه‌های جمعی در منطقه آزاد اروند افزود: ساخت ۳۲ کیلومتر خط آهن شلمچه به بندر بصره عراق راهبردی‌ترین پروژه است که پس از حدود سه دهه به توافق رسیدیم.

وی افزود: موانعی به لحاظ سیاسی و امنیتی برای احداث خط راه‌آهن شلمچه به بصره عراق بود که یکی پس از دیگر برطرف شد.

مدیرعامل شرکت راه‌آهن جمهوری اسلامی ایران گفت: تلاش دولت آیت الله رئیسی احداث خط ریلی شلمچه به بصره طی دو سال است و تلاش خواهیم کرد این پروژه طی مدت تعیین شده به بهره‌برداری برسید.

سخنگوی دولت عراق پیش از این از شروع عملیات اجرایی راه آهن شلمچه - بصره خبر داده بود.

باسم العوادی در این خصوص گفت: پس از تایید وزارت حمل‌و‌نقل عراق و استانداری بصره، مراحل مقرر در مصوبه (۲۳۳۳۳) هیئت وزیران مربوط به اجرای خط ریلی پروژه بصره - شلمچه تکمیل شد و فردا عملیات اجرایی این پروژه حیاتی حمل‌و‌نقل مسافر و زائران بین عراق و جمهوری اسلامی ایران شروع می‌شود.

وی با اشاره به اینکه این پروژه مقدمه‌ای بر پروژه‌های حمل‌و‌نقل راهبردی است که عراق و کشور‌های همسایه را به هم پیوند می‌دهد، افزود: دولت برای اجرایی شدن این پروژه که پس از سالیان متمادی بر روی آن بحث و بررسی شده، اما اجرایی نشده بود، تلاش کرد.

سخنگوی دولت عراق این پروژه را یکی از پروژه‌های مهم حمل‌و‌نقل در منطقه دانست و افزود: این پروژه همچنین در زمینه انتقال مسافران و زائران از کشور‌های آسیای میانه به عراق، به صورت مؤثر کمک می‌کند.

استاندار خوزستان نیز پیش از این از سفر نخست وزیر عراق و محمد مخبر معاون رئیس جمهور به این استان خبر داده بود.

علی‌اکبر حسینی‌محراب در حاشیه بازدید از نمایشگاه دستاورد‌های دولت در اهواز در گفتگو با خبرنگاران از شروع عملیات اجرایی خط آهن شلمچه به بصره با حضور معاون اول رئیس جمهور و نخست وزیر عراق خبر داده بود.

این دستاورد حمل‌و نقلی که ذیل سیاست ارتقای روابط با کشور‌های منطقه از ابتدای دولت سیزدهم، به دست آمده است شبکه ریلی ایران را به عراق متصل می‌کند و از عراق هم می‌تواند از منطقه «بوکمال» به خاک سوریه برسد که اتفاق بزرگی در حوزه حمل مسافر و بار بین سه کشور رقم می‌خورد.

با ساخت این خط آهن، ترانزیت کالا از عراق به کشور‌های منطقه از طریق بندر امام خمینی محقق می‌شود و خط آهن جمهوری اسلامی ایران نیز از طریق خط آهن به کشور‌های شرقی مدیترانه متصل می‌شود.

به گفته کارشناسان سیاسی اتصال خط آهن خرمشهر - شلمچه - بصره در تعمیق صلح و امنیت منطقه بسیار حائز اهمیت است.

ارسال نظرات
آخرین اخبار