روز جهانی کار و کارگر گرامی باد

      
۳۱ مرداد ۱۴۰۲ - ۱۰:۰۶

همکاری چین و روسیه برای صادرات و واردات نفت و کالا از مسیر قطب شمال

چین و روسیه برای واردات و صادرات نفت و کالا از مسیر دریای شما‌ل به توافق رسیده‌اند، بدین ترتیب نفت روسیه به راحتی از این مسیر به چین می‌رسد.
کد خبر: ۹۶۸۲۸

همکاری چین و روسیه برای صادرات و واردات نفت و کالا از مسیر قطب شمال

به گزارش گروه بین‌الملل مانا به نقل از پورت نیوز در حال حاضر کشتی‌های کانتینری، نفتکش و فله‌بر از مسیر دریای شمال عازم روسیه و یا چین هستند.   

 براساس این گزارش یک کشتی کانتینری چینی با عنوان شین‌شین‌تیان با ۲۷۰۰ teu کانتینر در ۴ آگوست از تیانجین و از مسیر دریای شمال به سمت روسیه حرکت کرده و قرار است در ۵ سپتامبر به سن پترزبورگ برسد.

این کشتی کانتینری چینی از قطب شمال عبور کرده و در همین حال نفتکش‌ها و کشتی‌های فله‌بر بزرگ چینی نیز برای عبور از این مسیر در حال حرکت هستند.

حرکت کشتی‌ها در شرایطی از این مسیر صورت می‌گیرد که پنج سال از تردد یک کشتی کانتینری وابسته به مرسک که از این کانال عبور کرد، می‌گذرد.

بر‌اساس ارزیابی کارشناسان این دومین باری است که کشتی‌های تجاری و نفتکش‌ها  از این مسیر عبور می‌کنند.

 کشتی کانتینری شین‌شین‌تیان اولین سرویس حمل‌و‌نقل کانتینری است که بر‌اساس توافق روسیه و چین در مسیر قطب شمال حرکت می‌کند.

از سوی دیگر یک کشتی کانتینری با ظرفیت ۱۶۳۸ teu قرار است از سن پترزبورگ از طریق تیانجین به شانگ‌های اعزام شود. از سوی دیگر شرکت New International shipping در نظر دارد کشتی‌های کانتینری را در ماه‌های نوامبر از چین به روسیه به حرکت در‌آورد.

 براساس این گزارش  کشتی باری فله Dwt Xin Xin Hai در سوم آگوست چینگدائوی چین را ترک کرد‌ه و پس از توقف در کره جنوبی به سمت شمال قطب شمال در حال حرکت است. پیش‌بینی می‌شود این کشتی در ۱۰ سپتامبر به سن پترزبورگ برسد.

کشتی فله‌بر دیگر کیپ‌سایز نیز بندر مورمانسک روسیه را در ۱۸ آگوست ترک کرده و عازم چینگدائو چین از مسیر قطب شمال است.   

به گفتۀ مقامات روسیه شرکت Rosatomflot در حال برنامه ریزی برای عبور کشتی‌ها از مسیر دریای شمال به سمت روسیه و بالعکس است.

بدین ترتیب جریان ارسال نفتِ خام روسیه به چین از طریق قطب شمال در حال حاضر ادامه دارد و در این ارتباط دو نفتکش به نام‌های Hammurabi و Olympiysky Prospect به ظرفیت ۷۵۰ هزار بشکه نفت در حال رسیدن به آب‌های دریای شمال هستند.

پیش از این نیز شش نفتکش از این مسیر عازم چین شده است.  قرار است نفتکش Hammurabi در ۸ سپتامبر به مقصد برسد و نفتکش Olympiysky Prospect که از  پریمورسک روسیه عازم تیانجین است در تاریخ ۱۵ آگوست حرکت کرده و ۱۶ سپتامبر وارد چین خواهد شد.

در پایان این گزارش آمده است کارشناسان و تحلیلگران اعتقاد دارند دامنه تحویل نفتِ خام روسیه به چین از طریق دریای بالتیک و مسیر دریای شمال سریعتر انجام می‌شود و تبادل کالا نیز در این مسیر برای هر دو کشور بسیار سهل و آسان است.

ارسال نظرات
آخرین اخبار