۱۳ مرداد ۱۴۰۲ - ۱۲:۵۸

غرق شدگی ۳ نفر در آب‌های گیلان طی امسال

مدیر کل اداره میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان گیلان از غرق شدگی ۳ نفر در آب‌های استان گیلان از ابتدای سال تا کنون خبر داد.
کد خبر: ۹۶۶۵۹

غرق شدگی ۳ نفر در آب‌های گیلان طی امسال


ولی جهانی در گفتگو با خبرنگار مانا اظهار داشت: استان گیلان با داشتن حدود ۲۸۶ کیلومتر نوار ساحلی از چابکسر تا آستارا پس از مازندران بیشترین سهم را از سواحل دریای خزر در اختیار دارد و هر ساله پذیرای میلیون‌ها گردشگر است.

مدیر کل اداره میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان گیلان با اشاره به اینکه بخش اعظم گردشگران ورودی به استان وارد مناطق ساحلی می‌شوند، گفت: همین امر باعث می‌شود که هر ساله در فصل تابستان شاهد اعلام آمار غرق شدگی در آب‌های استان به دنبال شنای گردشگران در دریا باشیم.

وی در ادامه از غرق شدگی سه نفر در آب‌های استان گیلان از ابتدای امسال تا کنون خبر داد و گفت: این در حالی است که در مدت مشابه سال گذشته ۲۰ نفر دچار غرق شدگی شده بودند.

مدیر کل اداره میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان گیلان، دلیل اصلی کاهش چشمگیر میزان غرق شدگی‌ها در سال جاری را افزایش همکاری‌های جمعیت هلال احمر در راستای انجام اقدامات پیشگیرانه در سواحل اعلام کرد. وی همچنین به تجهیز امکانات جهت امدادرسانی به حادثه‌دیدگان در سواحل گیلان توسط جمعیت هلال احمر اشاره کرد و گفت: این امر نقش مهمی در افزایش مؤثر اقدامات امداد و نجات و به دنبال آن کاهش غریق داشته است.

جهانی یادآور شد: خوشبختانه امسال با تخصیص اعتبارات کافی از همان ابتدا حقوق ناجیان غریق به موقع پرداخت شده که همین امر موجب شده ناجیان با انگیزه بیشتری نسبت به امداد و نجات در نوار ساحلی اقدام کنند. به گفته وی، نیرو‌های هلال احمر در سراسر سواحل استان جهت اطلاع رسانی و جلوگیری از ورود گردشگران به مناطق خطر آفرین جهت شنا و هدایت آن‌ها به سمت طرح‌های ساماندهی دریا استقرار یافته اند.

این مقام مسئول در استان گیلان، همچنین از افزایش تعداد ناجیان غریق در نقاط خطر آفرین استان گیلان خبر داد و گفت: نقاط خطرآفرین شنا در سال گذشته ۳۰۰ نقطه بود، اما با آزادسازی سواحل این رقم به ۵۱۲ نقطه رسید. وی با بیان اینکه تمهیداتی انجام شده که ناجیان بیرون از طرح نیز بر نقاط خطرآفرین و شناهگاه‌ها نظارت داشته باشند افزود: نقاط خارج از طرح در اختیار شهرداران و دهیاران شهر‌ها و روستا‌های ساحلی قرار گرفته و این افراد مکلفند ناجیان غریق در اختیار بگیرند که منابع این امر نیز اختصاص یافته است.

وی با بیان اینکه در مناطق تحت اجرای طرح سالم‌سازی سواحل نیرو‌های نجات غریق و هم نیرو‌های امداد و نجات حضور دارند افزود: متأسفانه اکثر افرادی که غرق شده و فوت می‌کنند در مناطق خطرآفرین دریا، رودخانه‌ها، کانال‌ها، پشت استخر‌ها و یا سد‌ها شنا کرده‌اند. مدیر کل اداره میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان گیلان از فعالیت ۳۷ طرح سالم سازی دریا در ایام تابستان در استان گیلان خبر داد.

این مقام مسئول در استان گیلان ادامه داد: طرح‌های سالم سازی دریا فعال در نوار ساحلی با مدیریت بخش خصوصی و نظارت استانداری فعالیت کرده و علاوه بر امکان فضایی سالم جهت شنا کردن، انواع خدمات تفریحات دریایی را نیز به گردشگران ارائه می‌دهند.

وی از مردم خواست تا از شنا کردن در مناطق خطرآفرین و خارج از طرح‌های سالم سازی جداً اجتناب کنند، چرا که آمار اثبات کرده که بیشترین میزان غریق هر ساله در خارج از طرح‌های سالم سازی دریا به وقوع می‌پیوندد.

این مقام مسئول در استان گیلان گفت: در این راستا تبلیغات گسترده نیز صورت می‌گیرد که امیدواریم مورد توجه گردشگران واقع شود تا شاهد کاهش چمشگیر غرق شدگان در آب‌های گیلان باشیم. جهانی همچنین یکی دیگر از مهمترین عوامل غرق شدن مسافران را شنا کردن در رودخانه‌های پرآب و پشت سد‌های استان گیلان دانست و گفت: شنا کردن در این رودخانه‌ها از شنا کردن در دریا به مراتب خطرناک‌تر است که امیدواریم مردم از این امر اجتباب کنند.

ارسال نظرات
آخرین اخبار