روز جهانی کار و کارگر گرامی باد

      
۱۴ مرداد ۱۴۰۲ - ۱۳:۰۵

تداوم تخریب زیستگاه‌های ساحلی با خشک کردن دریا‌ها

معاون محیط زیست دریایی و تالاب‌های سازمان حفاظت محیط زیست با بیان اینکه شاهد عملیات عمرانی و توسعه غیر اصولی در سواحل و به دنبال آن تخریب زیستگاه‌های ساحلی نظیر استحصال و خشک کردن دریا هستیم، اذعان داشت: این اقدامات ضربات جبران ناپذیری را به محیط زیست سواحل و دریا‌های کشور وارد می‌کند.
کد خبر: ۹۶۵۹۹

تداوم تخریب زیستگاه‌های ساحلی با خشک کردن دریا‌ها

مجتبی ذوالجودی در گفتگو با خبرنگار مانا عدم اجرای کامل سیاست‌های کلی نظام در حوزه محیط زیست ابلاغی رهبر معظم انقلاب به ویژه در حوزه محیط زیست دریایی و تالاب ها را از جمله چالش‌های مهم زیست محیطی خلیج فارس و دریای عمان عنوان کرد.

معاون محیط زیست دریایی و تالاب های سازمان حفاظت محیط زیست با بیان اینکه شاهد عملیات عمرانی و توسعه غیر‌اصولی در سواحل و به دنبال آن تخریب زیستگاه‌های ساحلی نظیر استحصال و خشک کردن دریا هستیم، اذعان داشت: این اقدامات ضربات جبران ناپذیری را به محیط زیست سواحل و دریاهای کشور وارد می‌کند.

وی ادامه داد: توسعه نامتوازن و در مواردی غیر‌اصولی در مناطق ساحلی دریایی بدون لحاظ و رعایت سند آمایش سرزمین و توان اکولوژیک محیط زیست دریایی و ساحلی نیز از دیگر چالش‌ها در این حوزه محسوب می‌شود.

وی خاطرنشان ساخت: سطح پایین آگاهی و اطلاعات زیست محیطی و به ویژه حوزه دریا و تالاب‌ها به دلیل عدم اجرای برنامه‌های جامع آموزش و اطلاع رسانی به مجموعه کارشناسان و کارکنان دستگاه های دولتی، خصوصی و آحاد مردم و نیز ناکافی بودن مشارکت مردم و به ویژه جوامع محلی در برنامه‌های حفاظت و بهره برداری پایدار از محیط زیست دریایی و تالاب ها نیز از دیگر مشکلات پیش روی حفاظت از محیط زیست دریایی محسوب می شود.

ذوالجودی در ادامه گفته‌های خود با اشاره به اینکه یکی از مهمترین معضلات زیست محیطی فعلی کشور به تالاب‌ها مربوط می‌شود از تصرف و ساخت و ساز در حد حریم و بستر تالاب‌ها و رودخانه‌های حفاظت شده کشور خبر داد.

معاون محیط زیست دریایی و تالاب های سازمان حفاظت محیط زیست با اشاره به اینکه حل این معضل مهم زیست محیطی به عهده وزارت نیرو است، اظهارداشت: به همین منظور جلسات متعددی با این وزارتخانه برگزار و مشکلات موجود در این خصوص توسط کارشناسان محیط زیست به اطلاع آنها رسانده شده است.

به گفته وی، عدم تعیین حد بستر و حریم بسیاری از تالاب‌ها و رودخانه‌های مهم کشور توسط وزارت نیرو، غیر‌دقیق بودن برخی از محدوده های تعیین شده توسط وزارت نیرو و عدم کفایت ساز و کار نظارتی موجود از جمله مسائل و مشکلاتی بوده است که توسط سازمان حفاظت محیط زیست به وزارت نیرو اعلام شده است.

این مقام مسئول در سازمان حفاظت محیط زیست، خاطرنشان ساخت: در همین راستا تعیین حد حریم و بستر تالاب ها و رودخانه‌ها و علامت گذاری آنها طبق قانون و نیز رفع تصرف و قلع و قمع ساخت و سازهای غیرقانونی و بازگردانی به حالت اولیه به عنوان راهکار اصلی حل معضل مذکور به وزارت نیرو اعلام شده است.

ذوالجودی بیان داشت: به منظور حل این معضل مهم زیست محیطی در تالاب‌های کشور لازم است وزارت نیرو هر‌چه سریعتر نسبت به موارد اعلام شده از سوی سازمان حفاظت محیط زیست اقدامات لازم را انجام دهد.

معاون محیط زیست دریایی و تالاب های سازمان حفاظت محیط زیست، تأکید کرد: تالاب‌ها از مهمترین منابع زیست محیطی کشور محسوب می شوند که با توجه به تغییرات اقلیمی و مشکلات زیست محیطی به وجود آمده در سالهای اخیر، حفاظت و احیای آنها باید بیش از پیش مورد توجه قرار گیرد.

وی در ادامه همچنین به تهدیدات اراضی کشاورزی واقع در محدوده تالاب‌ها اشاره کرد و بیان داشت: از سوی دیگر هدر رفت منابع آب سطحی و زیرزمینی جهت استفاده‌های کشاورزی در حوضه آبخیز تالاب ها باعث تهدیدات اراضی کشاورزی واقع در محدوده تالاب ها شده است.

به گفته وی، تسریع در توسعه سیستم های بایاری نوین در اراضی کشاورزی واقع در محدوده تالاب ها به منظور کنترل هدر رفت منابع آب سطحی و زیرزمینی در حوضه آبخیز تالاب‌ها به عنوان مهمترین راهکار به وزارت جهاد کشاورزی به عنوان متولی اصلی این امر از سوی سازمان حفاظت محیط زیست پیشنهاد شده است.

ذوالجودی، کشت محصولات پرآب در اراضی کشاورزی واقع در حوضه آبخیز تالاب ها را یکی دیگر از تهدیدات اراضی کشاورزی واقع در محدوده تالاب ها عنوان کرد و گفت: تغییر الگوی کشت در اراضی کشاورزی واقع در محدوده تالابها، به منظور کاهش مصرف منابع آب در حوضه آبخیز تالاب ها را راهکار پیشنهادی جهت رفع این معضل دانست که به وزارت جهاد کشاورزی اعلام شده است.

وی همچنین ورود آلاینده‌ها به داخل تالاب‌ها را تهدید دیگر اراضی کشاورزی واقع در محدوده تالاب ها عنوان کرد و خاطرنشان ساخت: استفاده از آفت کش‌های بیولوژیک در اراضی کشاورزی واقع در محدوده تالاب ها، به منظور حذف بخشی از آلودگی‌های ورودی به تالاب ها راهکار حل این معضل توسط وزارت جهاد است.

معاون محیط زیست دریایی و تالاب های سازمان محیط زیست در ادامه گفته های خود با اشاره به اینکه هم اکنون صید و پرورش آبزیان، حیات تالاب ها را به مخاطره انداخته است، گفت: استفاه از آفت‌کش‌های بیولوژیک در اراضی کشاورزی واقع در محدوده تالاب ها به منظور حذف بخشی از آلودگی های ورودی به تالاب ها و ورود آلاینده ها به داخل تالاب ها از جمله مشکلات ناشی از فعالیت های صید و پرورش آبزیان است.

 

ارسال نظرات
آخرین اخبار