روز جهانی کار و کارگر گرامی باد

      
۰۲ مرداد ۱۴۰۲ - ۱۸:۴۲

برنامه‌های پنج ساله هوشمندسازی بنادر جهان

گردش مالی بازار‌های بنادر هوشمند جهانی که تاکنون موفق به هوشمندسازی شده‌اند در سال ۲۰۲۲ به ۱۹۵۴.۸۸ میلیون دلار رسید. براساس برنامه‌ای که برای گردش مالی بازار بنادر هوشمند برای سال‌های ۲۰۲۳ تا ۲۰۲۸ تدوین شده، قرار است این رقم به ۶۵۷۷.۰۴ میلیون دلار در سال پایانی برنامه برسد.
کد خبر: ۹۶۵۶۵

برنامه‌های پنج ساله هوشمندسازی بنادر جهان

مانا- مؤسسه research port 360  به تازگی با همکاری انجمن جهانی بنادر نسبت به تنظیم گزارش پژوهشی جامع در ۱۰۰ صفحه  به منظور بررسی فعالیت‌های مربوط به بازار‌های  بنادر هوشمند بین سال‌های ۲۰۲۳ تا ۲۰۲۸ میلادی اقدام نموده است تا در دستورکار کلیه بنادر جهان قرار گیرد.

براساس گزارش پژوهشی‌ای که در زمینه بازار‌های بنادر هوشمند جهانی با چشم انداز ۲۰۲۳ تا ۲۰۲۸ میلادی تهیه شده است، رقابت، تجهیز بنادر به آخرین فنّاوری‌ها و چشم‌انداز آینده در محدوده شش ساله مورد تجزیه و تحلیل و بررسی کارشناسان قرار گرفته و نقاط ضعف و قوت آن کالبد شکافی شده است.

گزارش با این هدف تهیه شده است تا موارد عنوان شده برای تهیه یک برنامه جامع و استاندارد، مورد توجه دست‌اندرکاران صنعت هوشمند سازی بنادر قرار گیرد.

بر اساس این گزارش، تجزیه و تحلیل‌هایی که به صورت جامع تهیه شده، زنجیره پویایی بازار صنعت بنادر هوشمند جهانی را طی سال‌های ۲۰۲۳ تا ۲۰۲۸ میلادی به خوبی مورد بررسی قرار داده و نمایی کلی از نحوه هوشمندسازی بنادر ارائه نموده است.

تأثیر پذیری از کووید ۱۹ و جنگ اوکراین

این گزارش که با نگاهی به بازار‌های نوظهور صنعت بندری پس از تأثیر‌پذیری کووید ۱۹ تدوین شده، درک عمیقی از وضعیت رقابتی و ادغام بنادر در یک محدوده منطقه‌ای ارائه داده است.

برای تهیه این گزارش از بازیگران صنعت بندری، سرمایه‌گذاران، محققان، مشاوران، استراتژیست‌های تجاری و همه افرادی که به نوعی در صنعت بنادر هوشمند سهم دارند و یا قصد دارند به هر شکلی وارد بازار بنادر هوشمند طی سال‌های ۲۰۲۳ تا ۲۰۲۸ شوند نظرخواهی به عمل آمده و برنامه‌ای مدون برای این سال‌ها در نظر گرفته شده است.

در این گزارش پژوهشی آمده است، بازار بنادر هوشمند از سال ۲۰۱۸ تا سال ۲۰۲۸ با توجه به استفاده از اینترنت اشیاء، بلاک چین، فرایند فعالیت‌های اتوماتیک و هوش مصنوعی از یک سو و اتوماسیون ترمینال‌ها و زیرساخت‌های بندری از سوی دیگر مورد توجه قرار گرفته و نتایج خوبی نیز حاصل شده است.

بنادر آمریکا، اروپا، چین، ژاپن، هندوستان، جنوب شرقی آسیا، آمریکای لاتین، خاورمیانه و آفریقا بنادری هستند که قرار است در دوره ۶ ساله ۲۰۲۳ تا ۲۰۲۸ به استاندارد‌های هوشمند‌سازی کامل دست یابند.

ناگفته نماند در این گزارش پژوهشی تأثیر کووید ۱۹ و جنگ روسیه و اوکراین بر بازار بنادر هوشمند کاملاً مورد تأمل و تعمق قرار گرفته و اثرات عمیق این رویداد‌ها بر نحوه شکل‌گیری بنادر هوشمند و تأثیر سوء آن‌ها بر این نوع بنادر مد نظر قرار گرفته است.

بر این اساس، از دید تحلیلگران و کارشناسان همه گیری کووید ۱۹ بدترین تأثیر را طی دو سال بر بنادر هوشمند گذاشته و گردش مالی این بازار‌ها را با اُفت موقت مواجه کرده، به گونه‌ای که در برخی از بنادر فعالیت‌های برخط شدت گرفته است، اما در برخی از آن‌ها به علت صدمات وارده از سوی کووید ۱۹ برخی از فنّاوری‌ها به سرانجام نرسیده است.

در این گزارش پژوهشی، به منظور دست‌یابی به رقابت سالم و تجهیز بنادر کوچک، متوسط و بزرگ به هوشمندسازی کامل و لزوم رشد بالقوه آنها، فهرستی از بازیگران کلیدی بازار صنعت بنادر هوشمند بدین ترتیب خلاصه شده است.

رهبران کلیدی خط مقدم بنادر

رهبران کلیدی بنادر هلدینگ، کارشناسان صنعت، کارکنان باتجربه خط مقدم بنادر، مدیران حمل و نقل دریایی، مدیران عامل بنادر و مدیران بازاریابی به عنوان کاربران اصلی که باعث می‌شوند بنادر هوشمند شکل پیش رونده‌ای به خود بگیرند معرفی شده‌اند.

همچنین الزامات شناخت تهدید‌ها و فرصت‌های بازار صنعت بنادر هوشمند مورد بحث قرار گرفته است تا استراتژی‌های بازار به درستی تدوین شوند. در این راستا باید دست‌اندرکاران و کارشناسان برای تحقق برنامه‌های پیش بینی شده به سرعت وارد عمل شوند، زیرا زمان و فضای کافی برای رقابت در بازار وجود دارد.

حال باید دید که به منظور دست‌یابی به اهداف و برنامه‌هایی که از سال ۲۰۲۳ تا ۲۰۲۸ برای بنادر هوشمند تدوین شده، چه مشکلاتی و در چه مناطقی از جهان ممکن است به وجود آید.

بنادری که باید بیشتر تلاش کنند

به طور مسلم آنچه تاکنون اتفاق افتاده باعث شده است بنادر اروپایی مانند بنادر آلمان، انگلیس، فرانسه، هلند، بلژیک، ایتالیا، روسیه و ترکیه نسبت به هوشمند‌سازی بنادر اقدامات اساسی انجام دهند.

در مرحله بعدی کشور‌های آسیا و اقیانوسیه مانند چین، ژاپن، کره‌جنوبی، هند، استرالیا، اندونزی، تایلند، مالزی و ویتنام قرار دارند که در برخی از آن‌ها مانند چین و ژاپن و کره و استرالیا و حتی هندوستان بخش اعظم فعالیت‌های مربوط به بنادر هوشمند به منصه‌ظهور رسیده، اما در کشور‌هایی مانند اندونزی، تایلند، فیلیپین، ویتنام و مالزی نیاز به فعالیت‌های بیشتری است.

در منطقه آمریکای جنوبی، برزیل، آرژانتین و کلمبیا قرار دارند که در این کشور‌ها نیز فعالیت‌های هوشمند‌سازی شکل گرفته و در بسیاری از مواقع با موفقیت همراه بوده است، اما نمی‌توان فعالیت‌های انجام شده در زمینه هوشمند‌سازی برزیل را با کلمبیا مقایسه کرد. بدین ترتیب در بنادر کلمبیا باید فعالیت‌های بیشتری صورت گیرد.

در بخش خاورمیانه و آفریقا، عربستان سعودی، امارات، مصر، نیجریه و آفریقای جنوبی قرار دارند که در این کشور‌ها نیز امارات در زمینه بنادر هوشمند فعالیت‌های قابل توجهی انجام داده است و سایر کشور‌ها باید به تبعیت از آن‌ها حتماً فعالیت‌های بیشتری را در زمینه هوشمند سازی انجام دهند.

چند سؤال اساسی

با این توصیف، گزارش تحقیقی بازار بنادر هوشمند، سؤال‌هایی را نیز به منظور تحقق هرچه بیشتر ایده‌های پیش‌بینی شده مطرح می‌کند که عبارتند از:

۱- آیا بازار صنعت بنادر هوشمند طی سال‌های آینده توان مقابله با افزایش و یا کاهش تقاضا را خواهد داشت؟

۲-  برآورد تقاضا برای انواع محمولات در بنادر هوشمند چه میزان است؟

۳-  پیش‌بینی صنعت بنادر هوشمند جهانی با توجه به ظرفیت، تولید و میزان قابل پیش‌بینی کالا‌های وارداتی و صادراتی چه میزان است؟

۴-  برآورد هزینه و سود چگونه خواهد بود؟

۵-  سهم بازار عرضه و مصرف چه خواهد بود؟

۶- تحولات استراتژیک صنعت هوشمند‌سازی بنادر در میان مدت و بلند مدت تا کجا ادامه خواهد یافت؟

۷-  صنعت بندری چگونه می‌خواهد خود را با هزینه‌های هوشمندسازی مطابقت دهد؟

۸-  هزینه هوشمند‌سازی بنادر تا چه حد برقیمت کالا‌ها تأثیر خواهد گذاشت؟

۹-  آیا کشور‌های در حال توسعه توان تأمین هزینه‌ها را خواهند داشت؟

۱۰- آیا ارزش بازار جهانی بنادر هوشمند به ارقام پیش بینی شده خواهد رسید؟

۱۱-  بازیگران اصلی فعال و کلیدی در بازار بنادر هوشمند چه کسانی هستند؟

۱۲- کدام شرکت‌ها در هوشمندسازی بنادر پیشتاز خواهند بود؟

بدین ترتیب الزامات سفارش چند بُعدی با سطح عمیق و کیفیت بالا می‌تواند به دست‌اندرکاران و مشتریان بنادر کمک کند تا فرصت‌های بازار را دقیقاً درک کنند و بدون مشکلات با چالش‌های بازار صنعت بنادر هوشمند روبه‌رو شوند. این کار باعث خواهد شد تا استراتژی‌های بازار به درستی تدوین شود.

ترجمه: بهاره قهرمانی
منابع:
smartport.nl  و marketwatch.com

ارسال نظرات
آخرین اخبار