روز جهانی کار و کارگر گرامی باد

      
۰۱ مرداد ۱۴۰۲ - ۱۰:۵۳

تعیین ضوابط استقرار آب شیرین‌کن‌ها در سواحل جنوبی

معاون محیط زیست دریایی و تالاب های سازمان حفاظت محیط زیست از تعیین پهنه بندی محیط زیستی و ارزیابی ریسک زیستگاهی جهت استقرار صنایع در سواحل مکران و حضور جدی در فعالیت های ستاد توسعه مکران جهت تسریع در تسهیل‌گری و استقرار طرح های صنعتی در منطقه مکران خبر داد.
کد خبر: ۹۶۵۱۶

تعیین ضوابط و استقرار آب شیرین‌کن‌ها در سواحل جنوبی

مجتبی ذوالجودی در گفتگو با خبرنگار مانا از تعیین پهنه‌بندی محیط زیستی و ارزیابی ریسک زیستگاهی جهت استقرار صنایع در سواحل مکران و حضور جدی در فعالیت‌های ستاد توسعه مکران جهت تسریع در تسهیل‌گری و استقرار طرح‌های صنعتی در منطقه مکران در راستای حفاظت از زیست بوم‌ها و سواحل دریایی خبر داد.

معاون محیط زیست دریایی و تالاب‌های سازمان حفاظت محیط زیست، ادامه داد: به روزرسانی فهرست طبقه‌بندی وضعیت حفاظتی گونه‌های آبزی دریایی مشتمل بر ۴۰ گونه و پنج گروه و نیز تدوین و اجرای برنامه اقدام ملی حفاظت از گونه‌های دریایی از جمله دلفین گوژپشت، لاک‌پشتان دریایی و فوک خزری از دیگر اقدامات انجام شده در راستای حفاظت از زیست بوم‌ها و سواحل دریایی صورت گرفته است.

به گفته وی، تسهیل‌گری در بررسی گزارش‌های ارزیابی محیط زیستی متقاضی استقرار در سواحل در راستای پاسخ به استعلام‌ها و اشتغال‌زایی پایدار و انجام پروژه مشترک با پژوهشگاه ملی اقیانوس شناسی و علوم جوی در خصوص پایش ساحلی و فراساحلی خلیج فارس و دریای عمان و به دنبال آن تدوین ۲۵ گزارش به روز از وضعیت دریا‌های جنوب از دیگر اقدامات سازمان حفاظت محیط زیست بوده است.

این مقام مسئول در سازمان حفاظت محیط زیست در ادامه گفته‌های خود از تدوین ضوابط و استاندارد‌های محیط زیست دریایی و در راستای تسهیل‌گری و شفاف سازی عملکرد مدیریت محیط زیستی صنایع و حفظ شرایط پایه اکوسیستم‌های دریایی خبر داد.

ذوالجودی در ادامه گفته‌های خود اذعان داشت: همچنین تسهیل‌گری در تعیین ضوابط و استقرار آب شیرین کُن‌ها در سواحل جنوبی کشور انجام شده است.

معاون محیط زیست دریایی و  تالاب‌های سازمان حفاظت محیط زیست به انجام عملیات پایش و بازسازی مرجان‌ها در خلیج چابهار استان سیستان و بلوچستان به عنوان اقدام مهم در راستای حفاظ از زیست بوم‌ها و سواحل دریایی اشاره کرد.

وی در ادامه گفته‌های خود از نبود مطالعات دقیق و یکپارچه در خصوص تنوع زیستی تالاب‌های ایران به عنوان یکی از مشکلات مهم زیست محیطی کشور خبر داد و گفت: حل این معضل زیست محیطی علاوه بر انجام وظایف لازم توسط سازمان حفاظت محیط زیست، مستلزم همکاری وزارت جهاد کشاورزی است.

این مقام مسئول در سازمان حفاظت محیط زست، خاطرنشان ساخت: به این منظور جلسات منظم با مرجع ملی کنوانسیون تنوع زیستی جهت تبادل اطلاعات و معرفی اسناد منتشره توسط دبیرخانه کنوانسیون تنوع زیستی در خصوص تنوع زیستی تالاب ها، برگزار می‌شود؛ مرجع ملی کنوانسیون تنوع زیستی در وزارت جهاد کشاورزی استقرار دارد.

ذوالجودی اظهار امیدواری کرد: با برنامه ریزی‌های در حال انجام و همکاری مستمر وزارت جهادکشاورزی بتوانیم در نهایت مطالعه یکپارچه تنوع زیستی تالاب‌های ایران را توسط کنوانسیون تنوع زیستی مستقر در وزارت جهاد کشاورزی را شاهد باشیم.

معاون محیط زیست دریایی و تالاب‌های سازمان حفاظت محیط زیست، تأکید کرد: حفاظت از تالاب‌های کشور به عنوان اصلی‌ترین منابع آبی کشور از اهمیت زیادی برخوردار است چرا‌که حیات بسیاری از پرندگان، دوزیستان و آبزیان به این منابع آبی وابسته است.

وی با اشاره به اینکه در حال حاضر یکی از مهمترین عوامل آلوده کننده دریا‌های کشور، ورود سموم کشاورزی به دریا است، گفت: رفع آلودگی‌های دریا  و رودخانه‌های منتهی به دریا ناشی از سموم کشاورزی از طریق وزارت جهاد کشاورزی در حال پیگیری و انجام است که در همین راستا لزوم توجه بیشتر به میزان و نحوه استفاده از سموم کشاورزی در مناطق ساحلی از سوی معاونت محیط زیست دریایی و تالاب‌های سازمان حفاظت محیط زیست به وزارت جهاد کشاورزی به عنوان راهکاری اصلی حل این معضل زیست محیطی ارائه شده است.

این مقام مسئول در سازمان حفاظت محیط زیست در ادامه گفته‌های خود همچنین از ارئه برنامه مدیریتی برای نحوه استفاده از سموم کشاورزی در مناطق ساحلی توسط سازمان محیط زیست به وزارت جهاد کشاورزی خبر داد و گفت: همچنین یکی دیگر از معضلات مهم محیط زیست دریایی به آلودگی دریا ناشی از بنادر شیلاتی مربوط می‌شود.

وی خاطرنشان ساخت: در همین راستا موضوع آلودگی دریا ناشی از پساب و پسماند‌های تولیدی در بنادر شیلاتی کشور به وزارت جهاد کشاورزی به عنوان متولی اصلی صنعت شیلات کشور مطرح و ارائه شده است؛ بهبود برنامه مدیریت محیط زیستی بنادر شیلاتی کشور می‌تواندبه عنوان مهمترین راهکار رفع این معضل محیط زیست دریایی توسط وزارت جهاد کشاورزی اعمال شود.  

ارسال نظرات
آخرین اخبار