۱۸ تير ۱۴۰۲ - ۱۴:۵۴

نیاز آبی محیط زیستی میانکاله و خلیج گرگان بازنگری شد/ تکمیل سامانه جامع تالاب‌های کشور

معاون محیط زیست دریایی و تالاب‌های سازمان حفاظت محیط زیست با اشاره به ثبت بندر خمیر به عنوان شهر تالابی از تکمیل و به روز رسانی اطلاعات پایشی در سامانه جامع تالاب‌های کشور با مشارکت سمن‌ها و جوامع محلی به منظور افزایش آگاهی بخشی عمومی از آخرین وضعیت کمی و کیفی تالاب‌های کشور خبر داد.
کد خبر: ۹۶۳۵۸

نیاز آبی محیط زیستی میانکاله و خلیج گرگان بازنگری شد/ تکمیل سامانه جامع تالاب‌های کشور

مجتبی ذوالجودی در گفتگو با خبرنگار مانا اظهار داشت: تعیین و بازنگری نیاز آبی محیط زیستی حوضه تالاب‌های میانکاله، زریوار، خلیج گواتر، خورباهو، میقان، تجین و نیز تعیین نیاز آبی محیط زیستی حوضه‌های آبخیر دریاچه نمک، سفید رود، ارس و اترک به طور کلی همکاری مشترک با وزارت نیرو در حوزه تحقق تامین نیاز آبی محیط زیستی تالاب‌های کشور مانند آبگیری و احیای تالاب‌های اقماری دریاچه ارومیه به عنوان یکی از موارد مشهود از جمله اهم اقدامات حوزه حفاظت و مدیریت تالاب‌ها محسوب می‌شود.

معاون محیط زیست دریایی و تالاب‌های سازمان حفاظت محیط زیست، ادامه داد: احیای دو تالاب بین‌المللی درگه سنگی و شور گل در آذربایجان غربی برای خروج از ضمیمه مونترو از دیگر اقدامات انجام شده در حوزه حفاظت و مدیریت تالاب‌ها محسوب می‌شود.

وی در ادامه از تهیه و تدونی دو برنامه مدیریت زیست بومی برای تالاب‌های ارژن و آق قشلاق و برنامه مدیریت زیست بومی برای تالاب‌های مورزرد و زیلاییی، برم الوان و بوجاق خبر داد.

ذوالجودی با اشاره به انجام اقدامات نهایی برای ثبت دو تالاب جدید مورزرد و برم الوان در فهرست بین‌المللی کنوانسیون رامسر از معرفی و ثبت دو شهر تالابی ورزنه و بندر خمیر در چهاردهمین نشست اعضای متعاهد کنوانسیون  رامسر در سال ۲۰۲۲ میلادی خبر داد.

این مقام مسئول در سازمان حفاظت محیط زیست به تعیین دستورالعمل طبیعت گردی جامعه محور در تالاب‌ها با هدف حفاظت و بهره برداری پایدار از تالاب‌های کشور اشاره کرد و گفت: تدوین استاندارد‌های طراحی و نصب تابلو و علائم در تالاب‌ها به منظور آگاهی رسانی به عموم و تهیه فهرست گونه‌های گیاهی و جانوری غیر‌بومی مهاجم در تالاب‌های شور از جمله اقدامات صورت گرفته در حوزه حفاظت و مدیریت تالاب‌ها بوده است.

معاون محیط زیست دریایی و تالاب‌های سازمان حفاظت محیط زیست در ادامه از تکمیل و به روز‌رسانی اطلاعات پایشی در سامانه جامع تالاب‌های کشور با مشارکت سمن‌ها و جوامع محلی به منظور افزایش آگاهی بخشی عمومی از آخرین وضعیت کمی و کیفی تالاب‌های کشور خبر داد.

به گفته ذوالجودی در راستای دستیابی به اهداف مدیریتی منابع آب و خاک کشور، استقرار کشاورزی پایدار و تنوع بخشی به معیشت‌های سازگار با تالاب‌ها با رویکرد مشارکتی مشتمل بر ۶۱ روستا با مشارک ۱۰۰۸ نفر در سال ۱۴۰۱ و برنامه ریزی در ۷۵ روستا با مشارکت ۱۲۰۰ نفر برای سال ۱۴۰۲ در استان‌های آذربایجان غربی، آذربایجان شرقی، فارس و خوزستان صورت گرفته است.

ارسال نظرات
آخرین اخبار