روز جهانی کار و کارگر گرامی باد

      
۰۷ تير ۱۴۰۲ - ۰۹:۵۱

پیشرفت ۸۰ درصدی در لایروبی کانال اصلی دریا به خلیج گرگان/ ضرورت تامین حق‌آبه و پمپاژ آب خزر به خیلج گرگان

معاون محیط زیست دریایی و تالاب‌های سازمان حفاظت محیط زیست با اشاره به پیشرفت ۸۰ درصدی لایروبی کانال آشور جهت نجات خلیج گرگان گفت: پس از اتمام لایروبی کانال اصلی ورودی دریا به خلیج گرگان، تامین حق‌آبه خلیج و  انجام هر چه سریعتر پمپاژ آب خیلج از ضروریات است.
کد خبر: ۹۶۲۱۷

پیشرفت ۸۰ درصدی در لایروبی کانال اصلی دریا به خلیج گرگان/ ضرورت تامین حق‌آبه و پمپاژ آب خزر به خیلج گرگان


مجتبی ذوالجودی در گفتگو با خبرنگار مانا در خصوص وضعیت احیای خلیج گرگان به عنوان یکی از مهمترین منابع محیط زیست دریایی شمال کشور گفت: احیای این پروژه مهم زیست محیطی به عنوان یکی از مهمترین اولویت‌های سازمان حفاظت محیط زیست در ستاد ملی تالاب‌های کشور مطرح و در حال پیگیری است.

معاون محیط زیست دریایی و تالاب‌های سازمان حفاظت محیط زیست با اشاره به اینکه ایجاد شرایط مناسب برای ورود آب دریا به خلیج گرگان در رأس پروژه مذکور قرار دارد، یادآور شد: این امر با مطالعات صورت گرفته و نیز با همکاری دانشگاه و دستگاه‌های مختلف از جمله مؤسسه علوم اقیانوس شناسی محقق خواهد شد.

وی در ادامه با بیان اینکه همچنین تأمین آب مورد نیاز خلیج گرگان و تالاب میانکاله از طریق رودخانه‌های منتهی به تالاب‌های مذکور نیز در حال اجرایی شدن است، بیان داشت: این امر از طریق لایروبی این رودخانه‌ها محقق می‌شود.

ذوالجودی با اشاره به پیشرفت ۸۰ درصدی لایروبی کانال اصلی ورودی دریا به خلیج توسط قرارگاه خاتم الانبیا به عنوان پیمانکار پروژه، اظهار داشت: با این اقدام تا مدتی تبادل آب دریا و خلیج در وضعیت بهتری قرار خواهد گرفت.

وی خاطرنشان ساخت: از سوی دیگر طرح مطالعاتی سازمان بنادر و دریانوردی و سازمان حفاظت محیط زیست با همکاری مراکز پژوهشی منطقه جهت انجام اقدامی مؤثرتر برای نجات خلیج گرگان در حال انجام است.

معاون محیط زیست دریایی و تالاب‌های سازمان حفاظت محیط زیست، گفت: پس از اتمام لایروبی کانال اصلی ورودی دریا به خلیج گرگان، تأمین حق‌آبه خلیج و  انجام هر چه سریعتر پمپاژ آب خیلج از ضروریات است.

وی با اشاره به اینکه با پسروی آب دریای خزر و کاهش ورودی آب به تالاب میانکاله و خلیج گرگان، پدیده تالاب‌خواری در این منطقه رو به افزایش است، تاکید کرد: بدون شک تصمیم‌های اخذ شده در ستاد ملی تالاب‌های کشور در راستای جلوگیری از تالاب خواری در منطقه مذکور، نقش بسیار مهمی را ایفا خواهد کرد.

لازم به ذکر است در جلسه اخیر استاندار گلستان با وزیر کشور در خصوص وضعیت لایروبی کانال آشور خلیج گرگان که اواسط خرداد ماه برگزار شده بود بر تسریع در عملیات لایروبی تاکید شد. در این جلسه مقرر شد، ۱۵۰ میلیارد تومان باقیمانده اعتبارات مصوب سفر رئیس جمهور به استان جهت لایروبی کانال آشور توسط سازمان مدیریت بحران هر چه سریعتر به پروژه تزریق شود تا روند اجرای کار تسریع شود.

ارسال نظرات
آخرین اخبار