۲۷ خرداد ۱۴۰۲ - ۰۹:۲۴

گام مؤثر در توسعه صنعت پرورش ماهیان دریایی در خوزستان

با دستیابی محققان پژوهشکده آبزی‌پروری آب‌های جنوب کشور به دانش فنی تولید مولدین ماهی باس دریایی، در سال مهار تورم و رشد تولید، به منظور توسعه پرورش ماهیان دریایی تعدادی از مولدین این گونه در قالب یک تفاهم‌نامه همکاری مشترک در اختیار بخش خصوصی استان خوزستان قرار گرفت.
کد خبر: ۹۶۱۵۵

گام مؤثر در توسعه صنعت پرورش ماهیان دریایی در خوزستان


به گزارش خبرنگار مانا از روابط عمومی پژوهشکده آبزی‌پروری آب‌های جنوب کشور، حسین هوشمند، رئیس پژوهشکده آبزی پروری آب‌های جنوب کشور با اعلام این خبر افزود: ماهی باس دریایی آسیایی (Lates calcarifer) از گونه‌های مهم پرورش در قفس در دنیاست که پرورش آن در کشور در سال‌های اخیر به صورت محدود با واردات بچه ماهیان با وزن کمتر از یک گرم انجام شده است.

وی توضیح داد: بچه ماهیان وارداتی با گذراندن دوره نوزادگاهی در مراکزی در برخی از استان‌های ساحلی جنوب کشور از جمله استان خوزستان، در استخر‌های خاکی و قفس‌های دریایی پرورش داده شده که با نتایج خوبی از لحاظ تولید در واحد سطح و بازماندگی همراه بوده است.

هوشمند اضافه کرد: بر‌اساس سیاست‌های راهبردی مؤسسه تحقیقات علوم شیلاتی کشور مبنی بر قطع وابستگی به خارج از کشور برای تهیه بذر این ماهی، جلوگیری از ارزبری، تأمین امنیت غذایی و کمک به رشد پایدار صنعت پرورش ماهی باس دریایی آسیایی در ایران، مولدسازی و ایجاد گله مولدین و اهلی آن در دستور کار محققان پژوهشکده آبزی پروری آب‌های جنوب کشور در محل ایستگاه تحقیقاتی ماهیان دریایی بندر امام خمینی قرار گرفت.

رئیس پژوهشکده درباره تاریخچه ایستگاه بیان کرد: ایستگاه تحقیقاتی ماهیان دریایی بندر امام خمینی وابسته به پژوهشکده آبزی‌پروری آب‌های جنوب کشور با هدف توسعه پرورش ماهیان دریایی از سال ۱۳۷۰ فعالیت خود را آغاز کرده و هدف آن معرفی دانش فنی مولدسازی، اهلی کردن، دستیابی به زیست فن تکثیر، پرورش لارو، نرسری و تولید بچه ماهیان دریایی بومی در ایران است.

وی افزود: از اوایل دهه ۷۰ شمسی، محققان ایستگاه به زیست فن تکثیرماهیان دریایی بومی نظیر ماهی هامور معمولی و در اوایل دهه‌ی هشتاد شمسی نیز زیست فن تکثیر و پرورش ماهیان بومی شانک زرد باله و صبیتی دست یافتند.

هوشمند ادامه داد: آغاز پروژه تحقیقاتی مولدسازی باس دریایی آسیایی را از سال ۱۳۹۶ با ورود اولین ذخیره از بچه ماهیان باس دریایی آسیایی به ایستگاه همراه بود و به دلیل اینکه ماهی باس دریایی آسیایی هرمافرودیت پروتاندروس (پیش نر) است، روند ذخیره سازی پلکانی برای این پروژه با ورود جمعیت‌های مختلف به ایستگاه در سه سال متوالی ادامه یافت تا بدون محدودیت، جمعیت‌های نر و ماده به صورت همزمان در فصل تکثیر در ایستگاه وجود داشته باشند.

وی اضافه  کرد: در طول انجام پروژه، نیازمندی‌های غذایی و زمستان گذرانی و تکثیر مولدین مشخص و راهکار‌های تغذیه در دوران نرسری، پرواری و مولدین به دست آمد. همچنین، تنوع ژنتیکی بانک ژن زنده مولدین باس دریایی آسیایی در ایستگاه تعیین و بیماری‌های مهم آن‌ها شناسایی شد. دستیابی به روش‌های مناسب درمانی بیماری‌های باکتریایی و انگلی و همچنین تهیه بذر اولیه واکسن بیماری‌های باکتریایی این ماهی از دستاورد‌های دیگر محققان در این مدت بود.

رئیس پژوهشکده آبزی پروری آب‌های جنوب کشور با اشاره به آیین رونمایی از "مولدین زایای باس دریایی آسیایی" در  ۱۲ مردادماه پارسال با حضور معاون  وزیر و رئیس سازمان تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزی و مدیران استانی گفت: با توجه به بیانات مقام معظم رهبری درباره سال جدید مبنی بر "مهار تورم و رشد تولید"، در ۲۳ خردادماه سال جاری در راستای توسعه و ترویج تکثیر و پرورش ماهیان دریایی به‌ویژه در استان خوزستان و تأمین نیاز بچه ماهیان دریایی برای صنعت پرورش ماهی در قفس، تعدادی مولد باس دریایی آسیایی به‌عنوان محصولی فناورانه در اختیار بخش خصوصی قرار داده شد.

هوشمند بیان کرد: برای حفظ بانک ژن زنده این ماهی، تعدادی بچه ماهی تولیدشده توسط بخش خصوصی هرساله برای ادامه روند مولدسازی در اختیار پژوهشکده قرار خواهد گرفت.

وی افزود: سیاست‌های سازمان تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزی و همچنین شورای راهبردی تحقیقات شیلات، مبتنی بر نقش‌آفرینی مراکز تحقیقاتی کشور در انتقال دانش فنی و محصولات فنّاورانه به بخش تولیدی کشور است که منجر به خودکفایی، خوداتکایی، افزایش تولید، رفع وابستگی به خارج از کشور و پایداری اشتغال می‌شوند.

وی، این اقدام را گامِ مؤثر تحقیقات در توسعه صنعت پرورش ماهیان دریایی برشمرد و خواستار حمایت بخش‌های مختلف اجرایی و خصوصی برای پیشبرد پروژه‌های تحقیقاتی اثرگذار و عملی شد.

ارسال نظرات
آخرین اخبار