۲۸ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۱:۲۷

ساحل «مُکسر» هرمزگان در فهرست میراث طبیعی ثبت می‌شود

مدیرکل اداره میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان هرمزگان از آماده سازی پرونده ثبت ساحل مُکسر جهت ثبت در فهرست میراث طبیعی کشور خبر داد.
کد خبر: ۹۶۱۲۳

ساحل «مُکسر» هرمزگان در فهرست میراث طبیعی ثبت می‌شود

 

محمد محسنی در گفتگو با خبرنگار مانا اظهار داشت: ساحل مُکسر واقع در نزدیکی بندر مقام در غرب استان هرمزگان یکی از منحصربه فردترین سواحل ایران محسوب می‌شود که امواج خروشان دریا، صخره‌های آن را به شکل و شمایلی خاص درآورده‌اند، شاهکاری که فرسایش با کمک آب‌های خلیج فارس و صخره‌های ساحل مُکسر پدید آورده است.

 مدیر کل اداره میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان هرمزگان ادامه داد: این ساحل خارق‌العاده با تندیس‌های سنگی و صخره‌ای در جاده ساحلی بندر مقام طی سال‌های اخیر به یکی از اصلی‌ترین مراکز توریستی استان تبدیل شده است.

وی با اشاره به اینکه مُکسر به معنای شکسته و خرد شده است و دلیل نام گذاری این ساحل وجود صخره‌هایی با شکستگی فراوان و تراش خوردگی‌های زیبا در اثر فرسایش است، اظهار داشت: با توجه به وجود این طبیعت خاص و منحصر به فرد ساحلی، پرونده ثبت ساحل مُکسر جهت ثبت در فهرست ملی طبیعی کشور در حال آماده سازی است.

به گفته محسنی، همچنین نزدیکی جزیره شیدوَر به این ساحل باعث افزایش جذابیت‌های توریستی این ساحل خاص شده است.

این مقام مسئول در استان هرمزگان اظهار امیدواری کرد: امسال شاهد ثبت ساحل مُکسر و نیز درخت کهنسال بندر مقام در فهرست آثار ملی کشور باشیم.

وی در ادامه گفته‌های خود خاطرنشان ساخت: سال گذشته سه اثر ناملموس شامل مراسم نمایشی شوشی در روستای سلخ، بازی کوسوچار در روستای درتوجان و مهارت "تلی بافی" در فهرست آثار ملی کشور به ثبت رسید، همچنین چهار اثر غیرمنقول شامل کاخ نخست‌وزیری کیش، عمارت پنج‌دری مارم فین، پل آب بر سر چاهان حاجی‌آباد و شهر تاریخی سیبه در کوخرد بستک نیز سال گذشته در فهرست آثار ملی کشور به ثبت رسید.

مدیر کل اداره میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان هرمزگان تصریح کرد: سال گذشته مرمت بافت تاریخی لافت، کاروانسرای بستک، مقبره دو گنبدان کوخرد، معبد هندوها، مسجد دو محرابه بندر کنگ، پاسگاه باسعیدو، محوطه حمام گپ و همچنین مطالعه بافت تاریخی لافت انجام شده است.

ارسال نظرات
آخرین اخبار