روز جهانی کار و کارگر گرامی باد

      
۰۸ اسفند ۱۴۰۱ - ۱۰:۴۵

سرانه سالانه مصرف آبزیان ایرانیان؛ ۱۳.۴ کیگوگرم

رئیس سازمان شیلات ایران با اشاره به اینکه سرانه سالانه مصرف آبزیان در دنیا به طور متوسط ۲۰.۲ کیلو گرم در سال است، گفت: سرانه سالانه مصرف آبزیان در ایران هم اکنون به ۱۳.۸ کیلوگرم در سال رسیده است.
کد خبر: ۹۵۱۹۱

سرانه سالانه مصرف آبزیان ایرانیان؛ ۱۳.۴ کیگوگرم

سید حسین حسینی در گفتگو با خبرنگار مانا با اشاره به اینکه سرانه سالانه مصرف آبزیان در دنیا به طور متوسط ۲۰.۲ کیلو‌گرم در سال است، گفت: سرانه سالانه مصرف آبزیان در ایران هم اکنون به ۱۳.۸ کیلوگرم در سال رسیده است.

رئیس سازمان شیلات ایران بیان داشت: هر چند سرانه مصرف آبزیان در کشورمان با برخی کشور‌ها بسیار فاصله دارد، اما در تلاش هستیم با فرهنگ سازی در زمینه مصرف آبزیان این آمار را سال به سال افزایش دهیم.

به گفته وی، سرانه مصرف کشور در استان‌های مختلف متفاوت است به گونه‌ای که برخی استان‌ها مصرف آبزیان در آن‌ها به مراتب بیشتر از سایر استان‌ها است.

وی اذعان داشت: تفکر مصرف‌کنندگان به محصولات آبزی به اشتباه به عنوان یک محصول لوکس و لاکچری باعث کاهش مصرف شده است و این در حالی است که آبزیان در مقایسه با سایر محصولات پروتئینی از قیمت خیلی بالاتری برخوردار نیستند.

این مقام مسئول در سازمان شیلات ایران، بیان داشت: در راستای افزایش مصرف سرانه آبزیان، افزایش تولید گونه‌های ارزان قیمت در دستور کار قرار گرفته است.

وی در ادامه گفته‌های خود افزود: همچنین حذف واسطه‌ها و آسان کردن عرضه آبزیان از مزرعه تا سفر به عنوان اقدام اساسی دیگر در جهت افزایش سرانه مصرف در نظر گرفته شده است تا با عرضه مستقیم بتوانیم به کاهش قیمت‌ها کمک کنیم.

حسینی با بیان اینکه ذائقه سنجی مصرف کنندگان یکی از ضروریات مهم برای پرورش آبزیان است، گفت: در صورت توجه به علاقه مصرف کنندگان ایران به آبزیان خاص، می‌توان با افزایش تولید این گونه‌ها، باعث افزایش رغبت مردم به مصرف ماهی شد.

وی همچنین برگزاری جشنواره طبخ آبزیان جهت معرفی انواع روش‌های طبخ و معرفی پروتئین ماهی به عنوان پروتین سلامت، اقدام مهم برای ترغیب مردم به استفاده از محصولات آبزی دانست.

رئیس سازمان شیلات ایران یکی از دلایل بالا رفتن قیمت ماهی را تحمیل قیمت ضایعات ماهی به فیله و گوشت ماهی اعلام کرد و گفت: در صورتی‌که با ایجاد ارزش افزوده در حوزه ضایعات اقدامی صورت گیرد، مثل تهیه پودر ماهی و. در این صورت سهم مصرف کنندگان در پرداخت سهم ضایعات ماهی کاهش خواهد یافت.

وی با اشاره به اینکه اقبال عمومی برای مصرف آۤبزیان همواره در نیمه دوم سال بیشتر است همین امر باعث می‌شود تا تولید کنندگان در نیمه اول سال متضرر شوند و از سوی دیگر در نیمه دوم سال با کمبود آبزیان برای فروش مواجه شویم.

حسینی اظهار امیدواری کرد: بتوانیم با انجام برنامه ریزی‌های درست از کمبود آبزیان در نیمه دوم سال جلوگیری و محصولات با کیفیتی به مصرف کنندگان با قیمت مناسب ارائه دهیم.

ارسال نظرات
آخرین اخبار