روز جهانی کار و کارگر گرامی باد

      
۱۰ اسفند ۱۴۰۱ - ۰۹:۴۲

امکان تولید سالانه ۴.۵ میلیون تن انواع آبزیان در دریا‌های کشور

رئیس سازمان شیلات با اشاره به اینکه مطالعات جامع در زمینه پرورش آبزیان در دریا انجام شده است، گفت: آب‌های کشورمان در جنوب و شمال، مستعد تولید سالانه چهار و نیم میلیون تن انواع آبزیان است که در گام نخست قابلیت تولید سالانه ۵۰۰ هزار تن انواع آبزیان از طریق پرورش در دریا وجود دارد.
کد خبر: ۹۵۱۸۹

امکان تولید سالانه ۴.۵ میلیون تن انواع آبزیان در دریا‌های کشور

سید حسین حسینی در گفتگو با خبرنگار مانا با اشاره به اینکه آبزی پروری در دریا از طریق پرورش انواع ماهیان در قفس یکی از مهمترین سیاست‌های سازمان شیلات ایران جهت توسعه آبزی پروری کشور محسوب می‌شود، بیان داشت: در همین راستا طی سال‌های اخیر شاهد رشد چشمگیر تولید در این بخش از آبزی پروری بوده‌ایم.

رئیس سازمان شیلات ایران به وجود هشت هزار و ۸۰۰ کیلومتر ساحل در کشور با احتساب جزایر اشاره کرد و گفت: وجود این میزان ساحل زمینه مناسبی برای پرورش آبزیان است به گونه‌ای که آبزی پروری در سواحل، پرورش ماهی در قفس و پرورش گیاهان آبزی می‌تواند باعث افزایش ظرفیت تولیدی شیلات کشور شود.

وی در ادامه گفته‌های خود با اشاره به اینکه در حال حاضر تولید ۸۵ درصد از سازه‌های پرورش ماهی در قفس بومی سازی شده است، گفت: بر اساس برنامه ریزی‌های صورت گرفته تعداد حقله‌های پرورش ماهی در قفس از ۱۳۳ حلقه در سال گذشته به ۳۵۷ حلقه در سال جاری رسیده است.

به گفته وی، وجود ۳۵۷ حلقه پرورش ماهی در قفس، ظرفیت تولید سالانه ۳۵ هزار تن انواع ماهیان را خواهد داشت.

معاون وزیر جهاد کشاورزی تاکید کرد: وارد کردن بچه ماهی جهت پرورش در قفس‌های دریایی یکی دیگر از اقدامات مهم سازمان شیلات ایران جهت کمک این صنعت است.

به گفته وی، تولید انواع گونه‌های آبزیان نیازمند زیرساخت‌های لازم و نیز استفاده از دانش روز دنیا است که در این زمینه از ظرفیت‌های مؤسسه تحقیقات علوم شیلاتی کشور و نیز شرکت‌های دانش بنیان استفاده خواهیم کرد.

حسینی با تأکید بر اینکه مطالعات جامع در زمینه پرورش آبزیان در دریا انجام شده است، گفت: آب‌های کشورمان در جنوب و شمال، مستعد تولید سالانه چهار و نیم میلیون تن انواع آبزیان است.

وی خاطرنشان ساخت: طبق مطالعات صورت گرفته، در گام نخست قابلیت تولید سالانه ۵۰۰ هزار تن انواع آبزیان از طریق پرورش در دریا وجود دارد.

رئیس سازمان شیلات ایران، اذعان داشت: با توجه به چند‎وجهی بودن صنعت پرورش ماهی در قفس، در راستای تحقق برنامه‌های در نظر گرفته شده نیازمند عزم ملی در این زمینه هستیم.

به گفته وی، یکی از اولویت‌های سازمان شیلات در راستای توسعه آبزی پروری در دریا همکاری با شرکت‌های دانش بنیان است که در این راستا کارگروه ویژه‌ای در سازمان شیلات ایران تشکیل شده است.

حسینی با اشاره به اینکه مجری طرح پرورش ماهی در قفس‌های دریایی معاونت آبزی پروری سازمان شیلات ایران است، گفت: هماهنگی‌های لازم جهت توسعه این صنعت توسط معاونت مذکور در حال انجام است.

وی در خصوص گونه‌های قابل پرورش در دریا نیز گفت: امکان پرورش گونه‌های متعددی در دریا وجود دارد که یکی از بهترین آن‌ها گونه «سیبس» است.

ارسال نظرات
آخرین اخبار