۰۲ مهر ۱۴۰۱ - ۱۰:۰۵

رویداد‌های حمل‌و‌نقل دریایی از نگاه تحلیلگر ارشد لویدز‌ لیست

افزایش نرخ اجاره کشتی‌های فله‌بر و سفارش ساخت کشتی‌های حامل خودرو، کاهش نرخ نقطه‌ای کانتینری، ثابت بودن فروش سوخت در جایگاه‌های سوخت بانکرینگ سنگاپور، کاهش نرخ کانتینری در بورس شانگهای از رویداد‌های حمل‌و‌نقل دریایی تا ماه سپتامبر ۲۰۲۲ به شمار می‌رود.
کد خبر: ۹۳۹۰۸

رویداد‌های حمل‌و‌نقل دریایی از نگاه تحلیلگر ارشد لویدز‌ لیست

به گزرش گروه بین‌الملل مانا، "راب ویلمینگتون" تحلیلگر ارشد موسسه لویدز‌لیست به بررسی رویداد‌های مربوط به حمل‌و‌نقل دریایی در ماه‌های اخیر تا ۲۰ سپتامبر ۲۰۲۲ پرداخته و گزارش  خود را در سایت این مؤسسه درج کرده است.

در این گزارش آمده است در هفته منتهی به ۲۰ سپتامبر ۲۰۲۲ نرخ کرایه کشتی‌های فله‌بر به دنبال کاهش  یک ماهه دو برابر شده و در پایان روز ۱۴ سپتامبر نرخ اجاره روزانه کشتی‌های کیپ‌سایز به ۱۲۹۷۷ دلار رسید که بالاترین نرخ از ۱۰ آگوست تا‌کنون به شمار می‌رود، زیرا در ماه آگوست این نرخ ۲۵۰۵ دلار در روز بود.

اگرچه در این ماه تعداد سفارشات معوقه حامل خودرو به ۸۹ دستگاه رسید، اما سفارشات جدید  ۹ درصد افزایش داشت.

سفارش ساخت کشتی توسط "ویلهلمسن" مالک معروف کشتی‌های خودرو بر حدود ۸ کشتی با ظرفیت ۹۱۰۰ خودرو انجام شد و شرکت Zodiac Maritime، تعداد دو فروند کشتی به ظرفیت  ۷۰۰۰ خودرو به سفارشات خود اضافه کرده است.

در ادامه گزارش به نقل از "نیلز راسموسن" تحلیلگر ارشد موسسه بیمکو آمده است در حالی‌که برخی از مالکان، در ماه‌های گذشته کشتی‌های خود را در مسیر برزیل – چین به علت بدی شرایط بازار از مسیر تجارت خارج کرده بودند، اما در ماه سپتامبر دوباره رغبت خود را نسبت به افزایش کشتی‌ها در این مسیر ادامه دادند، زیرا بدین ترتیب در ماه سپتامبر حمل محموله‌های زغال سنگ و بوکسیت افزاش ۲۴ درصدی را ثبت کرد.

در ادامه این گزارش آمده است فروش سوخت کشتی در مخازن ذخیره بانکرینگ سنگاپور د‌ر ماه آگوست ۴.۱۲ میلیون تن بود که در ماه سپتامبر نسبت به ماه قبل یک درصد افزایش نشان می‌دهد، اما نسبت به یک سال قبل جهش ۲۷ درصدی داشت.

در این ارتباط در ماه سپتامبر تعداد ۳۲۱۲ کشتی برای سوخت گیری به مرکز بانکرینگ سنگاپور مراجعه کردند.

یک تاجر سوخت به خبرنگار لویدز‌یست گفت: صنعت بانکرینگ سنگاپور از نظر قیمت نفتِ کوره کم‌سولفور در مقایسه با بندر فجیره در امارات و بندر ژوشان در چین برتری خود را حفظ کرده است.

در این ارتباط باید گفت عرضه محدود سوخت در بنادر یاد شده نسبت به نرخ سوخت سنگاپور اخیراً بین ۱۵ تا ۲۰ درصد افزایش نشان می‌دهد.

"راب ویلمینگتون" در ادامه این گزارش یاد‌آور شده است در ماه سپتامبر نرخ حمل و نقل نقطه‌ای کانتینر همچنان روند کاهشی داشت و در هفته گذشته شاخص باربری کانتینری شانگهای ۱۰ درصد دیگر پایین آمد. در حال حاضر نرخ نقطه‌ای کانتینری در سطح قیمت‌های سال ۲۰۲۰ قرار دارد و در صورت ادامه این روند دستاورد‌های چشمگیر سال ۲۰۲۱ در بخش کانتینری زیر سوال خواهد رفت.

در این ارتباط باید گفت نرخ‌های منطقه‌ای در مسیر آسیا – شمال اروپا در سال ۲۰۲۱ حدود ۷۸۰۰ دلار به ازای هر teu بود، اما هم اکنون همین نرخ به ۳۵۴۵ دلار در هر teu رسید که کمتر از نصف قیمت سال قبل می‌باشد‍.

نرخ سواحل غربی آسیا – آمریکا نیز که در سال گذشته ۸۱۰۰ دلار به ازای هر teu در نقطه اوج خود قرار داشت اینک به ۳۰۵۰ دلار در هر teu سقوط کرده است.

تحلیلگر ارشد لویدز‌لیست به تحلیل‌های منتشر شده از سوی تحلیلگران آ‌لفا‌لاینر اشاره کرده و می‌نویسد بزرگترین کاهش نرخ باربری نقطه‌ای در مبادلات شرق به غرب در کریدور شانگهای – کالیفرنیا ثبت شده است.

از آنجایی که نرخ حمل‌و‌نقل نقطه‌ای از شانگهای به کالیفرنیا به کمتر از ۳۵۰۰ دلار به ازای هر teu رسید در‌آمد خطوط کشتیرانی به ازای هر مایل در این مسیر به ۶۰ سِنت کاهش یافته است که نسبت به سال قبل نصف شده است.

"ژن سروکا" مدیر اجرایی بندر لس‌آنجلس ضمن تایید نکات مورد نظر تحلیلگران آلفا‌لاینر می‌گوید ظرفیت کانتینری در سپتامبر ۲۰۲۲ در لس‌آنجلس ۱۵.۵ درصد کاهش یافت از سوی دیگر در بندر لانگ بیچ واردات در مقایسه با ماه آگوست ۲۰۲۱، ۵.۶ درصد کاهش یافت و در ماه سپتامبر این رقم به ۷.۲ رسید.

ارسال نظرات
آخرین اخبار