۲۳ اسفند ۱۴۰۰ - ۱۰:۵۳

انجام کاوش‌های باستان شناسی در بندر تاریخی ساحل مکران

رئیس پژوهشکده باستان شناسی کشور از انجام کاوش‌های باستان شناسی در بندر تاریخی واقع در سواحل مکران در نزدیکی شهرستان چابهار خبر داد.
کد خبر: ۹۲۴۲۳

انجام کاوش‌های باستان شناسی در بندر تاریخی ساحل مکران


دکتر مرتضی حصاری در گفتگو با خبرنگار مانا اظهار داشت: بررسی‌ها و کاوش‌های باستان شناسی طی سال‌های اخیر در نوار ساحلی خلیج فارس، جزایر خلیج فارس و نیز سواحل مکران حاکی از وجود تعداد قابل توجهی اثر تاریخی با ارزش است.

رئیس پژوهشکده باستان شناسی کشور ادامه داد: این آثار تاریخی هر ساله با برنامه ریزی‌های مشخص مورد بررسی و شناسایی قرار می‌گیرند و در صورت لزوم عملیات انجام کاوش‌های باستان شناسی جهت کشف بیشتر آثار، تعیین حریم و حفاظت در این مناطق صورت می‌گیرد.

به گفته این مقام مسئول در وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی در سال‌های ۹۶ و ۹۷ طی انجام بررسی‌های باستان شناسی در نوار ساحلی مکران، یک بندر تاریخی بسیار با ارزش در حوالی شهرستان چابهار شناسایی شد.

وی خاطرنشان ساخت: با توجه به اهمیت بالای این بندر تاریخی واقع در ساحل مکران، وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی انجام عملیات کاوش‌های باستان شناسی در این بندر تاریخی را در دستور کار خود قرار داده است.

دکتر حصاری تاکید کرد: با تأمین اعتبارات لازم به زودی عملیات کاوش‌های باستان شناسی در بندر تاریخی واقع در سواحل مکران در نزدکی شهرستان چابهار انجام خواهد شد.

رئیس پژوهشکده باستان شناسی کشور از اعلام مکان دقیق این بندر تاریخی جهت حفاظت آن از تجاوز غارتگران و قاچاقچیان آثار باستانی خودداری کرد.

این مقام مسئول در وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی، تصریح کرد: این برای نخستین بار است که بزرگترین عملیات کاوش باستان شناسی در سواحل مکران انجام خواهد شد.

وی با تاکید بر وجود آثار تاریخی متعدد در سواحل مکران که حاکی از فعالیت چندین هزار ساله بنادر تاریخی در این منطقه است بر ضرروت افزایش بررسی‌ها و کاوش‌های باستان شناسی در این منطقه جهت شناسایی و حفاظت این آثار تاریخی تاکید کرد.

ارسال نظرات
آخرین اخبار