۰۹ بهمن ۱۴۰۰ - ۱۰:۴۹

استفاده از لنج‌های سنتی در صنعت توریسم دریایی خلیج فارس

مدیر کل دفتر توسعه گردشگری داخلی وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی با اشاره به اینکه دانش سنتی لنج سازی و دریانوردی با توجه به ماهیت آن جزء آثار ناملموس بشری محسوب می‌شود و در سال ۲۰۱۱ این دانش سنتی ثبت میراث جهانی یونسکو شده است، بیان داشت: استفاده از لنج‌های سنتی در صنعت توریسم دریایی جنوب کشور، علاوه بر ایجاد جاذبه منحصر به فرد گردشگری در جنوب به حفاظت و احیای  این میراث ثبت شده جهانی نیز کمک شایانی خواهد کرد.
کد خبر: ۹۱۹۵۹

استفاده از لنج‌های سنتی در صنعت توریسم دریایی خلیج فارس

سید مصطفی فاطمی در گفتگو با خبرنگار مانا اظهار داشت: یکی از مباحث جدی که به منظور توسعه گردشگری دریایی و ساحلی در دستور کار قرار گرفته است، استفاده از قایق ها، لنج‌ها و کشتی‌های توریستی است که این مهم در قالب یک نظام نامه خاص ساماندهی خواهد شد.

مدیر کل دفتر توسعه گردشگری داخلی وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی، تاکید کرد: به همین منظور از حضور سرمایه گذاران بخش خصوصی برای خرید و به کارگیری انواع شناور‌های تفریحی استقبال خواهد شد و تسهیلات لازم در اختیار آن‌ها قرار خواهد گرفت.

وی در خصوص بهره گیری از کاوشگرخلیج فارس متعلق به پژوهشگاه اقیانوس شناسی در زمینه گردشگری، گفت: این موضوع در حد پیشنهاد است و اگر بخش خصوصی بتواند خوب عمل کند و برنامه ریزی درستی برای مکان استفاده از این کشتی صورت گیرد، می‌توان از ظرفیت این کشتی در زمینه گردشگری دریایی استفاده کرد.

فاطمی با اشاره به اینکه تا‌کنون پیشنهادات زیادی از سوی سرمایه گذاران بخش خصوصی برای ورود کشتی گردشگری به ویژه در آب‌های جنوبی کشور به کمیته گردشگری دریایی ارائه شده است، بیان داشت: در خصوص استفاده از کاوشگر خلیج فارس در زمینه گردشگری دریایی هنوز تصمیم جدی گرفته نشده است.

این مقام مسئول در وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی با اشاره به اینکه دانش سنتی لنج سازی و دریانوردی با توجه به ماهیت آن جزء آثار ناملموس بشری است و در سال ۲۰۱۱ این دانش سنتی ثبت میراث جهانی یونسکو شد، بیان داشت: همین امر اهمیت و ضرورت استفاده از لنج‌های سنتی در خلیج فارس در زمینه توریسم دریایی را می‌رساند.

به گفته وی، استفاده از لنج‌های سنتی در صنعت توریسم دریایی جنوب کشور، علاوه بر ایجاد جاذبه منحصر به فرد گردشگری در جنوب به حفاظت و احیای  این میراث ثبت شده جهانی نیز کمک شایانی خواهد کرد که امیدواریم با برنامه ریزی‌های در حال انجام در آینده نزدیک شاهد تحقق آن باشیم.

مدیر کل دفتر توسعه گردشگری داخلی وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی با تاکید بر اهیمت و ضرورت استفاده از لنج‌های سنتی در امر گردشگری دریایی جنوب کشور، گفت: این در حالی است که تا پیش از این شاهد معدوم سازی لنج‌های از رده خارج شده بودیم، حال آنکه می‌توان با مرمت آن‌ها در صورت امکان از این لنج‌ها برای انجام گشت دریایی در آب‌های ساحلی یا با کاربری رستوران دریایی و ... استفاده کرد.

این مقام مسئول در وزارت میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری اظهار امیدواری کرد: در آینده‌ای نه چندان دور شاهد اقدامات مؤثر دولت جدید در زمینه توسعه گردشگری دریایی به ویژه در آب‌های جنوبی کشور باشیم که در این زمینه از مشارکت بخش خصوصی بهره‌مند خواهیم شد.

ارسال نظرات
آخرین اخبار