۲۴ آذر ۱۴۰۰ - ۰۹:۳۶

آغاز مطالعه و طراحی احداث بندر صیادی در جزیره مینو

مدیر کل اداره توسعه و مدیریت بنادر صیادی سازمان شیلات ایران از مطالعه و طراحی بندر صیادی در جزیره مینو برای صیادان شهرستان خرمشهر خبر داد.
کد خبر: ۹۱۶۳۸

 

آغاز مطالعه و طراحی احداث بندر صیادی در جزیره مینو

سید مصطفی بهشتیان در گفتگو با خبرنگار مانا اظهار داشت: در حال حاضر اسکله صیادی در بندر خرمشهر وجود دارد که به دلیل حجم بالای صید در منطقه و تعداد زیاد صیادان، این اسکله جوابگوی نیاز صنعت شیلات این شهرستان نیست.
مدیر کل اداره توسعه و مدیریت بنادر صیادی سازمان شیلات ایران از مطالعه و طراحی بندر صیادی در جزیرۀ مینو برای صیادان شهرستان خرمشهر خبر داد.

به گفته وی، به منظور ساخت بندر صیادی در جزیره مینو، مطالعه پروژه و نیز مطالعات ماده ۲۳ قانون برنامه و بودجه توسط مشاور ذی‌صلاح به منظور تهیه گزارش توجیهی فنی، اقتصادی، مالی، زیست محیطی و پدافند غیرعامل در حال انجام است.

این مقام مسئول در سازمان شیلات ایران، تصریح کرد: در صورت تصویب این پروژه توسط کارگروه ماده ۲۳ و تکمیل مطالعات و نیز تخصیص اعتبار نسبت به ساخت بندر توسط اداره کل توسعه و مدیریت بنادر صیادی سازمان شیلات ایران در این منطقه اقدام خواهد شد.

وی خاطرنشان ساخت: با ساخت بندر صیادی در جزیره مینو، ترافیک اسکله آبادان که هم اکنون بسیار پرتجمع است نیز کاهش خواهد یافت.

مدیر کل اداره توسعه و مدیریت بنادر صیادی سازمان شیلات ایران، اذعان داشت: مجموع اعتبارات به منظور ساخت بندر صیادی جزیره مینو پس از تکمیل مطالعات و برآورد ریز متره توسط مشاور پروژه مشخص خواهد شد.

به گفته این مقام مسئول در سازمان شیلات ایران، در صورت ارائه گزارش ماده ۲۳ و تصویب و تامین اعتبار لازم نسبت به ساخت بندر صیادی جزیره مینو از سوی سازمان شیلات ایران اقدام و پروژه وارد فاز عملیات اجرایی خواهد شد.

گفتنی است، جزیره مینو بین آبادان و خرمشهر واقع شده و دو شاخه اروندرود آن را فرا می‌گیرد. این جزیره دارای ۱۰ متر ارتفاع از سطح دریاست و در فاصله ۱۰ کیلومتری خرمشهر است. بزرگترین قطر جزیره ۲/۶ کیلومتر و مساحت آن ۸/۱۷ کیلومتر مربع است. مینو شهر، شهر کوچکی است که در آن قرار گرفته‌است و بزرگترین آبادی این جزیره‌است. این شهر جمعیتی در حدود ۱۲ هزار نفر دارد. این شهر تفریحگاهی برای مردم آبادان و خرمشهر به حساب می‌آید. کشاورزی و پرورش دام در این جزیره جایگاه خاصی دارد. در جزیره مینو پنج نهر جریان دارد که دو تای آن‌ها از رود جرف و سه تای آن‌ها از اروندرود منشعب می‌شوند. این جزیره از معدود نقاط جهان است که آبیاری به وسیله برکشند و فروکشند آب انجام می‌شود و به وسیله‌ای نیاز نیست. این جزیره سراسر از نخلستان پوشیده شده که محیط زیست مناسبی برای زیست پرندگان مهاجر است. همچنین نیزار‌های انبوه آن پناهگاه حیوانات وحشی مانند گراز است. ساکنان جزیره مینو از مردمان شریف و مهمان نواز عرب هستند و به همین سبب، زبان رایج مردمان شهر عربی است.

ارسال نظرات
آخرین اخبار