۰۹ مرداد ۱۴۰۰ - ۱۳:۳۱

فاز دوم مرمت بافت تاریخی بندر لافت آغاز شد

مدیرکل اداره میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان هرمزگان از آغاز فاز دوم مرمت بافت بندر تاریخی لافت خبر داد.
کد خبر: ۹۰۵۲۳
فاز دوم مرمت بافت تاریخی بندر لافت آغاز شد
 
سهراب بناوند در گفتگو با خبرنگار مانا از آغاز فاز دوم مرمت بافت بندر تاریخی لافت خبر داد و گفت: طی این پروژه چهار بادگیر این بندر مرمت می‌شوند.

مدیرکل اداره میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان هرمزگان، تصریح کرد: این پروژه با اعتبار سه میلیارد ریال توسط کارشناسان میراث فرهنگی استان در حال انجام است.

به گفته وی، بندر تاریخی لافت با داشتن بسیاری از جاذبه‌های فرهنگی و گردشگری به عنوان کلکسیونی از میراث فرهنگی در جزیره قشم است که در صورت ساماندهی می‌تواند گردشگران داخلی و خارجی زیادی رابه خود جذب کند.

وی با اشاره به اینکه اکثر خانه‌های این روستا دارای بادگیر هستند به طوری‌که باعث شده این بندر به بندر بادگیر‌ها معروف شود، تاکید کرد: اکثر این بادگیر‌ها به مرمت اضطراری نیاز دارند.

مدیر کل اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان هرمزگان یادآور شد: بخش اعظم مرمت آثار تاریخی بندر لافت شامل عملیات مرمت و مقام سازی بادگیر‌ها در این بندر تاریخی است.

به گفته این مقام مسئول در استان هرمزگان به منظور مرمت و مقام سازی بادگیر‌های روستای تاریخی لافت از کارشناسان خبره میراث فرهنگی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان هرمزگان بهره خواهیم برد.

بناوند در ادامه با اشاره به اینکه چاه‌های طلا از دیگر نقاط دیدنی بندر تاریخی لافت محسوب می‌شود، اظهار داشت: این چاه‌ها در پشت قلعه لافت و در داخل گودال مجاور قلعه قرار دارند و تعداد آن‌ها بر اساس روز‌های سال کبیسه است که برای جمع‌آوری آب باران حفر شده‌اند.

به گفته مدیر کل اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان هرمزگان، برخی از محققان قدمت چاه‌های طلا را مربوط به دوران هخامنشی می‌دانند.

وی آیین‌هایی همچون رقص ازوا، مولودخوانی، بادبان کشی و... را از جمله آیین‌های سنتی مردم لافت دانست و خاطرنشان کرد: در صورت معرفی و اجرای این مراسم برای گردشگران می‌توان از زوال این میراث معنوی جلوگیری کرد.

بناوند، قلعه نادری، قلعه پرتغالیها، دو آب انبار (برکه)، گورستان تاریخی که سنگ نبشته‌های مربوط به هزار سال پیش در آن مشهود است، زیارتگاه‌های سید حسن منصور و شیخ اندرآبی را از دیگر آثار تاریخی روستای لافت عنوان کرد.

وی همچنین به وجود کارگاه لنج سازی در مدخل ورودی لافت در کنار دریا اشاره کرد و گفت: این کارگاه بخشی از روستا به شمار می‌رود، اما متاسفانه چند سالی است که شغل لنج سازی در جزیره از رونق افتاده است.

بندر لافت (بندر بادگیرها) با جاذبه‌های تاریخی و گردشگری تاریخی و طبیعی از بافت‌های ارزشمند جنوب کشور است که در سال ۱۳۸۵ به شماره ۱۶۳۱۵ در فهرست آثار ملی کشور به ثبت رسیده است.
ارسال نظرات
آخرین اخبار