۲۹ ارديبهشت ۱۴۰۰ - ۱۰:۰۳

آغاز فعالیت کشتی تحقیقاتی پژوهشگاه ملی اقیانوس‌شناسی در بوشهر

آغاز فعالیت کشتی تحقیقاتی پژوهشگاه ملی اقیانوس‌شناسی در بوشهر
رئیس مرکز اقیانوس‌شناسی بوشهر با اشاره به آغاز فعالیت کشتی تحقیقاتی پژوهشگاه ملی اقیانوس‌شناسی در بوشهر گفت: این کشتی ضمن بررسی وضعیت آلودگی و آلایندگی‌های خلیج‌فارس، از بروز مشکلات زیست محیطی دریایی جلوگیری می‌کند.
کد خبر: ۸۹۸۹۰

به گزارش مانا، مرکز اقیانوس‌شناسی خلیج فارس در بوشهر از مراکز پژوهشی تابعه پژوهشگاه ملی اقیانوس‌شناسی و علوم جوی به عنوان مرکز تخصصی مطالعات خلیج فارس در استان بوشهر راه‌اندازی شده است.

مرکز اقیانوس‌شناسی خلیج فارس دارای بخش‌های آزمایشگاه، کتابخانه و فناوری اطلاعات و ارتباطات و دیگر حوزه‌ها است که به واسطه برخورداری از امکانات آزمایشگاهی، تجهیزات اندازه‌گیری میدانی و توانمندی علمی و پژوهشی اعضای هیئت علمی و کارشناسان پژوهشی از اهمیت ویژه‌ای در منطقه برخوردار است.

آزمایشگاه شیمی و محیط زیست دریا، زمین‌شناسی، زیست‌شناسی، فیزیک و مهندسی دریا از جمله ظرفیت‌های مرکز اقیانوس‌شناسی خلیج فارس بوشهر است.

آغاز گشت‌های دریایی کشتی تحقیقاتی پژوهشگاه ملی اقیانوس‌شناسی در خلیج‌فارس بوشهر

رئیس مرکز اقیانوس‌شناسی خلیج فارس بوشهر از آغاز فعالیت کشتی تحقیقاتی پژوهشگاه ملی اقیانوس‌شناسی در بوشهر خبر داد و اظهار داشت: این شناور تحقیقاتی وابسته به پژوهشگاه ملی اقیانوس‌شناسی و علوم جوی است که فعالیت کشتی تحقیقاتی در خلیج‌فارس بوشهر آغاز شده است.

مریم قائمی با بیان اینکه این شناور تحقیقاتی تاکنون شش گشت دریایی و فراساحلی، در خلیج‌فارس، تنگه هرمز، دریای عمان و تا مرز اقیانوس هند به ثبت رسانده تصریح کرد: کشتی تحقیقاتی پژوهشگاه ملی اقیانوس‌شناسی با کمک تجهیزات و امکانات مدرن و پیشرفته آنالیزهای شیمیایی، زمینی، فیزیکی، زمین‌شناسی از آب و رسوب دریا با نمونه‌برداری انجام می‌دهد.

وی، با اشاره به اینکه کشتی تحقیقاتی پژوهشگاه ملی اقیانوس‌شناسی تاکنون در استان هرمزگان فعالیت می‌کرد‌ است افزود: اکنون محل استقرار این کشتی در استان و اسکله بندر بوشهر است.

رئیس مرکز اقیانوس‌شناسی خلیج فارس بوشهر بررسی آلودگی‌های دریایی و لکه‌های نفتی را از توانمندی شناور یاد شده دانست و بیان کرد: این کشتی ضمن بررسی وضعیت آلودگی و آلایندگی‌های خلیج‌فارس، از بروز مشکلات زیست محیطی دریایی جلوگیری می‌کند.

قائمی، بررسی لازم برای جلوگیری و یا کاهش پدیده کشند قرمز را از دیگر برنامه‌های این کشتی دانست و خاطر نشان کرد: پایش آلودگی خلیج فارس از اولویت‌های کشتی تحقیقاتی پژوهشگاه ملی اقیانوس‌شناسی است.

وی، با اشاره به آغاز گشت‌های کشتی تحقیقاتی پژوهشگاه ملی اقیانوس‌شناسی از خرداد ماه تصریح کرد: این برنامه در مدت پنج سال اجرا می‌شود و پارامترهای محیط زیست خلیج‌فارس و فراساحل، شناگاه‌های دریایی، مناطق حفاظت محیط زیست دریایی و ورودی‌های دریایی به خلیج‌فارس اندازه‌گیری می‌شود.

رئیس مرکز اقیانوس‌شناسی خلیج فارس بوشهر با بیان اینکه کشتی تحقیقاتی یاد شده در شرکت صنایع دریایی بندرعباس ساخته شده گفت: این شناور با سرمایه‌گذاری 27 میلیارد تومان ساخته شده و سال 1398 فعالیت خود را آغاز کرده است.

ارسال نظرات
آخرین اخبار