۲۲ فروردين ۱۴۰۰ - ۰۹:۱۰

آمادگی ۳۰ کشور برای پاکسازی اقیانوس‌ها از زباله‌های دریایی

۳۰ کشور آمادگی خود را برای پاکسازی اقیانوس‌ها از زباله‌های دریایی و همکاری با پروژه‌های سازمان‌ IMO و سازمان غذا و کشاورزی سازمان ملل (FAO) تحت عنوان GloLitter اعلام کردند.
کد خبر: ۸۹۵۷۸

آمادگی ۳۰ کشور برای پاکسازی اقیانوس‌ها از زباله‌های دریایی

به گزارش گروه بین‌الملل مانا، "Jose Matheickal" رئیس بخش مشارکت‌ها و پروژه‌های IMO در این زمینه گفت: برای اجرای این طرح که مورد تصویب IMO و سازمان کشاورزی با عنوان GloLitter قرار گرفته، ۳۰ کشور متعهد به پیوستن به این طرح شده‌اند که در میان آن‌ها ۱۰ کشور به عنوان شریک اصلی و ۲۰ کشور به عنوان همکاران و ذی‌نفعان با این پروژه همکاری خواهند کرد.

وی گفت: در ماه‌های آینده واحد‌های هماهنگی پروژه که نمایندگان IMO و FAO هستند به منظور جلب مشارکت کشور‌ها وارد عمل شده و امکانات، تجهیزات و حمایت‌های مالی را در اختیار آنان خواهند داد.  

وی یاد‌آور شد: کشور‌های متعهد به همکاری با پروژۀ GloLitter  به دانش، ابزار مشاوره، مواد آموزشی و اجرای مقررات مجهز خواهند شد.

وی در ادامه گفت: بستر‌های پلاستیکی در حال حاضر در اقیانوس‌ها و دریا‌ها تأثیر مخربی بر زندگی دریایی و سلامت انسان دارند، این ابتکار یک گام مهم در مقابله با آلودگی محیط زیست دریایی است.

 وی یادآورشد: تاکنون ۳۰ کشور به این پروژه  پیوسته‌اند که  ۱۰ کشور اصلی شامل برزیل، کاستاریکا، ساحل عاج، هند، اندونزی، جامائیکا، کنیا، ماداگاسکار، نیجریه و وانواتو می‌باشند و ۲۰ کشور شریک نیز عبارتند از: آرژانتین، کابو ورده، کلمبیا، اکوادور، گامبیا، موزامبیک، نیکاراگوئه، پاناما، پرو، فیلیپین، سنگال، سریلانکا، جزایر سلیمان، سودان، جمهوری متحد تانزانیا، تایلند، تیمورلست، توگو، تونگا و ویتنام.

شایان ذکر است بر اساس تخمین کارشناسان در حال حاضر ۵.۵ تریلیون قطعه زباله پلاستیکی در اقیانوس‌ها وجود دارد و بر همین اساس سالانه ۸.۵ میلیون تن قطعه پلاستیک به دریا‌ها و اقیانوس‌ها ریخته می‌شود.

 

ارسال نظرات
آخرین اخبار