۰۷ فروردين ۱۴۰۰ - ۱۲:۲۴

تهیه برنامه اقدام ملی حفاظت از دلفین‌های گوژپشت

مدیرکل دفتر حفاظت از زیست بوم‌‎های دریایی و سواحل دریایی سازمان محیط‌زیست از تهیه برنامه اقدام ملی حفاظت از دلفین‌های گوژپشت در نخیلو خبر داد.
کد خبر: ۸۹۳۲۷

تهیه برنامه اقدام ملی حفاظت از دلفین‌های گوژپشت

داوود میرشکار در گفتگو با خبرنگار مانا از تهیه برنامه اقدام ملی حفاظت از دلفین‌های گوژپشت در نخیلو خبر داد.

مدیرکل دفتر حفاظت از زیست بوم‌‎های دریایی و سواحل دریایی سازمان محیط‌زیست، بیان داشت: این پروژه مهم محیط زیست دریایی با همکاری همه ذی‌نفعان تهیه می‌شود.

به گفته وی، پستانداران دریایی و به طور مشخص دلفین‌های گوژپشت جزء گونه‌های در معرض انقراض دریایی محسوب می‌شوند و لذا به همین منظور طرح حفاظت آن‌ها در دستور کار سازمان حفاظت محیط زیست قرار گرفته است.

این مقام مسئول در سازمان حفاظت محیط زیست، عنوان کرد: این گونه از دلفین‌ها در مکان‌های ثابت زیست می‌کنند که در حوزه آب‌های خلیج فارس در استان بوشهر، جمعیت مشخصی از این گونه پستاندار دریایی در پارک ملی دیر- نخیلو دیده می‌شوند.

وی تاکید کرد: با همکاری سازمان مردم نهاد انجمن طرح سرزمین، شناسایی دلفین‌های گوژ‌پشت پارک ملی دیر – نخیلو آغاز شده است.

میرشکار اظهار امیدواری کرد: با تهیه برنامه اقدام ملی حفاظت از دلفین‌های گوژ پشت بتوانیم نقش موثری در حفاظت بیش از پیش این گونه با ارزش دریایی در منطقه خلیج فارس ایفا کنیم.

دلفین گوژپشت اقیانوس هند، بنا به اعلام اتحادیۀ جهانی حفاظت از طبیعت (IUCN) به لحاظ آسیب پذیری در لیست سرخ این اتحادیه قرار گرفته است؛ بنابراین حفاظت از این گونه با ارزش به عنوان یکی از پروژه‌های مهم محیط زیست در ایران نیز مطرح شده است.

لازم به ذکر است، از اسفند ماه سال ۱۳۹۲، پروژۀ پایش میدانی دلفین‌های گوژپشت در استان بوشهر آغاز شده که به این منظور قراردادی از سوی انجمن طرح سرزمین با سازمان حفاظت محیط زیست منعقد شده است که طی آن بررسی جمعیت دلفین‌های گوژپشت در پارک ملی دریایی دیرنخیلو را مورد بررسی قرار می‌دهد.

به همین منظور هر ماه گشت‌های دریایی با تیم تخصصی به مدت یک هفته در آب‌های اطراف این جزیره برگزار که در این راستا از همکاری بومیان منطقه و فعالان محیط زیست نیز استفاده می‌شود.

این پایش‌ها در جزایر ام الگرم، نخیلو، تهمادون، پارک ملی دیر- نخیلو و منطقه حفاظت شده‌مند صورت می‌گیرد. از سال ۹۲ تاکنون ۳۲ دلفین گوژپشت شناسایی شده که به تازگی یک نوزاد نیز به آن‌ها اضافه شده است، اما نوزاد جزء جمعیت دلفین‌ها تا زمان بلوغ محسوب نمی‌شود.

بنا به گفته مدیر پروژه حفاظت دلفین گوژ‌پشت پارک ملی دریایی دیر – نخیلو، شناسایی دلفین‌های گوژپشت از روی باله پشتی آن‌ها و خطوط و آثاری که روی آن وجود دارد صورت می‌گیرد که به این منظور از فاصله ۵۰ متری از باله پشتی آن‌ها عکاسی و از روی این عکاس‌ها، دلفین‌ها شناسایی می‌شوند؛ چرا‌که باله هر دلفین همانند اثر انگشت انسان برای دلفین‌ها منحصر به فرد است.

برخی از دلفین‌های شناسایی شده در پارک ملی دریایی دیر- نخیلو، همیشه در آب‌های اطراف این منطقه دیده می‌شوند، اما تعدادی نیز همیشه نیستند، بلکه برخی از مواقع سال دیده می‌شوند.
ارسال نظرات
آخرین اخبار