۲۲ شهريور ۱۳۹۹ - ۱۴:۰۹

یک هفته با بورس: بسته حمایتی و امید به آینده

بازار سهام باز هم برای چهارمین هفته متوالی با بازدهی منفی همراه بود، اما تلاش‌های مسئولان و حقوقی‌های بازار سرمایه برای تاکید بر نگاه بلند مدت به این بازار و همچنین از بین بردن ترس سهامداران خرد و بازگشت اعتماد به بازار همچنان ادامه دارد.
کد خبر: ۸۷۶۵۶
یک هفته با بورس: بسته حمایتی و امید به آینده
 
به گزارش خبرنگار بورس مانا، به این ترتیب که طی هفته گذشته شورای عالی بورس مصوبات مهمی را برای حمایت از بازار سرمایه اعلام کرد. رئیس سازمان بورس در خصوص این مصوبات گفت:در جلسه روز پنج شنبه شورای عالی بورس، آیین نامه پیشنهادی حفظ ثبات بازار سرمایه و صیانت از حقوق سهام داران و سرمایه گذاران مورد بحث و بررسی قرار گرفت.
حسن قالیباف اصل با بیان اینکه مواد این آیین نامه بر ضرورت مشارکت سهام داران عمده در معاملات سهام تاکید می‌کند، افزود: به موجب مفاد این آیین نامه، ضمانت اجرایی و اختیارات لازم به سازمان بورس و اوراق بهادار در جهت الزام سهام داران عمده به انجام عملیات بازارسازی و بازارگردانی تفویض شد. همچنین منع مشارکت بانک‌ها در رابطه با مفاد ماده ۱۶ و ۱۷ قانون رفع موانع تولید رقابت پذیر و ارتقای نظام مالی کشور، استثنا شد و بانک‌ها مجاز به سرمایه گذاری در بازار سرمایه خواهند بود. در عین حال، نقش بانک‌ها در تأسیس نهاد‌های مالی در بورس تقویت می‌شود.
وی تاکید کرد: با تصویب و ابلاغ این آیین نامه موضوع صیانت از بازار سرمایه طراحی و اجرایی شدن ابزار‌هایی مانند سهام خزانه و اوراق تبعی یعنی بیمه سهام با سهولت بیشتری صورت می‌گیرد.
قالیباف، تکلیف وظیفه پیگیری وصول منابع حاصل از یک درصد صندوق توسعه ملی به سازمان بورس را از دیگر مصوبات شورای عالی بورس عنوان کرد و افزود: صندوق توسعه ملی مکلف است یک درصد از منابع سالانه خود را (از سال ۱۳۹۴ به بعد) به ازای هر سال، نزد بانک عامل در صندوق تثبیت بازار سرمایه به صورت بلندمدت (حداقل ۲۰ ساله) سپرده گذاری کند.
سخنگوی سازمان بورس در پایان تاکید کرد: مصوبات امروز شورای عالی بورس، یک گام بزرگ در جهت تقویت، توسعه و تعمیق بازار سرمایه، کاهش ریسک، افزایش نقدشوندگی، اطمینان بخشی و تکمیل ابزار‌های بازار سرمایه به شمار می‌رود.
بر اساس تصمیم‌های فوق پیش بینی می‌شود بازار از این به بعد بتواند روند بهتری را با بهبود تقاضا تجربه کند.
آمار معاملات هفته گذشته
شاخص کل بورس اوراق بهادار تهران در پایان معاملات روز چهارشنبه گذشته به عدد یک میلیون و ۵۵۶ هزار واحد رسید و بیش از چهار درصد اُفت را تجربه کرد.
در پنج روز معاملاتی این هفته بورس نماد‌های بانک تجارت، ملی صنایع مس ایران، سرمایه‌گذاری غدیر، بانک صادرات ایران، فولاد مبارکه اصفهان، پالایش نفت بندرعباس و سرمایه گذاری ایران خودرو در گروه نماد‌های پربیننده قرار داشتند.
در هفته‌ای که گذشت، محصولات چرمی، وسایل ارتباطی، فرآورده‌های نفتی، فعالیت مهندسی، تجزیه، تحلیل و آزمایش فنی، بیمه و بازنشستگی، انبوه سازی املاک و مستغلات، رشته‌ای صنعتی، خودرو و قطعات، فلزات اساسی، حمل و نقل انبارداری و ارتباطات، بانک‌ها و موسسات اعتباری، شیمیایی و سرمایه‌گذاری‌ها پربازده‌ترین گروه‌های بازار بودند.
در مقابل کانی غیرفلزی، محصولات کاغذی، چاپ، دستگاه‌های برقی، استخراج نفت و گاز به جز اکتشافات، دارویی، محصولات فلزی، صنایع غذایی به جز قند و شکر، رایانه، زراعت و خدمات وابسته، سایر حمل و نقل، عمده فروشی و استخراج سایر معادن از گروه‌هایی بودند که بازدهی منفی به همراه داشتند.
خبر‌های مهم نماد‌ها
بورس تهران هفته گذشته با انتشار انبوهی از اطلاعات با اهمیت گروه الف. مواجه بود. در گروه خودرو که معاملات هفتگی خود را با کاهش ۱۰ درصدی میانگین قیمت سهام زیرمجموعه خود به پایان رساند شاهد توقف دو خودروساز بزرگ یعنی «خودرو» و «خساپا» بودیم که با توجه به انتشار اطلاعات با اهمیت گروه الف. متوقف شده‌اند و تا پایان هفته به گردونه معاملات بازنگشتند.
در گروه چندرشته‌ای صنعتی این هفته شاهد اُفت ۶.۳ درصدی میانگین قیمت‌ها بودیم. این گروه نیز حکایتی مشابه خودروسازان دارد. «شستا» ۱۷ شهریور ماه اطلاعیه‌ای را روانه سامانه کدال کرده و نوشت: «درخصوص تغییرات با اهمیت در عملکرد شـرکت‌های تحت کنترل، شـرکت سـرمایه گذاری نفت، گاز و پتروشـیمی تامین در سـهام شـرکت نفت ستاره خلیج فارس، بر اساس نرخ‌های ابلاغی وزیر نفت به شرکت‌های حاضر در صنعت پالایشی، به استحضار می‌رساند تغییرات قیمت میعانات گازی و فرآورده‌های نفتی دارای تأثیر با اهمیت در عملکرد مالی شـرکت نفت سـتاره خلیـج فارس است.» این گزارش از آنجا که در زمره اطلاعات با اهمیت گروه الف. قرار می‌گیرد، نماد معاملاتی شرکت سرمایه‌گذاری تامین اجتماعی را متوقف کرد و در حالی‌که عموماً پس از این توقف‌ها، نماد مذکور روز معاملاتی بعد به صورت حراج ناپیوسته و بدون محدودیت دامنه نوسان قیمت بازگشایی می‌شود، اما با صلاحدید مقام ناظر این اتفاق نیفتاد تا اصلاح قیمتی این گروه به ۶.۳ درصد محدود شود.
پالایشی‌ها نیز از اُفت قیمت بیشتر در امان ماندند. این گروه هفته گذشته با افت ۱.۳ درصدی مواجه شد. این در حالی است که چهار شرکت بزرگ این گروه یعنی پالایشگاه‌های تهران، اصفهان، تبریز و بندرعباس از ۱۲ شهریور ماه به منظور بررسی وضعیت شفافیت اطلاعاتی ناشر حداکثر تا تاریخ ۲۶ شهریور تعلیق شدند. روز دوشنبه نیز اطلاعیه‌ای از سوی این پالایشگاه‌ها بابت اصلاح قیمت خرید نفت خام مرتبط با سه ماهه اول ۹۹ مطابق ابلاغیه جدید وزارت نفت روانه کدال شد.
پیش بینی هفته جاری از نگاه کارشناسان
کارشناسان معتقدند بازار طی هفته جاری متاثر از تصمیم‌های حمایتی شورای عالی بورس می‌تواند با تحریک تقاضا همراه شود، البته بعید است شاهد معاملاتی یک دست مثبت و جهش‌های پر شتاب از شاخص کل باشیم، بلکه معاملاتی متعادل و مثبت را تجربه خواهیم کرد.
همچنین بازگشایی نماد‌های بزرگی مثل شستا، خودرو و پالایشی‌ها نیز می‌تواند در روند بازار این هفته اثر گذار باشد.
در کنار این موضوع، رشد نرخ دلار در بازار آزاد که منجر به افزایش نرخ این ارز در سامانه نیما شده نیز از دیگر مواردی است که باعث اقبال بازار به گروه‌های صادرات محور می‌شود.
عملکرد گروه حمل و نقل طی هفته گذشته
گروه حمل و نقلی نیز طی هفته گذشته همراستا با سایر گروه‌های بازار روند منفی و پر عرضه‌ای را تجربه کرد و با افت قیمت سهام اکثر نماد‌های حاضر در گروه بازدهی منفی شش درصدی را به ثبت رساند.
از ۱۵ نماد حاضر در گروه حمل و نقل طی هفته گذشته تنها سهام کشتیرانی آریا با نماد حاریا بازدهی مثبت ۹ درصدی را ثبت کرد و سایر نماد‌های حاضر در این گروه بین ۰.۰۳ درصد تا ۱۴ درصد اُفت قیمت سهام را تجربه کردند.
ارسال نظرات
آخرین اخبار