۰۵ مرداد ۱۳۹۹ - ۱۷:۴۷

پروژه ۵ ساله احیای خلیج گرگان و میانکاله تصویب شد

مدیر کل دفتر حفاظت و احیای تالاب های معاونت محیط زیست دریایی سازمان حفاظت محیط زیست از تصویب پروژه های کوتاه مدت و بلند مدت ارائه شده توسط محیط زیست به منظور احیای خلیج گرگان و میانکاله توسط ستاد ملی تالاب‌های کشور خبر داد.
کد خبر: ۸۷۲۵۹
پروژه ۵ ساله احیای خلیج گرگان و میانکاله تصویب شد
 
مسعود باقرزاده کریمی در گفتگو با خبرنگار مانا اظهار داشت: در سومین جلسه ستاد ملی احیای تالاب‌های کشور که به ریاست معاون اول رئیس جمهوری برگزار شد، پروژه‌های کوتاه مدت و بلند مدت ارائه شده توسط سازمان محیط زیست به منظور احیای خلیج گرگان و میانکاله از سوی این ستاد جهت اجرایی شدن تصویب نهایی شد.

مدیر کل دفتر حفاظت و احیای تالاب‌های معاونت محیط زیست دریایی سازمان حفاظت محیط زیست، بیان داشت: به منظور احیای خلیج گرگان و میانکاله از سوی کارشناسان محیط زیست پروژه‌های کوتاه مدت تعریف شده و پروژه‌های بلند مدت نیز ظرف حداکثر پنج سال اجرایی خواهند شد.

به گفته این مقام مسئول در سازمان حفاظت محیط زیست، به منظور اجرایی شدن پروژه‌های احیای خلیج گرگان و میانکاله تمام دستگاه‌های عضو ستاد ملی تالاب‌های کشور، موظف به انجام مصوبات این پروژه‌ها هستند.

وی با اشاره به اینکه به منظور احیای خلیج گرگان و میانکاله  پروژه‌ها با دو اولویت اثر‌بخش و کم‌هزینه اجرایی خواهند شد، اذعان داشت: انجام مطالعات و اجرای عملیات تسهیل ارتباط بین دریا و خلیج گرگان ازجمله این پروژه‌های اثر بخش و کم هزینه محسوب می‌شود.

باقرزاده کریمی با اشاره به اینکه چگونگی اجرای این پروژه ظرف دو ماه آینده از سوی مرکز علوم اقیانوس شناسی کشور در ستاد ملی تالاب‌ها اعلام خواهد شد، تصریح کرد: پس از اعلام مطالعات تکمیلی از سوی مرکز مذکور، عملیات اجرایی پروژه آغاز خواهد شد.

مدیر کل دفتر حفاظت و احیای تالاب‌های معاونت محیط زیست دریایی سازمان حفاظت محیط زیست، تاکید کرد: همچنین مقرر شد ظرف دو ماه آینده تعیین و تامین نیاز آبی میانکاله از ۱۱ رودخانه منتهی به خلیج گرگان و میانکاله صورت پذیرد.

وی با اشاره به اینکه با پسروی آب دریای خزر و کاهش ورودی آب به تالاب میانکاله و خلیج گرگان، پدیده تالاب‌خواری در این منطقه رو به افزایش است، تاکید کرد: بدون شک تصمیم‌های اخذ شده در ستاد ملی تالاب‌های کشور در راستای جلوگیری از تالاب‌خواری در منطقه مذکور، نقش بسیار مهمی را ایفا خواهد کرد.

به گفته این مقام مسئول در سازمان حفاظت محیط زیست، بر این اساس وزارت نیرو مکلف شده ظرف دو ماه آینده نسبت به تعیین حد بستر و حریم میانکاله و خلیج گرگان اقدامات لازم را انجام و نتایج حاصله را به ستاد ملی تالاب‌های کشور اعلام کند.

 وی با بیان اینکه وزارت جهادکشاورزی به عنوان یکی از دستگاه‌های عضو ستاد ملی تالاب‌های کشور، نقش مهمی در احیای خلیج گرگان و میانکاله ایفا خواهد کرد، اظهار داشت: بر اساس مصوبات سومین جلسه ستاد ملی تالاب‌های کشور، این وزارتخانه مکلف شد برنامه کاهش مصرف آب در بخش کشاورزی در حوضه تالاب‌ها را ظرف مدت شش ماه به کارگروه ویژه ستاد ارائه کند.

باقرزاده کریمی یکی از مهمترین مشکلات میانکاله را ورود پساب‌های کشاورزی به این تالاب به دلیل وجود تعداد زیاد مزارع کشاورزی در اطراف تالاب عنوان و خاطرنشان کرد: کنترل مصرف آب در این محدوده و جلوگیری از ورود پساب‌های کشاورزی به میانکاله بسیار ضروری است که این امر باید توسط وزارتخانه جهاد کشاورزی صورت گیرد.

مدیر کل دفتر حفاظت و احیای تالاب‌های معاونت محیط زیست دریایی سازمان حفاظت محیط زیست، اظهار امیدواری کرد: با آغاز پرژوه‌های کوتاه مدت در آینده نزدیک شاهد اثرات احیای خلیج گرگان و میانکاله باشیم.
ارسال نظرات
آخرین اخبار