۲۶ خرداد ۱۳۹۹ - ۱۴:۵۰

روند بازار فلۀ خشک و تانکر در ماه‌های آینده!

روند بازار فلۀ خشک و تانکر در ماه‌های آینده!
پیش‌بینی می‌شود روند نزولی بازار فلۀ خشک و تانکر طی ماه‌های آینده همچنان به قوت خود باقی بماند.
کد خبر: ۸۶۸۶۲
به گزارش گروه بین‌الملل مانا، Drewry در جدیدترین تحلیل خود نوشت: اگرچه بسیاری از کشور‌ها فعالیت‌های اقتصادی خود را ازسر گرفته‌اند، اما همچنان گسترش ویروس کرونا تأثیرات منفی خود را بر روی نرخ‌های چارتری بازار فلۀ خشک به همراه دارد و انتظار می‌رود برای کشور‌ها به جز چین، سه الی چهار ماه طول بکشد تا مراکز تولید به شرایط نرمال قبل از کرونا بازگردند.

پیش‌بینی می‌شود، از آنجایی‌که چین فعالیت تولید خود را با تمام ظرفیت ازسر گرفته است، تولید فولاد چینی طی چند ماه آینده شیب صعودی را طی کند که به معنی رشد واردات سنگ آهن به این کشور است. اما با این وجود، به دو دلیل، عرضۀ سنگ‌آهن عاملی برای نگرانی ارزیابی می‌شود، نخست اینکه: برزیل درحال نبرد با گسترس فزایندۀ مبتلایان به کووید ۱۹ است که این مسأله عملیات در معادن اصلی سنگ‌آهن را پایین نگه می‌دارد. دوم اینکه، جنجال تازه بین چین و استرالیا بر سر منشا شیوع ویروس کووید ۱۹، تجارت بین دو کشور را تحت تاثیر قرار داده است و این امر در صادرات سنگ‌آهن از استرالیا مشهود است. چین ممکن است برای واردات سنگ‌آهن به دنبال گزینه‌های دیگر شامل آفریقای جنوبی، ایران و هند باشد.

ازطرف دیگر، هند به آرامی فعالیت اقتصادی خود را پس از سه ماه قرنطینۀ ملی درحال ازسرگیری است. با این وجود، بسیاری از کارگران کارخانجات به زادگاه‌شان برگشته‌اند و در چنین شرایطی، فعالیت ساخت‌و‌ساز با کمبود نیروی کار زبده مواجه خواهد شد. انتظار می‌رود تقاضا برای زغال کُک در ماه جاری و ماه آینده در این کشور پایین باقی بماند که این مسأله به نرخ‌های چارتری بازار فلۀ خشک آسیب وارد خواهد کرد.

بهبود تجارت‌های سویا و غلات در آمریکای جنوبی- آسیا به دنبال تقاضای بالا و عرضۀ بسیار خوب، می‌تواند شرایط را برای بازار فلۀ خشک کمی بهتر رقم بزند.

این گزارش در ادامه گریزی بر بازار تانکر زد و نوشت: نرخ‌های کرایۀ حمل در بازار تانکر حمل نفت خام به روند نزولی خود در سه ماهه سوم ۲۰۲۰ ادامه خواهد داد. پس از روند صعودی بازار در ماه آوریل، درآمد شناور به شدت در ماه می‌ اُفت کرد، چرا‌که تعداد زیادی شناور به فعالیت خود بازگشتند، از این رو عرضۀ تناژ روند افزایشی را به نمایش گذاشت.  

نشانه‌های اخیر از سوی اوپک مبنی بر تمدید کاهش تولید 9 میلیون و ۳۰۰ هزار بشکه نفت خام در روز، به معنای کشاندن بازار نفت به سمت توازن است، بنابراین روند نزولی موجودی انبار‌های نفتی طی دو الی سه ماه آینده شیب تندتری به خود می‌گیرد. اما با این وجود، ریسک موج دوم کووید ۱۹همچنان به قوت خود باقی است که ممکن است روند بهبود تقاضای نفت را مختل سازد.

در بخش عرضه نیز گسترش ظرفیت ناوگان تانکرِ حمل نفت خام با سرعت بالا ادامه دارد، چرا‌که فعالیت اوراق طی دو یا سه ماه آینده به دنبال توفان‌های موسمی مانسون در آسیای جنوبی نسبتاً ضعیف خواهد بود. اما از طرف دیگر دفتر کم قطر سفارش ساخت به معنای تحویل پایین شناور در سال جاری خواهد بود که می‌تواند رشد کلی ناوگان تانکرحمل نفت خام را در مقایسه با ۲۰۱۹ به طور چشمگیری  پایین‌تر نگه دارد.
ارسال نظرات
آخرین اخبار