هماهنگی عملیات جستجو و نجات دریایی

کد خبر: ۸۶۸۴۶
هماهنگی عملیات جستجو و نجات دریایی
 
به گزارش مانا، نسخه جدید کتاب «هماهنگی عملیات جستجو و نجات دریایی» به عنوان (Model Course)، توسط کارشناسان جستجو و نجات دریایی سازمان بنادر ایران تدوین و چاپ و انتشار آن از طریق انتشارات سازمان بین‌المللی دریانوردی (IMO) با نام جمهوری اسلامی ایران انجام شد.

 نادر پسنده  مدیرکل ایمنی و حفاظت دریایی سازمان بنادر درباره  بازبینی و به روز رسانی کتاب "هماهنگی عملیات جستجو و نجات دریایی"  عنوان کرد: پیرو پیشنهاد جمهوری اسلامی ایران در چهارمین نشست «کمیته فرعی ناوبری، ارتباطات و جستجو و نجات دریایی (NCSR۴) در ماه مارس ۲۰۱۷، مبنی بر نیاز مبرم به بازبینی، به‌روزرسانی و رفع خلا‌ءهای موجود در مفاد آموزشی مرتبط با جستجو و نجات دریایی، مصوب شد یک دوره ‌استاندارد تخصصی آیمو برای آموزش «هماهنگ‌کنندگان عملیات جستجو و نجات دریایی (SMC)» در قالب کارگروه مشترک آیمو/آیکائو (IMO/ICAO-JWG) تدوین شود.

وی افزود: بدین‌منظور، کارگروهی مکاتبه‌ای با حضور کشور‌های عضو این کارگروه مشترک تشکیل گردید، و کشور جمهوری اسلامی ایران به عنوان «تدوین‌کننده» این طرح درس، و کشور نیوزلند به عنوان «هماهنگ‌کننده» گروه مکاتبه‌ای انتخاب شدند.  

به گفته پسنده، این کارگروه مکاتبه‌ای، فعالیت خود را در سال ۲۰۱۷ آغاز نمود، و با ارائه اسناد مرتبط (از قبیل: ICAO/IMO-JWG-SAR/۲۴-WP,۱۵ و ICAO/IMO-JWG-SAR/۲۵-WP.۴/Rev.۱) به نشست‌های این کمیته فرعی و کارگروه مشترک، و نیز تبادل‌نظر و رایزنی با کشور‌های شرکت‌کننده به کار در خصوص تدوین این طرح درس ادامه داد.  

مدیرکل ایمنی و حفاظت دریایی سازمان بنادر اظهار داشت: پس از مطالعات و تلاش گسترده از سوی کارشناسان و متخصصین کشور، فرایند تدوین پیش‌نویس این کتاب آموزشی در نهایت در ابتدای سال ۲۰۱۸ به پایان رسید، و پیش‌نویس نهایی آن طی سند NCSR ۶/۱۷/۱ جهت بررسی به «گروه ارزیابی» این کمیته فرعی ارسال گردید که موفق به دریافت درجه «خوب» در این ارزیابی شد.

شایان ذکر است این طرح درس در ششمین نشست کمیته فرعی NCSR در ژانویه سال ۲۰۱۹ مورد بررسی و تصویب نهایی قرار گرفت، و در سال ۲۰۲۰ با اعلام دبیرخانه آیمو برای استفاده کشور‌های عضو و مراجع ذی‌ربط جستجو و نجات دریایی در سراسر جهان منتشر شد.

 مدیرکل ایمنی و حفاظت دریایی با اشاره به اهمیت این طرح درس برای بهینه‌سازی فرایند آموزش پرسنل دخیل در عملیات‌های جستجو و نجات دریایی گفت: با استفاده از مفاد ارزشمند و کاربردی این کتاب به عنوان یک مرجع آموزشی، هماهنگ‌کنندگان عملیات جستجو و نجات دریایی قادر خواهند بود با قابلیت و اثربخشی بیشتری به مدیریت و اجرای فعالیت حیاتی خود در راستای رسالت انسان‌دوستانه نجات جان افراد مضطر در دریا، پس از بروز سوانح دریایی بپردازند. 
ارسال نظرات
آخرین اخبار