روز جهانی کار و کارگر گرامی باد

      
۲۵ ارديبهشت ۱۳۹۹ - ۱۵:۴۶

عملیات نقشه برداری آثار تاریخی بندر سیراف آغاز شد/ آغاز مرمت گذر ساحلی در بافت تاریخی بندر بوشهر

در راستای حفاظت بیشتر از آثار تاریخی متعلق به خلیج فارس، عملیات نقشه برداری آثار تاریخی بندر سیراف آغاز شد.
کد خبر: ۸۶۶۶۱
عملیات نقشه برداری آثار تاریخی بندر سیراف آغاز شد/ آغاز مرمت گذر ساحلی در بافت تاریخی بندر بوشهر
 
مدیر کل اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان بوشهر در گفتگو با خبرنگار مانا اظهار داشت: با توجه به وجود آثار تاریخی متعدد در نوار ساحلی استان بوشهر، ضرورت شناسایی و حفاظت این آثار تاریخی همواره در دستور کار اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان قرار دارد.

محمد حسین ارسطوزاده، ادامه داد: در میان آثار تاریخی موجود در سواحل استان بوشهر، آثار قرار گرفته در بندر تاریخی سیراف از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است، لذا هر ساله اعتباراتی به منظور ساماندهی آثار متعلق به میراث فرهنگی خلیج فارس واقع در این بندر اختصاص می‌یابد.

وی با تأکید بر ضرورت توجه بیش از پیش به حفاظت و شناسایی آثار تاریخی متعلق به تاریخ خلیج فارس خاطرنشان ساخت: طی چند روز اخیر در راستای حفاظت بیشتر از آثار تاریخی متعلق به خلیج فارس، عملیات نقشه‌برداری آثار تاریخی بندر سیراف در سال ۹۹ آغاز شد.

این مقام مسئول در استان بوشهر تأکید کرد: در این راستا قرار است عملیات نقشه‌برداری آثار تاریخی بندر سیراف که از حیث قدمت و تاریخ بسیار ارزشمند بوده است، انجام شود.

مدیر کل اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان بوشهر، تصریح کرد: بر‌اساس برنامه‌ریزی‌های صورت گرفته، طی پروژۀ مذکور عملیات نقشه‌برداری محوطه‌های تاریخی از جمله مسجد جامع، خانه‌های اعیانی، کورۀ سفال‌پزی، گمرک، حمام و قلعه نصوری به منظور تهیه و ثبت سند رسمی انجام خواهد شد.

به گفتۀ ارسطوزاده، عملیات نقشه‌برداری آثار تاریخی سیراف در راستای جلوگیری از تجاوز به عرصه و حریم آثار و نیز ایجاد شرایط برای اخذ سند برای این آثار تاریخی صورت می‌گیرد.

وی با تأکید بر اینکه هیج کدام از آثار تاریخی موجود در بندر سیراف در حال حاضر سند مالکیت میراث فرهنگی ندارد، بیان داشت: بدون شک این امر نقش مهمی در روند اقدامات لازم جهت تهیه پروندۀ ثبت جهانی بندر سیراف ایفا خواهد کرد.

آغاز مرمت گذر ساحلی در بافت تاریخی بندر بوشهر

این مقام مسئول در استان بوشهر در ادامۀ گفته‌های خود همچنین از آغاز ساماندهی بافت تاریخی بوشهر خبر داد و گفت: ساماندهی بافت تاریخی بوشهر با اعتبار ۲۰ میلیارد تومان آغاز شده که بخشی از این اعتبار تاکنون جذب شده است.

به گفته مدیر کل اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان بوشهر، این ساماندهی، گذر تاریخی رفیعی تا رشیدی را شامل می‌شود.

ارسطوزاده در ادامۀ گفته‌های خود  با اشاره به اینکه پروژه ساماندهی بافت تاریخی بندر بوشهر از اوایل اردیبهشت ماه امسال آغاز شده است، اذعان داشت: پیش‌بینی می‌شود این پروژه تا پایان نیمۀ نخست امسال به اتمام رسد.

وی با اشاره به اینکه گذر تاریخی رفیعی تا رشیدی به محور ساحلی متصل است، اظهار داشت:  به همین منظور طراحی و راه اندازی آن در حال انجام است تا در کنار حوزۀ تخصصی احیای آثار تاریخی، شاهد توسعه و رونق بیش از پیش گردشگری بندر بوشهر نیز باشیم.

به گفتۀ این مقام مسئول در استان بوشهر، عملیات اصلی و فنی در این پروژه شامل کف‌سازی گذر‌ها، ساماندهی تأسیسات شهری و مرمت ۵۰ پلاک موجود در بافت تاریخی بندر بوشهر است که در مجاورت گذر مذکور قرار گرفته‌اند.
ارسال نظرات
آخرین اخبار