مروری بر آخرین شماره هفته نامه اکونومیست:

کرونا، ترامپ، بحران خاورمیانه و برگزیت

کرونا، ترامپ، بحران خاورمیانه و برگزیت
نشریه اکونومیست در جدیدترین شماره خود به موضوعاتی از قبیل: ویروس کرونا و پیامد‌های آن، برگزیت و همچنین بحران پناهجویان سوریه پرداخت.
کد خبر: ۸۵۹۵۲

به گزارش گروه بین‌الملل مانا، در جدیدترین شماره اکونومیست به تاریخ هشتم فوریه، ویروس کرونا از موضوعات مهمی بود که در این نشریه و در بخش‌های مختلف مورد بررسی قرار گرفت.

در بخش مطالعات چین، گزارشی از ضعف سیستم بهداشت و درمان چین تهیه شده است. این گزارش از پدر و مادری در ووهان می‌گوید که بیمارستان به دلیل کمبود امکانات از بستری کردن آن‌ها خودداری کرده و پیشنهاد می‌دهد تا در یکی از هتل‌هایی که توسط دولت قرنطینه و نظاره می‌شود، بستری شوند. کمبود امکانات درمانی در چین و همچنین هزینه‌های درمانی از جمله مشکلاتی است که مردم چین با آن درگیر هستند و افراد بی‌بضاعت در بدترین شرایط ممکن قرار می‌گیرند چراکه از عهده پرداخت هزینه‌های درمانی بر‌ نمی‌آیند. اگرچه، دولت اعلام کرده است که تمامی هزینه‌های مربوط به بیماری کرونا را پرداخت می‌کند، اما اجرای این طرح برای افرادی که به دلیل عدم توان پرداخت هزینه‌های درمانی جان سپرده‌اند دیر است. این گزارش نتیجه می‌گیرد که بروز بیماری، ناتوانی بخش بهداشت در ارائه خدمات و همچنین مرگ افراد به دلیل ناتوانی در پرداخت هزینه‌ها، باعث خشونت گاه‌ بی‌گاه مردم چین، علیه دولت و حتی علیه پزشکان شده است.

در مطلب دیگر در بخش اقتصادی- مالی، اکونومیست نوشته است که شرکت‌های چینی هشدار داده‌اند پیامدهای ویروس کرونا ممکن است منجر به بحران اقتصادی شود، به خصوص در خود چین که اقتصادش به دلیل شیوع این بیماری آسیب‌پذیرتر شده و درآمد سرانه‌ آن کاهش می‌یابد. این موارد علاوه بر چالش دولت در فراهم‌کردن هزینه‌های درمانی برای معالجه کرونا خواهد بود.

در ادامه، آمریکا و سیاست‌های ترامپ، وعده‌های انتخابی و عملکرد وی در سال‌های گذشته از موضوعات مورد بررسی اکونومیست در شماره جدید است.

این نشریه در بررسی سیاست‌های اقتصادی ترامپ نوشته است که گفته‌های دونالد ترامپ نمی‌تواند منبع خبری خوبی برای بررسی عملکرد وی باشد. این مقاله که تحت عنوان «آنچه دونالد ترامپ انجام داد با گفته‌های وی تفاوت دارد» اشاره می‌کند: ترامپ زمانی‌که به قدرت رسید وعده داده بود که قانون بیمه اوباما را لغو می‌کند، اما در انجام این کار موفق نشد و حتی کنترل کنگره آمریکا را نیز از دست داد. در این گزارش آمده است که بر خلاف نظر بسیاری، بیشترین بودجه واشنگتن نه تنها به بخش دفاع، بلکه به بهداشت و خدمات انسانی ایالات متحده آمریکا  اختصاص یافته است. به طور مثال در سال 2019 بیشترین میزان بودجه برای بخش درمانی و مراقبت، برنامه‌های بیمه‌ای دولت برای سالمندان، مِدیکَید برنامه بهداشتی آمریکا برای خانواده‌ها و افراد با منابع و درآمد کم و فقیر اختصاص پیدا کرد.

در گزارش بعدی، این نشریه با نگاهی به انتخابات درون حزبی دموکرات‌ها، به بافت متناقض ایالت نیو‌همپشایر اشاره کرده و بر این پیش بینی است که برنارد «برنی» سندرز، سیاستمدار چپگرای آمریکایی شانس بیشتری برای پیروزی در رقابت درون حزبی ایالت «نیوهمپشایر» خواهد داشت و گمان می‌رود این سیاستمدار چپ‌گرای نامزد حزب دمکرات در انتخابات ریاست‌جمهوری پیش‌رو باشد.

در خاورمیانه اما آنچنان که اکونومیست گزارش کرده مشکلات در سوریه همچنان باقی است و موج پناهجویی از این کشور ادامه دارد. به گزارش این نشریه، شمار زیادی از مردم سوریه به ترکیه مهاجرت کرده‌اند و در شهرهای مرزی این کشور به خصوص شهر ریحانلی ساکن شده‌اند. براساس گفته‌های یک شاهد عینی، مردم ترکیه، پناهجویان سوری را با آغوش باز پذیرفتند اگرچه دولت ترکیه خواهان بازگشت آنان به سوریه بود. این شاهد اضافه می‌کند که وجود سوری‌ها در ریحانلی باعث شده است تا مردم دو کشور از فرهنگ یکدیگر، حتی نوع پوشش سر، تقلید کنند.

اما با گذشت زمان، مشکلات همچنان باقی است؛ این پناهجویان نمی‌توانند مالک چیزی شوند، کار ثابت ندارند و از بسیاری از امکانات محروم‌اند. از سوی دیگر، بعد از آنکه در سال ۲۰۱۳ انفجار خودرویی در ریحانلی باعث کشته‌شدن ۵۲ نفر شد، اوضاع برای سوریه‌ای‌ها چه در داخل سوریه و چه در شهرهای مرزی ترکیه- سوریه رو به وخامت نهاد. نه تنها شرایط امنیتی علیه آن‌ها شکل گرفت، بلکه مردم ترکیه نیز به فروشگاه‌های سوریه‌ای حمله کرده و شماری از پناهجوهای سوریه‌ای را مجبور به فرار کردند. با این وجود، بسیاری از پناهجویان سوری، زیست در چنین شرایطی را به بازگشت به سوریه ترجیح می‌دهند.

اکونومیست در بخش دیگری به مبحث برگزیت اشاره کرده و در این باره آورده است: در بریتانیا نیز پارلمان اروپا در ۲۹ ژانویه سال ۲۰۲۰ خروج بریتانیا را از اتحادیه اروپا تصویب کرد و در نیمه شب سی و یکم ژانویه، بریتانیا به طور رسمی از اتحادیه اروپا خارج شد. انگلستان خواهان فاصله بیشتر از اتحادیه اروپاست اگرچه گزینه‌های تجارت با تعرفه صفر و تجارت آزاد، دسترسی به آب‌های ماهیگیری بریتانیا از سوی اتحادیه اروپا و حفظ نقش دیوان دادگستری اروپا برای حل و فصل منازعات همچنان مطرح و محل بحث طرفین است.

 

 

ارسال نظرات
آخرین اخبار