۰۴ دی ۱۳۹۸ - ۱۲:۱۲

جهش قابل توجه بازار تانکر در پایان سال ۲۰۱۹

جهش قابل توجه بازار تانکر در پایان سال ۲۰۱۹
بازار تانکر در ابتدای سال ۲۰۱۹ میلادی شیب صعودی را به نمایش گذاشت، سپس رو به نزولی رفت و در پایان سال با جهش قابل توجه‌ای ظاهر شد.
کد خبر: ۸۵۵۴۹
به گزارش گروه بین‌الملل مانا، مؤسسه کارگزاری گیبسون در جدیدترین گزارش هفتگی نوشت: در ابتدای سال جاری میلادی لحن بازار تانکر امیدوارکننده و نوید بخش بود، به دنبال تقاضای بالا برای جذب تناژ، عدم رشد ظرفیت ناوگان جهانی تانکر و تنور داغ اوراق، درآمد خوبی عاید مالکان در اوایل سال شد. اما با این وجود، همچنان که ماه‌ها رو به جلو رفت، شرایط تجاری به سمت بدترشدن پیش رفت. از یک سو تلاش برای ایجاد توازن در بازار و از طرف دیگر اعمال تحریم‌های ایران، سبب شد که تولید نفت خام اوپک در خاورمیانه به بیش از دو میلیون بشکه در روز کاهش پیدا کند.

این گزارش ادامه داد: تجارت بازار تانکر حمل مشتقات نفتی به طور منفی تحت تأثیر کاهش فصلی فعالیت پالایشگاه در نیمه نخست سال قرار گرفت. افزون براین، رشد ناوگان تسریع پیدا کرد و تعداد زیادی تانکر به ناوگان جهانی تحویل داده شد؛ بنابراین به ناچار درآمد مالکان در بازار فوری اُفت کرد، به شکلی که در سه ماهه دوم سال و در اکثر مسیرها، میانگین درآمد تقریباً مماس با هزینه‌های عملیاتی قرار گرفت.

برطبق مؤسسه کارگزاری گیبسون، مسیر جزر و مد به تدریج در سه ماهه سوم سال شروع به تغییر کرد. درمیان بهبود قابل توجه فاندمنتال‌های بازار، حوادث ژئوپلیتیکی و اختلالات مربوط به اجرای قانون سوخت کم سولفور ۲۰۲۰ آیمو، درآمد اجاره زمانی (TCE) تانکر در سه ماهه پایانی سال به طور چشم‌گیری جهش پیدا کرد، این افزایش به ویژه در بخش‌های نفتکش غول‌پیکر و افراماکس ملموس بود.

نکتۀ قابل تأمل اینکه، با درنظرگرفتن مناقشات تجاری و تلاطم اقتصادی قابل توجه، شیب صعودی درآمد‌های تانکر در ماه‌های پایانی ۲۰۱۹ مایۀ بسی تعجب است.

این گزارش در پایان نوشت: نگرانی‌های عمده پیرامون روند اقتصاد جهانی و تقاضای نفت هم‌چنان به قوت خود باقی است، با این وجود توافق تجاری موسوم به فاز اول یک معامله بین آمریکا و چین درصورت امضا و اجرا شدن، موجب تحریک رشد اقتصادی و تقاضای نفت می‌شود.
ارسال نظرات
آخرین اخبار