۰۱ دی ۱۳۹۸ - ۱۲:۰۷
معاون دریایی سازمان حفاظت محیط زیست:

نشت احتمالی نفت از سکوها همواره تهدیدی برای خلیج فارس است

نشت احتمالی نفت از سکوها همواره تهدیدی برای خلیج فارس است
آلودگی‌های نفتی در کشور‌های حاشیه جنوبی و شمالی خلیج فارس، ورود فاضلاب‌های شهری و صنعتی و انجام صید‌های غیرمتعارف در حال حاضر مهمترین معضل محیط زیستی خلیج فارس محسوب می‌شود.
کد خبر: ۸۵۵۴۰

نشت احتمالی نفت از سکوها همواره تهدیدی برای خلیج فارس است

معاون محیط زیست دریایی و تالاب های سازمان حفاظت محیط زیست در مراسم افتتاحیه کارگاه تخصصی محیط زیست دریایی و نقش اصحاب رسانه در تنویر افکار عمومی که صبح امروز در سازمان حفاظت محیط زیست برگزار شد حوزه محیط زیست دریایی و تالاب ها را یک حوزه برون سرزمینی اعلام کرد و گفت: به دلیل عدم سهولت در دسترسی به دریاهای کشور شاهد پوشش خبری مناسبی در این حوزه نیستیم.

احمدرضا لاهیجان‌زاده با اشاره به اینکه در حوزۀ دریایی هم اکنون شاهد وارد شدن آسیب های جدی به محیط زیست هستیم بیان داشت در صدد هستیم با افزایش اطلاع رسانی حساسیت های عمومی را نسبت به حفاظت از محیط زیست دریا افزایش دهیم.

وی به وجود معضلات دریایی در خلیج فارس اشاره کرد و گفت : آلودگی های نفتی در کشورهای حاشیه جنوبی و شمالی خلیج فارس در حال حاضر مهمترین معضل محیط زیستی خلیج فارس محسوب می شود.

وی به وجود تعداد زیاد سکوهای نفتی در خلیج فارس اشاره کرد و گفت: خلیج فارس همواره از احتمال نشت نفتی از این سکوها تهدید می‌شود.

معاون محیط زیست دریایی و تالاب های سازمان حفاظت محیط زیست همچنین تردد نفتکش‌ها در خلیج فارس را عامل مهم دیگری در آسیب به محیط زیست این خلیج دانست.

لاهیجان زاده تصریح کرد: طی سال‌های اخیر مطالعات مشترکی با ژاپن در خصوص شناسایی نقاط حساس محیط زیست ساحلی و دریایی در خورموسی و بحرگان انجام شده است که امیدواریم این مطالعات هرچه سریع تر در نقاط مختلف سواحل خلیج فارس نیز انجام شود. تا بدین گونه برنامه‌های جامعی جهت حفاظت محیط زیست دریایی خلیج فارس انجام شود.

وی در ادامه گفته‌های خود ورود فاضلاب های شهری و صنعتی و انجام صیدهای غیرمتعارف را از دیگر معضلات محیط زیست خلیج فارس عنوان کرد.

وی با اشاره به استحصال دریا توسط کشورهای حاشیه جنوبی خلیج فارس از جمله بحرین، قطر و امارات جهت ایجاد جزیرۀ مصنوعی را منجر به آسیب شدید به اکوسیستم خلیج فارس دانست و گفت: استحصال دریا در ایران نیز به صورت محدود در حال انجام است.

لاهیجان زاده همچنین بر ضرورت تأمین حقابه تالاب‌های مرزی تأکید کرد و گفت: روز گذشته جلسه بسیار مهمی در خصوص نحوۀ همکاری وزارت امور خارجه و وزارت نیرو برای تأمین حقابه هامون با مشارکت کشور افغانستان برگزار شد که نتایج بسیار مثبتی درپی داشت.

 

ارسال نظرات
آخرین اخبار