۰۹ آذر ۱۳۹۸ - ۰۹:۰۹

اسکورت ۱۰ هزار کشتی توسط نیروی دریایی در دوران دفاع مقدس

فرمانده پایگاه دریایی خرمشهر گفت: نیروی دریایی در طول هشت سال دفاع مقدس ۱۰ هزار فروند کشتی را اسکورت کرد تا مورد تهاجم هوایی و دریایی رژیم بعثی عراق نگیرند.
نویسنده: فرزانه باغبان
کد خبر: ۸۵۳۰۶

اسکورت ۱۰ هزار کشتی توسط نیروی دریایی در دوران دفاع مقدس

به گزارش خبرنگار مانا، امیر دریادار دوم تکاور سید مرتضی درخوران در مراسم صبحگاه مشترک جمهوری اسلامی ایران در پایگاه دریایی خرمشهر افزود: زمانی که رژیم بعث عراق به ایران حمله کرد نیروی دریایی اولین یگانی بود که در منطقه خرمشهر مستقر شد و روز یکم مهر یعنی یک روز پس از آغاز جنگ تحمیلی تکاوران دریایی از بوشهر به خرمشهر اعزام شدند.

وی افزود: با توجه به حجم آتشی که دشمن بر روی خرمشهر می‌ریخت نیروهای مردمی، بسیج و تکاوران دریایی توانستند ۳۴ روز در خرمشهر مقاومت کنند.

امیر درخوران خاطرنشان کرد: ۳۴ روز بعد از سقوط خرمشهر نیروی دریایی ارتش سه عملیات "اشکان" ، "شهید صفری " و "مروارید " را انجام داد که در هر سه عملیات، تکاوران جزء نیروهای اصلی بودند و بعد از این عملیات نیروی دریایی عراق نتوانست کمر راست کند و توانستیم سکوهای نفتی البکر و الامیه را که بزرگترین ترمینال نفتی عراق بود را از کار بیندازیم و نیروی دریایی رژیم بعث عراق را تا پایان جنگ زمین‌گیر و بی‌اثر کنیم.

وی با اشاره به بحث پشتیبانی نیروی دریایی ارتش در جنگ تحمیلی، تصریح کرد: ۱۰ هزار کشتی در طول هشت سال دفاع مقدس توسط تکاوران نیروی دریایی ارتش اسکورت و حفاظت شد.

امیر درخوران خاطرنشان کرد: تکاوران دریایی نیروی دریایی ارتش 133 شهید در خرمشهر تقدیم ایران اسلامی کردند اما اجازه عرض اندام به دشمن ندادند.

فرمانده پایگاه دریایی خرمشهر افزود: ما همچنان در حال دفاع هستیم، زیرا هم اکنون تعداد زیادی از نیروهای ما در دریا در حال خدمت و تامین امنیت خطوط کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران در آب های آزاد هستند.

وی گفت: وقتی پدیده شوم دزدی دریایی شروع شد فکر می کردند ما نمی توانیم در فاصله دو هزار کیلومتری امنیت کشتی‌هایمان را تأمین کنیم، اما هم اکنون بیش از هشت سال است که هیچ کدام از کشتی‌های ما را نتوانسته اند بدزدند و هر کشتی ایرانی هم که به سرقت رفته است موفق‌ترین کشوری بوده ایم که توانستیم با عملیات نظامی و بدون باج دادن کشتی های خود را پس بگیریم.

امیر درخوران تأکید کرد: امروز تکاوران دریایی ما در اوج آمادگی هستند و در بحث تجهیزات، آمادگی و آموزش نیروی انسانی در بهترین وضع قرار دارند.

 

ارسال نظرات
آخرین اخبار